Bloggen – waarom zou je dat eigenlijk doen?

30 dagen geleden gaf ik mezelf een schop onder m’n kont en nam ik me voor 30 dagen achter elkaar te gaan bloggen. Vandaag is het dag 30, missie geslaagd: ik zit weer in de schrijfmodus en heb voor mezelf bewezen dat de smoezen om niet te schrijven echt smoezen waren.

bloggenIk blog al jaren, meestal zo’n twee tot drie keer per week. Soms heb ik een dipje en blog ik wat minder en daar is natuurlijk niks mis mee, maar afgelopen maanden kwam de klad er echt in. Ik hoorde mezelf smoezen verzinnen: ik heb geen tijd, ik weet niet waar ik het over moet hebben. Eigenlijk dezelfde argumenten die ik vaak van m’n klanten hoor. Ik ben soms nogal van de drastische maatregelen en dus nam ik me voor om 30 dagen lang elke dag te gaan bloggen.

Prioriteit

Als er iets is wat me duidelijk is geworden de afgelopen maand, dan is het dat het werkt om bloggen duidelijk prioriteit te geven. De afgelopen 30 dagen stond het bovenaan m’n to-do lijstje. Ik had immers een afspraak met mezelf. Natuurlijk had ik af en toe het idee dat ik geen tijd had voor een blog. En soms was dat ook echt zo. Maar op de een of andere manier vond ik altijd tijd om toch te schrijven. Soms betekende dat, dat ik twee blogs op een dag moest schrijven, maar dat is gelukkig niet heel vaak voorgekomen. Meestal vond ik wel ergens een uurtje.

Inspiratie

Om 30 dagen te kunnen bloggen had ik ook 30 goede onderwerpen nodig. Nu blog ik op verschillende plekken (bijvoorbeeld op Urban Chicks en op mijn meer persoonlijke site) maar ik had me voorgenomen om voornamelijk zakelijk te bloggen, omdat ik er dan op dat vlak ook iets mee op zou schieten. Vóór deze challenge kon ik enorm zitten trutten, dubben, wikken en wegen over een onderwerp. Of, nog erger, ik ging zitten wachten tot er een goed onderwerp in me opkwam. Die luxe had ik nu natuurlijk niet. Wat ik heb gemerkt is dat ik veel makkelijker een onderwerp goedkeur. En daar vervolgens prima een goede blog over kan schrijven. Ik haal mijn inspiratie uit Feedly, Flipboard, gesprekken met klanten, kranten, tweets etc. etc. En kwam er achter dat elk onderwerp eigenlijk een goed onderwerp is, als het binnen jouw niche ligt,  en dat het vooral gaat om wat JIJ te vertellen hebt over dat onderwerp.

Perfectionisme

Met teksten ben ik gelukkig niet zo heel perfectionistisch, ik schrijf redelijk makkelijk. Maar toch. Ik heb gemerkt dat, omdat ik zo’n duidelijke deadline had, toch nog wat makkelijker ging schrijven (ik had immers ook nog andere dingen te doen die dag), ik werd wat pragmatischer en vond het ook makkelijker om een onderwerp niet van alle kanten te belichten. Wat winst is, want daar heeft een lezer over het algemeen helemaal geen trek in. Die wil snel inzicht, info of een visie krijgen op een onderwerp en zit niet te wachten op lange, genuanceerde stukken.

Bezoekers

Doordat ik een tijdje minder vaak blogde zakte het aantal bezoekers op m’n site ook nogal in. Logisch natuurlijk. Als ik nu m’n Google Analytics bekijk word ik weer blij van de cijfers. Ik heb zeker twee tot drie keer zo veel bezoekers als toen ik minder frequent blogde. Ook de interactie op Twitter en Facebook is omhoog gegaan. Doordat ik daar meer eigen content deelde was er -blijkbaar- nog meer stof tot gesprek. Een bijkomend voordeel, waar ik van tevoren eerlijk gezegd niet bij stil had gestaan.

Conversie?

En ja, het heeft me ook klanten opgeleverd. Hoewel het natuurlijk lastig is om te zeggen waar klanten precies vandaan komen, of waarom ze contact met jou opnemen en niet met de concurrent, heb ik deze maand een duidelijke stijging aan nieuwe klanten gezien. Het was me daar niet om te doen overigens, maar het is natuurlijk wel fijn om te merken dat het inderdaad zo werkt. Meer content, betere zichtbaarheid en daardoor meer klanten. Het is wat ik iedereen altijd vertel en wat ik nu maar weer eens aan den lijve heb ondervonden.

En blijf ik nu dagelijks bloggen?

Nee. Dat kost me toch te veel tijd. En uiteindelijk denk ik dat het ook voor m’n lezers te pittig is om elke dag een blog te lezen. Maar ik blijf wel regelmatig bloggen. Ik weet nu dat de smoezen ook echt smoezen zijn en dat maakt het makkelijker om mezelf te houden aan de afspraak om twee tot drie keer in de week te bloggen.

Wat voor mij de grootste winst is van afgelopen maand is overigens dat ik de lol in schrijven weer helemaal heb terug gevonden. Ik heb schrijven altijd al fijn gevonden, maar was dat even een tijdje kwijt. En, bijkomend voordeel, doordat ik me zo intensief met bloggen bezig heb gehouden kwam ik ook op het idee om een online training over bloggen te ontwikkelen.

Conclusies

– Bloggen is zinvol!

– Geef bloggen prioriteit en plan het in

– Zorg dat je jezelf voedt met onderwerpen: lees, praat met mensen, laat je inspireren

– Maak het jezelf niet te moeilijk: perfectionisme zit alleen maar in de weg

– Moet je elke dag bloggen? Nee! (maar het kan wel zinvol zijn om er ff lekker in te komen)

– Meer content >> betere zichtbaarheid >> meer klanten

– Lach om je smoezen en schuif ze opzij

Wat levert bloggen voor jou op? Of blog je niet? dan ben ik heel benieuwd waar jij je door tegen laat houden! 

 

photo credit: Mike Licht, NotionsCapital.com via photopin cc

2 antwoorden
  1. Johanna Glas | DoDo1
    Johanna Glas | DoDo1 zegt:

    Cool dat het je lukte, een hele maand elke dag. Chapeau! En het is ook een hele nuttige serie geworden met veel inspiratie, bedankt daarvoor. Nu tijd voor dat bakkie?! 😉

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.