best way to predict the future is to create it

5 redenen waarom je geen klanten aantrekt

Heb jij genoeg klanten? Draai je genoeg omzet? Nee? Misschien heeft het iets te maken met deze vijf redenen?

foto1. Je hebt geen focus

Je vindt het moeilijk om keuzes te maken, je wilt het liefst alles doen wat je leuk vindt. En waarom zou je voor een doelgroep kiezen? Iedereen is toch welkom? Klinkt heel leuk en misschien ergens ook wel sympathiek, maar helaas werkt het niet zo. Klanten willen weten wat ze aan je hebben en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Ze zoeken iemand met verstand van zaken, iemand die hen begrijpt.

Als jij niet kiest, kiest de klant ook niet voor jou

2. Je bent onzichtbaar

Misschien heb je wel eens een account aangemaakt op Twitter, maar gebruik je het nooit. Of je gebruikt Facebook, maar dan alleen privé. En Google +, wat is dat? Klinkt misschien wat scherp, maar als je geen gebruik maakt van sociale media doe je jezelf enorm tekort als ondernemer.

Al je potentiële klanten zijn te bereiken met één klik van je muis, wat dat betreft is ondernemen nog nooit zo makkelijk geweest!

3. Je hebt een onverkoopbaar product

Je gelooft heilig in je product en je hebt flink wat uurtjes zitten in het ontwikkelen of maken er van. Maar je hebt geen marktonderzoek gedaan en daardoor geen idee of  je klant wel zit te wachten op jouw mooie product (of dienst). Een goed product moet naadloos aansluiten bij de behoefte die jouw klant heeft. Je kunt dan ook beter eerst eens rondkijken, met potentiële klanten praten. Inventariseren waar hun problemen en behoeftes liggen om vervolgens je product daar op af te stemmen.

Wil je je product niet afstemmen? Denk dan in ieder geval na hoe je je product het beste aan kunt bieden. Ook daar is zo’n marktonderzoek heel handig voor!

4. Je doet niet aan netwerken

Waarom eigenlijk niet? Vind je het eng? Kost het je te veel tijd? Levert het niet direct iets op? Misschien netwerk je wel op de ‘verkeerde’ manier. Bij het verkeerde netwerk bijvoorbeeld. Want heeft het nou echt heel veel zin om met collega’s een borrel te drinken als je ook kunt praten met potentiële klanten of opdrachtgevers?

Of misschien voel je je ongemakkelijk, met je visitekaartje in de aanslag en heb je geen gelikt praatje paraat. Eén schrale troost: daar gaat netwerken ook helemaal niet over. Die elevator pitch kun je beter thuis laten, een kaartje is wel  handig. Netwerken gaat om het leggen van verbanden, om het bouwen van relaties. In een netwerk gesprek ben je dan ook meer daarmee bezig dan met het onder de aandacht brengen van jezelf. Luisteren dus, vragen stellen, interesse tonen.

5. Je bent niet zakelijk

Je weet niet goed hoe je een zakelijk gesprek moet voeren of je bent onzeker over de prijs die je voor je product of dienst vraagt. Geloof mij, de meeste opdrachtgevers ‘ruiken’ dat en zullen niet nalaten om er gebruik van te maken. Het is voor hen ook crisis tenslotte. Bovendien zijn Nederlanders zuinig, dus als ze voor een dubbeltje op de 1e rang kunnen zitten zullen ze dat zeker doen.

Gelukkig kun je daar wel wat aan doen! Oefen moeilijke, zakelijke gesprekken. Bepaal je prijzen, maak een financieel plan en weet waarom je vraagt wat je vraagt. Dat maakt dat je veel steviger in je schoenen staat. Dat komt niet alleen professioneler over, het maakt ook dat je minder makkelijk omver te blazen bent

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.