Zo krijg je zeker geen klanten!

Klanten en opdrachten krijgen lastig? Zeker als je de volgende dingen consequent fout doet….

1. Niet weten waar je klant behoefte aan heeft

Gewoon lekker van jezelf uitgaan & niet onderzoeken waar je klant behoefte aan heeft zorgt er gegarandeerd voor dat je weinig tot geen opdrachten of klanten krijgt. Als je net begonnen bent met je bedrijf lukt het misschien nog wel, dan krijg je via via klanten en opdrachten binnen, maar daarna loop je onherroepelijk een keer vast. Een klant of opdrachtgever wil immers een product dat aansluit bij waar hij behoefte aan heeft. Iemand zoekt bijvoorbeeld een portretfotograaf omdat hij een goed zakelijk portret wil, terwijl iemand anders juist een fotograaf zoekt die de sfeer en het gevoel van zijn familie kan vertalen. Verschillende klanten, verschillende behoeftes.

2. Niet erop uit trekken

Netwerken is en blijft belangrijk. Mensen vinden het fijn om zaken te doen met mensen die ze kennen. De gunfactor is dan ook essentieel bij het krijgen van opdrachten of klanten. Ga er dus op uit, praat met mensen, leg contact. Het levert misschien niet direct wat op, maar op de lange duur zeker wel. En denk daarbij alsjeblieft niet dat je alleen moet netwerken met ‘mensen die er toe doen’. Ten 1e is dat erg doorzichtig (en geloof me, mensen ‘die er toe doen’ trappen er ook niet in) en daarbij is het ook kortzichtig. Ook die vrouw waarvan je denkt dat je er niks aan hebt kan een interessant netwerk hebben. En: netwerken is delen! het gaat er bij netwerken niet om om visitekaartjes uit te delen en zo snel mogelijk jouw elevator pitch onder de aandacht te brengen. Ga het gesprek aan, informeer, luister, vraag door. Kortom: toon belangstelling.

3. Vertel altijd en overal over jouw product

Je hebt begrepen dat jouw klant een behoefte heeft en je hebt daar jouw product of dienst op afgestemd. So far so good. Maar dan. Tijdens het acquisitiegesprek begin je direct over jouw product te praten, je schetst welke behoefte je er mee in kunt vullen en je bent heel tevreden. Dat heb je goed gedaan! Helaas zie je niet dat je steeds meer het contact met je klant verliest. Die begint wat glazig in de verte te kijken, te schuifelen op z’n stoel misschien. Hoe moet het dan wel? Luister naar je klant, stel vragen, breng zijn behoefte in kaart, zoek samen naar oplossingen, betrek de klant. En kom dan met je aanbod. Op die manier voelt jouw klant zich serieus genomen en weer hij zeker dat zijn opdracht bij jou in goede handen is.

4. Gebruik geen social media

Lijkt me voor zich spreken, ook al zijn er nog steeds heel veel mensen die het onzin vinden en tijdverslindend. Tijd kost het zeker, maar telkens weer blijkt uit onderzoeken dat de omzet van bedrijven die social media inzetten hoger is dan van bedrijven die dat niet doen. Ik krijg zelf denk ik zo’n 80 tot 90% van mijn werk via social media binnen. En dat hoor ik van meer mensen. Kortom, je doet jezelf tekort als je je verre houdt van Twitter, Facebook etc. Social Media bieden een prima platform om te laten zien waar je mee bezig bent, om het gesprek aan te gaan met potentiële klanten en om jezelf te profileren. En dat kost tijd ja. Maar een bedrijf runnen kost tijd, de klanten komen niet vanzelf op je af.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.