5 vragen over het bepalen van je prijzen als creatief!

Vandaag voor de 2e keer een vragenuurtje gehouden op Facebook, dit keer over hoe je je prijzen kunt bepalen als kunstenaar//creatief. Hieronder de vragen en de antwoorden!

MarcaPortret-42_2Vraag 1: Wat is je dienst waard? Hoe vind je de balans tussen wat je het zelf waard vindt en wat ‘de markt’ dicteert?

Goede vraag! sowieso zul je eerst (met een financieel plan) moeten uitrekenen wat je MOET verdienen zodat je in ieder geval in je eigen levensonderhoud kunt voorzien,dat is de basis. Maar dan ben je er nog niet natuurlijk. De markt bepaalt ook hoeveel je kunt vragen voor jouw diensten. Wel is het zo dat je, door het kiezen voor een bepaalde doelgroep, ook meer of minder voor je dienst of product kunt vragen. Mijn ervaring is daarbij ook nog trouwens dat veel creatieven het moeilijk vinden om achter hun berekende prijzen te gaan staan. Voelt vaak als veel te hoog, terwijl dat meestal niet het geval is. Onzekerheid? Bang om omzet mis te lopen?

Vraag 2: hoe bepaal je een realistische prijs?

Voor de meeste dingen die je gaat doen als ondernemer is de basis een uurprijs. Die kun je vrij simpel berekenen: zakelijke + privekosten/het aantal weken dat je per jaar kunt werken/het aantal uren dat je per week kunt factureren. Let wel: dan heb je alleen nog je kosten gedekt, je maakt nog geen winst! De 2e stap die je dan gaat zetten, is kijken wat je concurrenten doen en bekijken wat jouw klanten willen betalen (bijvoorbeeld door marktonderzoek te doen en het hen gewoon te vragen!) Vervolgens bepaal je jouw positie op de markt. Klinkt ingewikkeld, maar komt neer op: hoe wil je jouw positie tov je collega’s bepalen? Meeste mensen passen zich aan aan wat hun collega’s doen, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen…. En eigenlijk, als je het echt goed wilt doen, maak je een financieel plan.

Vraag 3: wat vind jij ervan als je andere (lagere) tarieven voor particulieren rekent dan voor de zakelijke markt? En dan bedoel ik een groter verschil dan de btw… Ik blijf het lastig vinden om naar werkgevers te ‘verkopen’. Alhoewel ik ze er zelf niet over hoor. Maar toch.

Het is redelijk gebruikelijk om het te doen. Ik doe het zelf ook en vind het eerlijk gezegd ook wel logisch. Een bedrijf kan jouw factuur immers aftrekken als zakelijke kosten, een particulier kan dat niet. Dat betekent per saldo dat een ondernemer dus minder voor jouw diensten betaalt dan een particulier (als je de prijzen niet zou aanpassen)

Zou je op je site beide prijzen noemen?

Ik adviseer altijd om prijzen voor particulieren wel op je site te zetten, omdat je anders een drempel opwerpt (te veel moeite om te bellen of mailen). Voor bedrijven kun je er voor kiezen om het niet te doen, die zijn veel meer gewend aan werken met offertes…. Maar dat ligt ook weer aan het soort bedrijven waar je je op richt. Ik richt me bijv. voornamelijk op ZZP-ers en die reageren eigenlijk weer meer als particulieren

Vraag 4:  Hoe onderbouw je jouw prijzen naar een potentiële klant het beste?

Ligt aan je klanten! Bij bedrijven maak je vaak een offerte en dan kun je haarfijn uit de doeken doen hoe je tot je prijs bent gekomen. Bij particulieren ligt dat natuurlijk anders, daar werk je meestal met vaste prijzen. En als je je prijs goed afstemt op je doelgroep en op je product of dienst hoef je dat eigenlijk nooit te verantwoorden. Zeker niet als je marktconforme prijzen hanteert….

En als je het over onderhandelen hebt, ik zeg altijd: hou je uurprijs intact! Zorg dat er altijd wat ruimte in een offerte zit waar je op kunt inleveren ‘(aantal uren bijvoorbeeld, reiskosten vergoeding, dat soort zaken) Of geef een korting van een bepaald percentage en zeg er bij dat het eenmalig is, bijvoorbeeld als investering in de samenwerking….  Ik heb op mijn blog ook regelmatig over onderhandelen geschreven, bijvoorbeeld ‘5 tips om succesvol te onderhandelen‘ of ‘zelfs ik heb leren onderhandelen!

Vraag 5: laat een particulier zich weerhouden door een hoge prijs? Ik neig er iedere keer weer naar om mijn prijs naar beneden bij te stellen (omdat ik graag wil dat ze m’n deur plat lopen) Wat is wijs?

Ligt heel erg aan de particulier waar je je op richt…… Lage prijzen kunnen aantrekkelijk lijken (meer klanten), maar je krijgt ook de ‘koopjesjagers’ op je af….. En het vervelende is, je kunt het eigenlijk nooit winnen als je op prijs gaat concurreren, dat verlies je namelijk altijd (er is altijd iemand die goedkoper werkt) Je kunt je beter richten op mensen die wel bereid zijn om voor jouw diensten te betalen.

En wat natuurlijk heel belangrijk is: de waarde van wat je aanbiedt moet duidelijk zijn! In jouw geval als coach kan het dan bijvoorbeeld gaan over wat het iemand oplevert om door jou gecoached te worden. Benoem in je communicatie de behoefte van jouw klant (of het probleem wat hij/zij misschien heeft) en maak duidelijk hoe jij daarbij kunt helpen….

en in het verlengde hiervan: Vriendenprijsjes of ‘kortingen voor familieleden’ doen of no-go?

Uiteindelijk bepaal je dat natuurlijk zelf! Ik vraag bij vrienden eigenlijk nooit geld, maar ligt wel aan wat ik voor ze doe… Een site bouwen bijv. doe ik niet gratis  In jouw geval (fotografie) zou ik het niet zo snel doen, je stopt veel werk in je foto’s en daar moet je voor betaald krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat je een korting geeft, als gebaar…  In ieder geval niet gratis weg geven… Of het moet aan je ouders zijn!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.