7 redenen waarom jouw blog niet goed gelezen wordt

Is je blog pas succesvol als je 1000en lezers hebt? Nee natuurlijk niet. Betrokken lezers zijn bijvoorbeeld beter dan mensen die vluchtig je blog bekijken en weer verder gaan. Maar let’s face it, als je hebt zitten zwoegen op een blog en je hebt maar een tiental lezers is dat niet zo heel goed voor je motivatie….

Want natuurlijk is het leuk als je blog goed gelezen wordt. Dat steek ik echt niet onder stoelen of banken. En ik geef ook toe dat ik echt teleurgesteld kan zijn als een blog waar ik hoge verwachtingen van had niet goed gelezen wordt. Maar hé, soms wordt ook een goede blog niet opgemerkt. Of je hebt zo’n kleine doelgroep dat je logischerwijs niet kunt rekenen op massa’s lezers. Los daarvan kunnen er nog een aantal andere redenen zijn waarom jouw blog niet goed gelezen wordt.

1. Je blogs zijn te lang

Longreads zijn in, maar je moet wel van heel goede huize komen wil je een goede lange tekst schrijven.Zeker als je net begint blogmet bloggen kun je beter geen posts van 1000+ woorden schrijven. Ikzelf haak bijvoorbeeld onmiddellijk af als ik een heel lange blog zie waarin geen gebruik wordt gemaakt van alinea’s en tussenkoppen. Dat je zo’n eindeloze brij woorden ziet…… Wil je weten waar je blog aan moet voldoen? Check deze checklist van 42bis. En vergeet vooral ook niet foto’s en filmpjes te gebruiken. Een blog die er aantrekkelijk uitziet wordt beter gelezen en beter gedeeld.

2. Je hebt geen idee voor wie je blogt

Niet weten op wie je je richt met je blogs kan tot gevolg hebben dat niemand zich aangesproken voelt. Mensen lezen blogs immers omdat ze er iets mee op willen schieten. Bijvoorbeeld omdat ze informatie zoeken over een specifiek onderwerp of omdat ze entertained willen worden. En niet alleen voor je onderwerpkeuze is het focussen op een bepaalde lezer belangrijk. Ook voor de toon en invalshoek van je blogs is het van belang op wie je je richt. Als je net begint met bloggen is het dan ook handig om een empathy map van je lezer te maken. Zodat je precies weet op wie je je richt en waar deze persoon in geïnteresseerd is.

3. Je blogs zijn niet persoonlijk

Daar bedoel ik niet mee dat je je allerdiepste zielenroerselen moet delen met je lezers. Kan leuk zijn hoor, daar niet van, maar dan meestal toch alleen voor vrienden en bekenden. Als je blogt om meer zichtbaarheid voor jezelf en je bedrijf te creëren dan lijkt het misschien voor de hand te liggen om op een heel zakelijke manier te bloggen. Maar een puur zakelijk blog is ook al snel saai, zeker als àl je blogs heel zakelijk van toon zijn. Wie jij bent en waar je voor staat mag best duidelijk worden in je blog, daar wordt het alleen maar interessanter van. Dat kun je bijv. doen door een persoonlijk verhaal als uitgangspunt te nemen of door je eigen ervaringen te delen. Of door op een persoonlijke manier te schrijven. Zorg er in ieder geval ook voor dat je je lezer persoonlijk aanspreekt (met je en jij).

4. Je deelt je blog niet op social media

Je SEO (zoekmachine optimalisatie) op orde hebben is één ding en zorgt zeker voor lezers voor je blog. Maar daarmee ben je er nog niet. Als je je blog deelt op social media, krijg je gegarandeerd meer lezers. Hoe vaak je je blog kunt delen? Dat ligt een beetje aan je doelgroep en aan de social media kanalen waar je actief bent. Ikzelf deel m’n blogs, op de dag van publicatie, altijd één keer op Facebook, twee keer op Twitter en één keer op Linkedin, Google+ en Pinterest. Daarbij maak ik ook nog gebruik van de plugin Revive Old Posts (alleen voor WordPress sites) die random mijn oude blogs deelt op Twitter. Ik gebruik daar dan wel de hashtag #uithetarchief bij, zodat mensen weten dat het een oude blog is. Je kunt ook een (betaalde) plugin als CoSchedule gebruiken om het delen van je blogs in te plannen.

promote-your-blog-social-media-timeline

(bron: Afrit22)

5. Je reageert niet

Een blog is ook een uitnodiging om het gesprek aan te gaan. Nu moet je niet te veel verwachten van de reactiemogelijkheid onder je blog zelf, meer en meer mensen reageren namelijk niet daar maar op social media. Maar goed, hartstikke fijn natuurlijk als iemand reageert, dat betekent dat je hem of haar zodanig hebt weten te interesseren dat hij of zij de moeite neemt om een reactie te formuleren. Als jij dan niet reageert ben je die betrokken lezer zo weer kwijt. Wat je ook niet moet doen: negatieve reacties verwijderen. Natuurlijk, als het echt heel erg wordt kun je overwegen om een reactie weg te halen. Maar ik zou er mee uitkijken, je geeft namelijk het signaal af dat je niet open staat voor discussie. En dat is natuurlijk niet goed.

6. Je onderwerp is te klein

Soms is het onderwerp waar je over schrijft gewoon te klein. Waardoor je eigenlijk vanaf het begin weet dat je blogs maar weinig lezers zullen trekken. Nu hoeft dat niet erg te zijn, want als die paar lezers heel betrokken zijn bij jouw onderwerp kun je daar natuurlijk ook je doel mee bereiken. Soms loont het echter wel de moeite om je onderwerpen iets breder neer te zetten. Een bruiloftsfotograaf die bijv. alleen over bruiloften blogt zal alleen maar lezers trekken die binnenkort gaan trouwen. Niks mis mee natuurlijk, dat is immers je doelgroep, maar als je bijvoorbeeld gaat bloggen over de liefde trek je sowieso meer lezers. En die lezers gaan misschien in de toekomst een keer trouwen of ze kennen mensen die gaan trouwen….

7. Je blog heeft geen goede titel

Ik geef toe, het verzinnen van een goede titel is echt lastig. Ik ben daar zelf ook geen ster in. Maar het is natuurlijk wel heel belangrijk! De titel is immers wat mensen voorbij zien komen op social media en is, als het goed is, de reden waarom ze op de link klikken en jouw blog gaan lezen. Een goede titel:

  • maakt nieuwsgierig
  • is origineel
  • heeft een zekere mate van urgentie (als ik deze blog niet lees doe ik mezelf tekort)

Wil je echt geweldige titels leren schrijven, dan is misschien het (gratis) e-book van Chris Garrett wat voor je.

Wil jij beter leren bloggen? Ik heb, speciaal voor creatieven // kunstenaars, een blogtraining ontwikkeld waarin je, met persoonlijke begeleiding, (nog) beter leert bloggen.

photo credit: toddbishop via photopin cc

4 antwoorden
  1. Freya
    Freya zegt:

    Point taken Marca, en blij dat ik als inspiratie kon dienen voor dit blog. Stapje in de goede richting hoop ik … morgen komt er een blog uit over het aanzoek. Ik heb geprobeerd al je tips op te volgen, bedankt daarvoor!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.