In 5 stappen naar een goede contentstrategie

Als ik het met (creatieve) ondernemers heb over hun contentstrategie hoor ik nog te vaak dat ze geen idee hebben wat ze moeten delen, dat het niks oplevert, te veel tijd kost etc. Zo zonde! 

Waarom ook alweer?

Waarom contentstrategie belangrijk is?

  • Je potentiële klanten moeten jou leren kennen en vertrouwen (dat laatste is één van de moeilijkste dingen om voor elkaar te krijgen als je online zaken doet).
  • Je in de veelheid van informatie op moet vallen met een consistente, liefst onderscheidende boodschap.
  • Je jouw expertise wilt laten zien aan je potentiële klanten.
  • Goede contentstrategie gratis exposure is voor wat jij doet.

Ok? Alle neuzen weer dezelfde kant op?

Stap 1: wat is jouw waarom?

Noem het een artist statement, jouw ‘why’, whatever. Belangrijk is in ieder geval om te weten waarom jij de dingen doet die je doet. Wat is jouw persoonlijke verhaal, hoe komt het dat die dingen belangrijk zijn voor jou? Wat wil je vertellen met je werk, teweeg brengen? Simon Sinek over jouw ‘why’ en het belang daarvan (mocht je het filmpje nog niet gezien hebben)

Stap 2: welke waarde heb jij voor jouw klanten?

Het volgende belangrijke aspect, is dat je onder woorden brengt welke waarde jouw product of dienst heeft voor een (potentiële klant). Anders gezegd: wat schiet hij/zij ermee op als hij/zij jouw product of dienst aanschaft? Lastig om jouw waarde te bepalen? De mensen van Business Model Canvas hebben een mooi model ontwikkeld hiervoor.

Stap 3: wie is jouw ideale klant?

Als je niet weet wie jouw klant is, schiet je met hagel en zijn al je inspanningen waarschijnlijk tevergeefs. Zonde van je tijd en energie. Het is eigenlijk zo simpel: zodra je weet op wie je je richt, kun je je boodschap (en je product of dienst) beter afstemmen op die klant. Zodat de kans vele malen groter wordt dat de boodschap ook daadwerkelijk aankomt. Om je ideale klant in beeld te brengen is ook een mooi model ontwikkeld.

Stap 4: welke kanalen?

Welke kanalen zet je in? Dat hangt af van je ideale klant. Het heeft niet zo veel zin om Instagram in te zetten als je je richt op het bedrijfsleven, LinkedIn ligt dan meer voor de hand. Goed in kaart brengen dus bij punt 3 en ook onderzoeken hoe jouw klant social media gebruikt. Leest hij/zij blogs of kijkt hij/zij eerder vlogs? Gebruikt hij/zij Facebook nog actief of is hij/zij inmiddels afgehaakt?

Vergeet ook de offline kanalen niet. Er gaat niks boven een goed netwerk, offline contacten zijn daar natuurlijk heel belangrijk voor. Zet je over de drempel heen en ga eens naar een netwerkbijeenkomst of ga koffie drinken met mensen die je alleen nog maar online kent.

Stap 5: wat is jouw boodschap?

In deze stap komen alle punten samen, als het goed is weet je nu immers wat jouw verhaal is, welke waarde je te bieden hebt en voor wie. Ook weet je welke kanalen je het beste in kunt zetten. Tijd dus om alle bouwstenen te combineren en op papier te zetten wat je waar gaat delen. Denk ook na over de frequentie waarmee je e.e.a gaat delen.

Mijn eigen strategie ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Mijn waarom is -heel in het kort- dat ik het belangrijk vind dat ondernemers in de creatieve sector de tools in handen krijgen om succesvol te kunnen ondernemen. Niet alleen omdat je daar gelukkiger van wordt, maar ook omdat ondernemers op die manier hun volle potentieel kunnen ontwikkelen wat ook ten goede komt aan de creatieve sector.
  • Mijn waarde is dat ik ondernemers leer welke tools ze kunnen gebruiken (en hoe) waardoor hun omzet omhoog gaat en ze de dingen kunnen doen die ze belangrijk vinden.
  • Mijn ideale klant is een zzp’er in de creatieve sector die ambities heeft en die openstaat, ook voor zaken die misschien op het 1e gezicht moeilijk lijken.
  • Mijn boodschap is dat het kan: je kunt succesvol zijn als ondernemer in de creatieve sector. Daar moet je alleen wel wat voor doen!

In de praktijk:

  • Wekelijks (meestal 2 keer) bloggen over ondernemen als creatief, met name over hoe je jezelf goed in de markt kunt zetten. Deze blogs deel ik uiteraard op social media.
  • Qua socialmediakanalen ben ik vooral actief op Facebook en Twitter. Instagram doe ik meer voor de lol. Wat deel ik? Content van mezelf (m’n blogs) en artikelen van anderen met relevante content. Ook laat ik regelmatig iets persoonlijks zien, omdat ik het belangrijk vind dat mensen mij ook leren kennen. Ik post dagelijks, soms meerdere keren per dag (zeker op Twitter is dat belangrijk, anders verdwijn je)
  • Eens in de twee weken een nieuwsbrief, met de meest recente blogs, soms een kort verhaaltje erbij en soms een aanbieding.
  • Jaarlijks organiseer ik Talks About Photography: een event voor fotografen waar zakelijke inspiratie centraal staat. In de aanloop naar elke nieuwe editie verschijnen er wekelijks interviews met fotografen over ondernemen op de site van TAP.

Ja, dat kost veel tijd. En die tijd heb ik ook niet altijd. Maar weet je, als je er tijd voor maakt, levert het zo ontzettend veel op! Niet alleen klanten en omzet (heel belangrijk!), maar ook leuke contacten, een hecht netwerk, inspiratie, lol, kennis etc. etc.

Ga jij ook aan de slag?

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.