Bloggen als een pro

Met veel plezier heb ik het boekje ‘Bloggen als een Pro in 60 minuten‘van Elja Daae gelezen. Je leest het boekje inderdaad in 1 uur, om goed te leren bloggen ben je natuurlijk wel wat langer bezig 😉

20130401-134606.jpgElja is marketingadviseur, blogt dagelijks en schrijft ook voor Frankwatching, 1 van mijn favoriete platforms om nieuws vandaan te halen.  Ook heeft zij de wekelijkse #blogpraat op Twitter (elke maandagavond om 20 uur) in het leven geroepen. Met recht een expert dus.

Om te bloggen als een pro heeft iemand, volgens Elja, 3 dingen nodig: Authenticiteit, Focus en Toewijding. In haar boekje gaat ze op deze 3 aspecten dan ook uitvoerig in, compleet met praktische tips en voorbeelden van blogs.

Authenticiteit

Beetje naar modewoord geworden (net zoals passie), maar een beetje blogger moet natuurlijk inderdaad authentiek zijn. Geen lezer zit te wachten op afstandelijke verhalen (ook niet bij blogs die een zakelijke insteek hebben!), jouw persoonlijkheid maakt een blog onderscheidend en de moeite waard om te lezen. Niet dat dat betekent dat je elke keer met de billen bloot moet in je blogs, authenticiteit kan ook zitten in je schrijfstijl, in je onderwerpkeuze, in je enthousiasme voor een onderwerp, kortom in alles waarmee je jezelf laat zien als schrijver. Elja houdt ook een warm pleidooi voor blogs waarin niet alleen de rozengeur & maneschijn aan bod komt. Je mag best laten zien dat dingen soms lastig(er) gaan. Helemaal mee eens!

Focus

Toevallig (?) ging het maandag in #blogpraat over het al dan niet hebben van een rode draad in je blog. Voor mij een vanzelfsprekendheid (zowel houvast voor jezelf als een herkenningspunt voor je lezers), maar de meningen waren verrassend genoeg behoorlijk verdeeld.

De voordelen van een duidelijk focus zijn evident: je wordt beter gevonden door Google (en dus door je lezers), het vergroot je herkenbaarheid, lezers weten wat ze bij jou kunnen vinden, en je kunt je ermee onderscheiden. De focus, of jouw rode draad, zal vaak op inhoudelijk vlak liggen, in de onderwerpen waar je over schrijft. Maar je focus kan ook liggen in de manier waarop je blogt (bijvoorbeeld met beeld), in je format of lay out of in de niche die je kiest voor je blog. Zo heb ik bijvoorbeeld voor een duidelijke niche gekozen: ZZPers die (willen) ondernemen in de creatieve sector, dat verbindt de veelheid aan onderwerpen waar ik over schrijf. Althans dat hoop ik.

Toewijding

Zonder toewijding geen succesvol blog. Dat klopt. Bloggen is hard werken, je moet het immers met regelmaat doen. 1 keer in de maand is te weinig en Elja vind zelfs 1 keer in de week te weinig. Ik ben geneigd om haar daar gelijk in te geven. Voor mij is de ideale frequentie een keer of 2, 3 per week. Zowel voor mijn eigen blog als voor de blogs die ik lees. Elja pleit hartstochtelijk voor dagelijks bloggen. Niet alleen groei je er enorm door als schrijver, het is ook fijn voor je lezers omdat die precies weten waar ze aan toe zijn. Ik heb zelf ook wel periodes dagelijks geblogd, maar ben er ook elke keer weer mee gestopt. Enerzijds omdat ik merkte dat de kwaliteit van m’n blogs achteruit ging (Elja betoogt dat dat helemaal niet hoeft te gebeuren, waar ze natuurlijk gelijk in heeft), ik kwam er bijvoorbeeld niet meer aan toe om onderwerpen echt uit te pluizen. Simpelweg omdat ik er de tijd niet meer voor had. Ook kreeg ik van m’n lezers terug dat ze het wat te veel van het goede vonden, en dat snap ik eerlijk gezegd.

Al met al is ‘Bloggen als een Pro’ een leuk boek om te lezen. Het prikkelt door de stellingnames en het geeft, zeker voor een beginnend blogger, voldoende handvatten om aan de slag te kunnen. Ik vond ook de voorbeelden van blogs heel erg leuk en inspirerend. Dus als je het boekje gaat lezen, bekijk dan ook zeker de blogs (voor zover je ze nog niet kent natuurlijk)

4 antwoorden
  1. Elja
    Elja zegt:

    Leuk om te lezen Marca! Dank voor de review!! Ik had het onderwerp van #blogpraat maandag niet zelf bedacht 🙂 maar de bedenkers hadden wel mijn boek gelezen dus helemaal toevallig is het niet. Soms weet ik niet waar #blogpraat eindigt en mijn boek begint en omgekeerd. Zo veel van geleerd de afgelopen drie jaar…

    Beantwoorden
    • Marca
      Marca zegt:

      Wat grappig! Het verraste me dat er zo veel verschillende meningen waren, voor mij is het zo evident om voor een focus te kiezen. Zeker als zakelijk blogger. Heel leuk om te zien dat mensen er zo verschillend over denken.

      Beantwoorden
      • Elja
        Elja zegt:

        Ik vind het ook altijd grappig dat sommige mensen heel erg weerstand voelen tegen dat soort dingen (nadenken over hoe je je blog kunt uitbouwen of er zelfs geld mee kunt verdienen). Dat is wel het leuke van #blogpraat, dat er zoals jij zegt zoveel meningen zijn. Maar wel met respect voor de ander.

        Beantwoorden
        • Marca
          Marca zegt:

          Heel veel mensen zijn natuurlijk ook helemaal niet bezig om bloggen zakelijk in te zetten, ik kan we wel voorstellen dat je dan frisse weerzin voelt 😉

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.