Blog geschreven? 9 punten om te checken voordat je publiceert

Net een nieuwe blog geschreven en kun je niet wachten om op publish te klikken? Nog heel even geduld, eerst je blog checken op onderstaande punten…..

1. Titel

Heb je een goede titel voor je blog? Een titel die uitnodigt om je blog te lezen? Een titel die prikkelt, nieuwsgierig maakt en een zekere mate van urgentie in zicht draagt (als je deze blog niet leest loop je iets belangrijks mis) Een goede titel is belangrijk, daar vertel ik je niks nieuws mee, maar wist je dat van de tien mensen die de titel lezen er maar twee de moeite nemen om verder te klikken. Zo belangrijk dus!blog

Mijn tips:

>> Schrijf je titel achteraf. Mijn blogs starten meestal met een onderwerp en een (vaag) idee voor een titel. Naarmate de blog vordert, verandert die titel altijd nog. Je titel achteraf schrijven is een beter idee.

>> Besteed tijd en aandacht aan je titel. Wees niet te snel tevreden. Het schrijven van een goede titel is lastig, en geloof me, dat weet ik uit ervaring. Er wordt wel gezegd dat het verzinnen van een goede titel net zo veel tijd kost als het schrijven van de blog zelf. Lijkt me een beetje overdreven, maar er zit wel een kern van waarheid in.

>> Zoekwoorden. Zorg dat de zoekwoorden, die belangrijk zijn voor jouw doelgroep, in je titel terugkomen.

>> Wees origineel. Ik denk dat dat nog wel m’n grootste bezwaar is tegen alle ‘how to’s’: dat alle titels zo langzamerhand op elkaar beginnen te lijken.

>> Onderzoek. Kijk op welke titels jij klikt, wat kun je daarvan leren? Als ik naar mezelf kijk: er zijn titels die ik gewoonweg MOET lezen. Waardoor komt dat? Noteer eens een tijdje de titels die jou opvallen en zoek de gemene deler.

>> Meerdere titels. Verzin meerdere titels, wees niet te snel tevreden en denk // associeer door.

Meer tips?

2. Opbouw

Een goede opbouw van je blog zorgt ervoor dat die beter gelezen wordt. Mensen worden gebombardeerd met informatie, niks mis mee om een handje te helpen en ervoor te zorgen dat jouw tekst in ieder geval lekker weg leest.

>> Intro. Begin je blog met een korte, pakkende intro.

>> Alinea’s. Verdeel je blog in alinea’s, dat zorgt er voor dat je tekst prettiger oogt en beter leesbaar is. Vuistregel: één idee per alinea. Maak je alinea’s niet te lang. Heb je toch veel tekst nodig, onderbreek je tekst dan -op een logische plek- met een extra witregel.

>> Tussenkoppen. Plaats boven elke alinea een tussenkop (in H2) ook dat zorgt voor een betere leeservaring, je lezers kunnen snel zien waar de voor hen interessante content staat.

3. Lengte

Een beetje blog mag best wat lengte hebben. Wat natuurlijk niet betekent dat je oeverloos en zonder enig punt je pagina vol moet schrijven. Google is dol op tekst met een relevante inhoud (komt dat goed uit, dat is je lezer namelijk ook). Moest je tekst eerst minimaal zo’n 300 woorden tellen, nu schijnen ze bij Google een lichte voorkeur te hebben voor longreads. Wees dus niet bang om lange blogs te schrijven. Zorg er dan asjeblieft wel voor dat je tekst deugt, op inhoudelijk én op taalkundig gebied.

4. SEO

Je schrijft je blog natuurlijk met de bedoeling dat ie gelezen wordt. Social media e.d. helpen om lezers naar je blog te krijgen, maar vergeet Google niet en optimaliseer je blog voor de zoekmachines.

