10 tips om effectief te bloggen

Gisteren was ik een training over bloggen aan het voorbereiden voor de deelnemers van Voor de Kunstenaar. Bloggen is en blijft een belangrijk middel om je klanten en opdrachtgevers te bereiken en met hen in gesprek te raken. Een onmisbaar tool als je het mij vraagt! Ik schreef al eerder over onderwerpen om over te bloggen, hieronder 10 tips om effectief te bloggen.

1. Blog op je eigen site. Dat zorgt er niet alleen voor dat je veel meer bezoekers op je site krijgt, maar ook dat je hoger scoort in de zoekresultaten (Google is gek op nieuwe content)

2. Zorg er voor dat mensen je blogs kunnen delen

3. Zorg er voor dat je lezers kunnen reageren op je blog. En doe wat met die reacties!

4. Schrijf geen lange lappen tekst. Hou het kort en gebruik niet te veel moeilijke woorden

5. Gebruik in je tekst koppen, tussenkoppen en witregels. Mensen scannen je tekst, door gebruik te maken van koppen en witregels maak je het makkelijker om de info uit je blog te halen

6. In het begin van je blog moet de belangrijkste informatie staan, je intro moet prikkelen om door te lezen

7. Schrijf persoonlijk, niemand zit te wachten op een afstandelijk, corporate stuk tekst

8. Maak een lijstje met onderwerpen waar je over kunt/wilt bloggen. Als je dan zonder inspiratie komt te zitten, kun je daar altijd op terug vallen

9. Het is ook handig om een aantal blogs achter de hand te hebben, mocht je een keer geen tijd (of zin) hebben om te schrijven dan heb je in ieder geval wat om te posten.

10 En blog regelmatig. Elke dag is het best, maar vraagt nogal veel van je (en van je vaste lezers), drie keer in de week is ideaal.

Aan die laatste tip heb ik me de laatste tijd niet echt gehouden, te druk met andere dingen. Ik beloof hierbij plechtig dat ik weer vaker ga bloggen!

Heb jij nog tips?

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.