Business Model Canvas

Bezig met je bedrijfsplan? Denk dan eens aan het ‘Business Model Canvas’ een bedrijfsplan dat speciaal ontwikkeld is voor creatieve bedrijven. Een aanrader!

Wat ik zelf fijn vind werken, is om het model op een groot vel papier na te tekenen (of te printen), op de muur te hangen en dan met post its of al tekenend aan de slag te gaan. Alle relevante vragen komen vanzelf aan bod en het grote voordeel is dat het een visueel model is. Wat je daarna natuurlijk altijd nog uit kunt schrijven, mocht je daar behoefte aan hebben.

In vogelvlucht de verschillende onderdelen:

* Customer Segments

Wie zijn je belangrijkste klanten. Ga je je op een niche richten, of juist op de massa. Op 30+ vrouwen met kinderen of op mannen die een baan zoeken. Elke doelgroep is goed, als de doelgroep maar aanlsuit bij jouw product of dienst. Een mooi model om je ideale klant goed in beeld te brengen is de Empathy Map

* Value Propositions

In welke behoefte van de doelgroep voorziet jouw product? Als het goed is sluit jouw product of dienst aan bij de wensen of behoeftes van je doelgroep.

* Channels

Hoe ga je jouw klanten bereiken? Welke kanalen ga je daarvoor inzetten? Je kunt hier 5 fases in onderscheiden:

1. Awarenes: Hoe ga je er voor zorgen dat jouw klant zich bewust wordt van jouw dienst of product?

2. Evaluation: Hoe ga je je klanten helpen om jouw product of dienst op waarde te schatten?

3. Purchase: Hoe kan jouw klant jouw product of dienst kopen?

4. Delivery: Als je een product verkoopt, hoe komt dat dan bij je klant?

5. After Sales: Hoe zorg je voor je klanten na de aankoop?

* Customer Relationships

Wat voor soort relatie wil je met je klant aangaan? Die van een goede vriend? Van assistent? Wil je co-creëren? Een community bouwen?

* Revenue Streams

Wat wil jouw klant betalen voor jouw product of dienst? Waar betalen ze nu voor (en hoe)? Hoe willen ze het liefst betalen? Je kunt, naast verkoop, ook denken aan andere bronnen van inkomsten: licenties, lenen, lidmaatschappen e.d.

* Key Resources

Wat heb je nodig om je product of dienst daadwerkelijk te kunnen maken? Mensen? Geld? Kennis?

* Key Activities

Wat moet je doen om een succes te maken van je bedrijf?

* Key Partnerships

Met wie ga je samenwerken? Denk bijvoorbeeld aan strategische samenwerking met (niet) concurrenten of aan samenwerkingen om nieuwe business te ontwikkelen

* Cost Structure

Wat zijn de belangrijkste kosten die je hebt als bedrijf? Vaste kosten? Variabele kosten?

En na afloop ziet het er dan bijvoorbeeld zo uit:

4 antwoorden
  1. Hendrik
    Hendrik zegt:

    fijn deze blogs. wat ik in dit business model mis, is een punt/vakje over het produkt dat je aan de man wilt brengen. om daar ook een beeld van te hebben/vormen/over na te denken.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.