5 fouten die je niet wilt maken met (online) marketing….

Heb jij jezelf wel eens betrapt op onderstaande ‘fouten’? Veel ondernemers maken ze, dus je bevindt je in goed gezelschap 😉

1. Ik heb geen doelgroep, iedereen kan mijn product of dienst kopen

Klinkt heel nobel maar is uiteindelijk verre van verstandig. Al was het alleen maar omdat het je marketing vele malen makkelijker maakt als je wel kiest. Als je je doelgroep kent kun je immers heel gericht met hen aan de slag, promotie doen die bij hen aansluit, het gesprek aangaan etc. Op wie ga je je anders richten? Ga je met hagel schieten of met scherp? Kortom, focus is belangrijk!

2. Ik wil niet met mijn telefoonnummer op internet

Okee, mensen hoeven misschien niet alles van je te weten, maar het is wel handig als ze contact met je op kunnen nemen. Een open deur? Moet je eens kijken op hoeveel sites het lastig is om contactgegevens te vinden. Zorg er voor dat mensen op verschillende manieren contact met je op kunnen nemen. Telefonisch, per mail, via Twitter of Facebook en zorg dat die gegevens makkelijk te vinden zijn op je site, liefst op elke pagina.

3. Social Media is niks voor mij

Je doet jezelf echt ongelofelijk tekort als je niks met social media doet! Als er één medium is waar je jezelf neer kunt zetten met wat je doet is het wel social media. Denk goed na wat je met social media wilt bereiken en hoe je dat het beste kunt doen. Eén ding: social media is geen zelfpromotie, niemand zit te wachten op mensen die alleen maar reclame maken voor zichzelf. Verplaats je in je doelgroep, bedenk wat zij nodig hebben en stem daar je strategie op af.

4. Ik ben de Appie niet

Marketing is stom en riekt naar commercie. Onzin natuurlijk! Marketing is niks meer of minder dan zorgen dat jouw boodschap bij de goede doelgroep aankomt. Dat hoeft dus absoluut niet te betekenen dat je je werk aanpast en commercieel wordt. Niet dat er iets mis mee is als je commercieel werk maakt, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest. Waar het dan wel om gaat? Dat jouw doelgroep weet wat je maakt en waar je mee bezig bent en dat ze snappen dat ze jouw werk/dienst af moeten nemen.

5. Ik laat eigenlijk nooit meer wat van me horen…

Je bestaande klanten, de lezers van je nieuwsbrief, je volgers op Twitter, je vrienden op Facebook zijn belangrijk. Niet alleen omdat het leuke mensen zijn, maar ook omdat je via je eigen netwerk nog steeds het makkelijkst aan nieuwe klanten of opdrachten komt. Koesteren dus die mensen! Zij weten immers wat je in huis hebt en kunnen je als geen ander aanbevelen. Gelukkig is het met alle social media heel makkelijk om contact te blijven houden met je ‘fans’, maar bedenk ook eens een leuke actie, geef bijvoorbeeld korting aan mensen die vaker gebruik maken van jouw diensten. Laat van je horen, je bestaande netwerk is het kapitaal van je onderneming!

Hoe het wel moet? Onderstaande presentatie laat de basics van online marketing zien. Wil je zelf ook aan de slag met (online) marketing? Geef je dan op voor de training op 15 mei!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.