>> Zoektermen. Weet je op welke zoektermen je gevonden wilt worden? (is je antwoord nee, dan is het handig om daar onderzoek naar te doen)

>> Zorg dat je zoektermen op de volgende plekken in je tekst voorkomen:

  • In de titel (en daarmee ook in de url)
  • In de intro
  • In één of twee tussenkoppen (H2)
  • En dan nog een paar keer in je tekst

>> Yoast. Als je een WordPress blog hebt, dan heb je natuurlijk al lang de SEO plugin van Yoast geïnstalleerd. Niet? Ga je schamen, installeer hem daarna alsnog en leer van Yoast hoe je jouw blog kunt optimaliseren.

5. Beeld

Blogs met foto’s of filmpjes worden beter gelezen. Belangrijk dus om aandacht aan te besteden.

>> Featured Image. In ieder geval een featured image, die getoond wordt als je je blogs op social media deelt.

>> Rechtenvrij. Zorg ervoor dat je foto’s gebruikt die je mág gebruiken. Liefst foto’s van jezelf, dan heb je helemaal niks te maken met rechten. Heb je zelf geen goede foto’s, dan zijn er op internet heel veel prima bronnen waar je foto’s vandaan kunt halen. Vaak kun je die foto’s gratis gebruiken, met vermelding van de naam van de fotograaf (dat kan onderaan je blog). Een paar voorbeelden: Photopin, Unsplash, vintage foto’s op New Old Stock of elke maand gratis foto’s in je mail van death to the stockfoto.

>> Titel. Google kan foto’s niet lezen, dus moet je Google een handje helpen. Geef daarom altijd je foto (achter de schermen, hoeft niet zichtbaar te zijn) een naam. Liefst je zoekterm natuurlijk.

6. Meta-omschrijving

Als je op Google zoekt zie je altijd onder de link een korte beschrijving staan van de inhoud. Dat is de meta-omschrijving. Als je deze meta-omschrijving zelf kunt schrijven is dat fijn (dat kan bijvoorbeeld met de SEO plugin van Yoast), anders pakt Google automatische de eerste woorden van je blog en loop je de kans dat je tekst middenin een zin afbreekt. Zoals in onderstaand voorbeeld.

meta-omschrijving

7. Links

Linkjes in je blog kun je op allerlei manieren inzetten.

>> Doorlezen. Altijd fijn als mensen doorlezen op je blog en ook andere artikelen lezen. Interne links, naar andere blogs op je site, kunnen daarvoor zorgen.

>> Externe links. Als je iets beweert, een onderzoek aanhaalt of iemand citeert zou ik altijd een link opnemen naar de bron. Extra service voor je lezer en bovendien is het ook wel zo netjes om credit te geven voor andermans kennis.

8. Spelling

Meestal heb je als blogger niet de luxe van een eindredacteur. Best jammer want zelf lees je altijd wel over een paar dingen heen. Gelukkig is er zoiets als spellingscontrole. Doen! Niets is vervelender dan een blog vol spelfouten. En daarbij, het komt ook niet echt professioneel over als je veel fouten maakt. Ben je erg onzeker over je spelling? Laat je blogs van tevoren door iemand anders lezen. Heb je dyslexie? Dan is het slim om dat even te melden, bijvoorbeeld onderaan je blog of in je sidebar.

9. Taalgebruik

Blogs zijn uiteindelijk bedoeld om het gesprek aan te gaan met je lezer. Spreek je lezer dan ook persoonlijk aan.

>> Spreektaal. Gebruik zo veel mogelijk spreektaal. Dat betekent niet dat je populair hoeft te gaan lopen doen of Jip-en-Janneke taal moet gebruiken, schrijf een blog alsof je een verhaal vertelt aan een vriend(in).

>> Actieve zinnen. Vermijd woorden als kunnen, worden en gaan. Met actieve zinnen loopt je tekst lekkerder.

>> Interpunctie. Kijk uit met te lange zinnen! En maak alsjeblieft gebruik van komma’s, zodat je lezer snapt hoe de zin in elkaar zit. Vergeet ook niet punten te zetten aan het eind van een zin.

Twijfel je over je taalgebruik? Lees je tekst dan eens hardop, dan hoor je meestal meteen waar hij hapert of niet zo lekker loopt.

Ben ik nog een punt vergeten? 

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: The Blog, after Manet via photopin (license)

photo credit: jmoneyyyyyyy via photopin cc

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.