Lastig om een financieel plan te maken? Welnee!

Keer op keer merk ik dat veel kunstenaars en creatieven grote moeite hebben met het maken van een financieel plan. Nou ben ik ook niet dol op cijfers, maar als ondernemer is het toch echt wel heel belangrijk om een financieel plan te maken. Al was het maar omdat je overzicht op je financiën wilt hebben en wilt weten waar je financieel aan toe bent. Nou zijn veel financiële plannen ook echt heel ingewikkeld, ik heb een wat simpeler versie gemaakt voor ZZP’ers die niet naar een bank hoeven en het financiële plan zuiver en alleen voor zichzelf maken. Download hier FinancieelPlanCreatieveZZPer en ga aan de slag met onderstaande stappen.

Privé begroting

Het simpelste deel van het financieel plan, hier vul je nl. simpelweg alle kosten in die je als privé persoon hebt. Dus je huur, het geld dat je kwijt bent aan eten, je ziektekostenverzekering etc. etc. Je kunt zelf kiezen of je deze begroting invult als maandelijkse begroting of als jaarlijkse begroting. Ik vind het zelf handig om ‘m als maandelijkse begroting in te vullen, zodat ik weet wat er elke maand binnen moet komen.

Balans

Komen we straks op terug

Investeringsbegroting

Hier komt te staan welke investeringen je nodig hebt om je zaak draaiende te houden. Het gaat hier dus niet om kosten die elke maand terugkomen (zoals huur of het onderhouden van je website), maar om de wat grotere kostenposten die niet telkens terug komen. Je kunt denken aan de aanschaf van een nieuwe laptop of de voorraad voor je nieuwe webshop. Er staan al wat posten ingevuld, maar die kun je natuurlijk naar believen veranderen.

Financieringsbegroting

In deze begroting kijken we naar hoe je je investeringen gaat betalen. Heb je geen investeringen? Dan hoef je deze begroting dus ook niet in te vullen. Heb je wel investeringen dan moet je jezelf afvragen hoe je die gaat betalen. Je ziet hier 2 kolommen staan: 1 voor eigen vermogen en 1 voor vreemd vermogen. Eigen vermogen is eigen geld, bijvoorbeeld spaargeld, waarmee je je investeringen betaalt. Leen je van familie (de zogenaamde tante Agaath lening) dan wordt dat ook als eigen geld gezien, omdat zij achteraan in de rij staan mocht jij failliet gaan. Het kan ook zijn dat je net een laptop hebt gekocht en die wilt inbrengen, ook dat neem je hier op. De tweede kolom gaat om geleend geld: rekening courant is rood staan op je betaalrekening en een bank lening spreekt voor zich. Overigens is het heel lastig om een lening te krijgen bij de bank. Mocht je het willen proberen, hou er dan in ieder geval rekening mee dat je minstens 30% zelf moet inbrengen.

Als het goed is staan er nu onderaan je investeringsbegroting en je financieringsbegroting hetzelfde bedrag. Je kijkt in je financieringsbegroting immers alleen naar hoe je je investeringen gaat betalen. Je hoeft hier dus niet al je spaargeld of leningen in te voeren!

Balans

Dan gaan we naar de balans, hier komen de gegevens die je in je investeringsbegroting en je financieringsbegroting hebt ingevuld. Om het ‘simpel’ te houden staan er weer 2 kolommen. Bij de debet kant zie je vaste en vlottende activa staan. Hier vul je de bedragen in van je investeringen, onderverdeeld in vaste en vlottende activa. Vaste activa zijn de spullen die langer dan 1 jaar in je bedrijf blijven (bijvoorbeeld je nieuwe laptop), vlottende activa zijn de spullen die korter dan een jaar in je bedrijf blijven (de voorraad voor je nieuwe webshop) In de credit kolom komt te staan hoe je je investeringen gaat betalen. Eigen vermogen is je eigen geld, vreemd vermogen lang is een lening van de bank en vreemd vermogen kort is een kortlopende rekening, bijvoorbeeld rood staan op je bankrekening. Het bedrag dat bij de linkerkolom komt te staan moet hetzelfde zijn als bij de rechterkolom.

Exploitatiebegroting

Hier kijk je naar wat je bedrijf je nou eigenlijk op gaat leveren. Bovenaan staan de inkomsten, dat kunnen inkomsten zijn uit verschillende diensten en/of producten. Het kan handig zijn om dat uit te splitsen, zodat je weet wat welk product je oplevert, maar je kunt het ook allemaal op één hoop gooien. Daaronder komen dan alle kosten die je jaarlijks maakt, de huur voor je atelier, papier dat je moet kopen, kantoorartikelen, je zakelijke telefoon, zakelijke verzekeringen etc. etc. Voeg gerust andere posten toe, het zijn maar voorbeelden die er staan! Onderaan de streep zie je dan je bedrijfsresultaat, daar gaan nog de rentekosten af (bijvoorbeeld van een lening of rood staan op je rekening) en je afschrijfkosten (als je dure uitgaves doet mag je die over meerdere jaren afschrijven) en dan heb je je netto winst!

Omzetprognose

Die hoef je niet in te vullen, maar het kan een hulpmiddel zijn om de inkomsten in je exploitatiebegroting te berekenen.

Valt allemaal wel mee toch? Gewoon even voor gaan zitten en doen. Succes en mocht je nog vragen hebben, dan weet je me te vinden!

 

Please share.....Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this page

, , , , , , ,

  • isah

    leuk dankje

    • http://www.angelcoaching.nl/ Marca van den Broek

      Graag gedaan!

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes