De 4 meest gestelde vragen over social media

Dat ik een groot voorstander ben van het inzetten van social media zal niet als een verrassing komen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een combinatie van zichtbaarheid en het ontwikkelen van je zakelijke vaardigheden eraan bijdragen dat jij als creatief ondernemer een behoorlijke boterham kunt verdienen met je werk. Hoe sta jij hier tegenover? Misschien herken je je in onderstaande vier vragen die mij regelmatig gesteld worden.

Vraag 1. Hoeveel tijd kost dat wel niet?

De eerste vraag die creatieven stellen als social media ter sprake komt. Mijn antwoord is altijd kort: ja, het kost tijd. Uiteraard. Alles wat je doet (en goed wilt doen) als ondernemer kost tijd. Maar is de tijd die je eraan besteedt nou echt zo belangrijk? Is het niet veel belangrijker dat het effectief is? Omdat het je zichtbaarheid en daarmee klanten oplevert? Daarbij, er zijn manieren om je tijdsinvestering te beperken, bijvoorbeeld door het inzetten van Hootsuite (Hootsuite maakt het mogelijk updates in te plannen op verschillende platforms).

Maar wat volgens mij uiteindelijk belangrijker is, is dat je het up-to-date houden van social media een vast onderdeel maakt van je dag. Voor mijn part ruim je er elke dag in de ochtend een uurtje voor in. Of juist ‘s avonds als je klaar bent met werken. Geloof me, het is het (meer dan) waard.

Vraag 2. Waar moet ik het over hebben?

Betekent actief zijn op social media dat je elke scheet die je laat moet delen met de hele wereld? Alsjeblieft niet. Zoek vooral naar een mix aan interessante content waarmee duidelijk wordt waar je voor staat en wie je bent. Ik lees me bijvoorbeeld helemaal suf, op zoek naar interessante artikelen voor mezelf en mijn doelgroep. Niet alleen blijf ikzelf daarmee up to date, mijn doelgroep ook. Want wat ik tegenkom, deel ik. Maar wissel je zakelijke of informatieve updates ook af met persoonlijker posts. Als je alleen maar zakelijk en informatief nieuws deelt, krijg je niet echt een gezicht op social media. Daarbij, het is ook een beetje saai.

  • Je werk: laat zien wat je maakt. Niet alleen het eindproduct, maar ook schetsen of eerdere versies.
  • Je proces: achter de schermen, hoe werk je, wat houdt je werk in. Een journal kan daarbij van onschatbare waarde zijn. Als je je proces voor jezelf bijhoudt, met woorden, tekeningen, foto’s, filmpjes, creëer je een schat aan materiaal waar je uit kunt putten voor je updates op social media of je blogs.
  • Je inspiratiebronnen: waar raak jij door geïnspireerd? Wat doe jij als je even bij moet tanken of inspiratie op moet doen? Niet alleen interessant omdat het een kijkje in de keuken geeft, maar het kan ook weer inspiratie zijn voor iemand anders. Als jij een geweldige tentoonstelling hebt gezien of een geweldige fotograaf ontdekt, lees ik daar graag over.
  • Je persoon: wie ben je, waar sta je voor, what makes you tick? Uit onderzoek blijkt keer op keer dat kunst (en ander creatief werk) beter verkoopt als de potentiële koper het verhaal van het werk en van de maker kent.

Vraag 3. Welke platforms moet ik gebruiken?

Dat hangt allemaal af van je doelgroep. Even heel kort door de bocht per platform:

  • LinkedIn: vooral zakelijke markt, handig (en onmisbaar) als je je op bedrijven richt.
  • Facebook: nog steeds is bijna iedereen actief op Facebook. Jongeren wel iets minder (hoewel ze vaak wel nog een account hebben).
  • Twitter: heel gevarieerd publiek. Twitter is wel minder populair aan het worden. Mocht je nog niks op Twitter doen, dan zou ik er niet meer aan beginnen.
  • Instagram: op het moment het lievelingetje van veel creatieven. Ook hier een gevarieerd publiek. Wel meer jonge mensen dan 50+. Daarnaast zijn er veel curatoren, galeries en opdrachtgevers actief.
  • Pinterest. Ze zeggen dat er steeds meer mannen actief aan het worden zijn op Pinterest, maar ik geloof dat niet zo als ik heel eerlijk ben. Richt je je voornamelijk op vrouwen 30+, dan kan Pinterest een mooi platform zijn om je werk onder de aandacht te brengen.

Vraag 4. De verborgen vraag: moet het echt?

Ik ga niet liegen, er is weerstand bij veel creatieven om social media in te zetten. Maar het is eigenlijk heel simpel: je kunt er niet omheen. Tenminste, als je geld wilt verdienen met wat je doet… Als je dat wilt, zul je iets aan je zichtbaarheid en marketing moeten doen. En in online marketing draait het meer en meer om jouw verhaal: jouw klanten willen weten met wie ze zaken doen, willen weten waarom je doet wat je doet en ze willen weten wie je bent. Dat betekent niet dat je jezelf op de borst moet kloppen en moet roepen hoe geweldig je bent. Dat is eerlijk gezegd nogal ‘old school’ marketing en daar zit, uiteraard, helemaal niemand op te wachten.

Maar mensen, zeker particulieren, willen weten met wie ze zaken doen. Niet alleen omdat ze hun geld maar één keer uit kunnen geven, maar ook omdat ze graag met iemand in zee gaan die ze kunnen vertrouwen. En je vertrouwt iemand nu eenmaal eerder als je een beeld hebt van die persoon, zeker als je hem of haar nog nooit irl hebt ontmoet. Jezelf laten zien heeft dus met vertrouwen winnen te maken, maar ook met sympathie en herkenning. Het inzetten van social media hoort hier bij.

Hoe sta jij ten opzichte van social media? Zet je het in of blijf je er liever verre van? 

 

2 antwoorden
  1. Jan Duker
    Jan Duker zegt:

    Dag Marca,

    Goede blog! Het zijn inderdaad de vragen die ik, voordat ik begon met social media, ook had. Het kost me wel moeite om iedere dag iets te posten, maar je moet er voor je zelf even alert op worden wat interessant kan zijn om te delen. Vaak is het inderdaad meer dan je denkt. Ik heb op deze manier wel nieuwe klanten gekregen, dus het werkt inderdaad! Wel belangrijk natuurlijk om niet alleen maar je eigen verhaal te brengen, maar actief te reageren op berichten van een ander, iemand eens belangeloos een goede tip te geven, enz.

    Hartelijke groet,
    Jan

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Jan,

      Dank 🙂 Ik denk inderdaad dat je vaak meer kunt delen dan je misschien in 1e instantie denkt. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor een ander juist interessant. Zoiets. En inderdaad: ga het gesprek aan! Reageren op berichten van anderen zorgt voor een goed, stevig netwerk en dat is uiteindelijk het kapitaal van je bedrijf!

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.