6 redenen waarom jouw site geen bezoekers trekt

Er wordt nogal eens wat lacherig gereageerd als ik vraag hoeveel bezoekers iemand per dag op zijn/haar site heeft. Als ik dan doorvraag hoor ik net iets te vaak dat er maar een paar mensen per dag de site bekijken. Zo zonde!

Als je het goed aanpakt kan een site echt voor je werken. En, let’s be honest, waarom zou je anders al die energie steken in het maken van een site?

6 veel gemaakte fouten op een rij (in willekeurige volgorde)

online marketing1. Doel is niet duidelijk

Een bezoeker beslist in een paar seconden of hij al dan niet op jouw site blijft om rond te kijken. Dat betekent dat in die paar seconden in ieder geval duidelijk moet zijn wat jouw site te bieden heeft. Het doel van je site moet dus helder zijn. En dat is lang niet altijd het geval. Kan ik jou inhuren? Kan ik die mooie foto’s kopen? Werk je in opdracht? Of kan ik hier ‘alleen maar’ mooie plaatjes kijken? Een site waar alleen je portfolio op staat is dus niet voldoende.

Het werkt het beste als je voor jezelf, bij het inrichten van je site, bij elke pagina bedenkt wat het doel is van die pagina en die pagina zo goed mogelijk inricht om dat doel te bereiken. Wil je bijvoorbeeld dat mensen contact met je opnemen? Zorg dan voor een duidelijke Call to Action zoals dat zo mooi heet. Bijvoorbeeld in de vorm van een button. Wil je dat mensen werk van je kopen? Zorg er dan voor dat het duidelijk is dat je ook een webshop hebt waar mensen werk aan kunnen schaffen. Open deur? Ongetwijfeld, maar ik zie het nog net iets te vaak niet gebeuren.

2. Google Analytics

Geen idee hoeveel bezoekers je hebt? Dat is niet goed. Maak een account aan bij Google Analytics, installeer de tracking code die je van Google krijgt in je site en ga analyseren. Hoeveel bezoekers krijg je op een dag, waar komen ze vandaan, welke pagina’s bekijken ze, op welke pagina komen ze binnen, hoe lang blijven ze op je site etc. ect. Belangrijk om te weten, want alleen dan kun je er achterkomen of je site werkt en wat er beter kan. Trek overigens niet te snel conclusies, monitor je site eerst een paar weken voordat je conclusies gaat trekken. Lage bezoekersaantallen kunnen ook aan externe factoren liggen, als het heel mooi weer is bijvoorbeeld zul je zien dat je minder bezoekers hebt. Ook al had je die dag er net iets heel bijzonders op gezet.

3. Vormgeving rules

Een site die er mooi uitziet is fijn. I know. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je site functioneel is. Bezoekers moeten snel hun weg kunnen vinden, de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn etc. En prachtige vormgeving zit nogal eens in de weg van functionaliteit. Kortom: niet te veel pielen op perfecte vormgeving, beter lang pielen op perfecte functionaliteit.

4. SEO

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk, daar vertel ik je (hopelijk) niks nieuws mee. Het lijkt misschien hogere wiskunde, maar trust me, het valt uiteindelijk allemaal best mee. Belangrijkste ‘regel’: je gezond verstand gebruiken en zorgen dat je waarde biedt voor je bezoekers. Google houdt daarvan. Google meet de waarde die jij biedt door rekening te houden met een aantal factoren. In a nutshell:

komt het zoekwoord (het woord waarop jij gevonden wilt worden) terug

  • in de url van je pagina,
  • in de titel van je tekst,
  • in de intro van de tekst,
  • in één of meer tussenkopen
  • en is je tekst minimaal 300 woorden?

En:

  • zorg voor goede links (generaliserend: van jouw site naar externe sites en van externe sites naar jouw site. Kijk wel uit: externe links naar jouw site werken eigenlijk alleen als ze van een site komen die autoriteit heeft en goed aangeschreven staat)
  • tag je foto’s (Google kan foto’s niet lezen en heeft daar jouw tags voor nodig)

Heb je een WordPress site? Maak dan gebruik van de SEO by Yoast plugin, die checkt per pagina of je site SEO proof is en geeft suggesties als de pagina dat niet is. Onmisbare plugin als je het mij vraagt!

5. Geen verse content

Als je meer bezoekers op je site wilt zul je er ook voor moeten zorgen dat er regelmatig iets nieuws te vinden is. Anders heb ik, als bezoeker, geen enkele reden om regelmatig terug te komen. Bovendien houdt ook Google erg van verse content, wat betekent dat je hoger in de zoekresultaten komt als je daar voor zorgt. Makkelijkste manier om je site van verse content te voorzien is natuurlijk bloggen. Het hoeft natuurlijk niet per se een ‘blog blog’ te zijn, je kunt ook nieuws op je site opnemen, of inspiratie. Wat dan ook. Als je er maar voor zorgt dat er regelmatig (liefst een paar keer per week) iets nieuws op je site te vinden is.

6. En toen bleef het stil

Bezoekers komen, als het goed is, op verschillende manier op jouw site. Voor een deel via Google (zie punt 3) en voor een deel via social media. Tenminste, als je actief bent op social media en daar regelmatig -op inhoudelijke, zinvolle wijze- naar je site linkt. Ga alsjeblieft niet spammen op Facebook en Twitter, maar zorg er voor dat mensen een reden hebben om naar je site te gaan en laat die reden zien op de social media kanalen waar je actief bent. Ook daarvoor is bloggen handig. Heb je een nieuwe blog geschreven, dan wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen die lezen. Deel je blog op alle kanalen waar je actief bent. Zorg er ook voor dat overal de url van jouw site te vinden is: in je bio op Twitter, op Linkedin, op Facebook, op Google+, in je handtekening onder je e-mails enz. enz.

photo credit: Martin Gommel via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.