Durf jij commercieel te werken?

Een denkfout die veel kunstenaars maken: om jezelf commercieel in de markt te zetten moet je commercieel werk maken. Helemaal niet waar!

Commercieel

Maak alsjeblieft het werk dat je wilt maken. Vanuit marketing oogpunt is dat misschien zelfs wel beter, omdat je daarmee een authentiek en origin_5179871880onderscheidend product maakt. En dat kun je in principe makkelijker in de markt zetten dan een commercieel, meer algemeen, product. Wel met een kanttekening: een commercieel product vindt sneller een grote(re) afzetmarkt. Simpelweg omdat er meer animo voor is. Maar goed, veel kunstenaars willen dat niet en daar gaat deze blog dan ook niet over.

Maar hoe zet je jezelf dan wel commercieel in de markt?

1. Maak jezelf zichtbaar

Je kunt nog zulk mooi werk maken, als niemand het ziet kun je het net zo goed achterwege laten (ik weet het, ik chargeer). Of vind je het okee dat je werk in een la verdwijnt of op je atelier blijft staan? Nee toch?! Laat je werk zien dus. Dat kan op 100 verschillende manieren: zoek een galerie, of organiseer zelf een expo. Zet social media in, zorg dat je een goede site hebt, dat je vindbaar bent, dat mensen makkelijk contact met je op kunnen nemen etc. etc. Voelt dat kwetsbaar? eng? Laat je daar alsjeblieft niet door weerhouden. Ervaring leert (hoor ik tenminste altijd) dat het ook leuk en fijn is om reacties van mensen op je werk te krijgen. Daar groei je ook weer van.

2. Denk na over je doelgroep

Als je iets maakt is het handig als dat aansluit bij de behoefte van een specifieke doelgroep. Dat kan een hellend vlak zijn. Niet als je grafisch vormgever bent, dan is het logisch dat je je ontwerp afstemt op de behoefte van je klant. Maar als kunstenaar wil je dat eigenlijk niet. Dat hoeft ook niet. Maar je kunt wel op een andere manier rekening houden met de behoefte van je klant. Als je bijvoorbeeld weet dat de meeste mensen kunst kopen voor boven de bank, kan het zinvol zijn om op je site foto’s van je werk te plaatsen terwijl het in een interieur hangt. Ook testimonials van blije kopers kunnen een rol spelen bij de verkoop van je werk. Een verzamelaar heeft weer heel andere behoeften. Richt je je op verzamelaars, dan is het zeker zinvol om je op het vinden van een goede galerie te storten. Kortom, geen concessies in je werk zelf, maar wel aansluiten bij de behoefte van je klant(en) in je communicatie en presentatie.

3. Laat jezelf zien

In de nieuwe manier van marketing bedrijven, is het aangaan van relaties, het in gesprek raken met je klanten ontzettend belangrijk. Eigenlijk al zo oud als de weg naar Rome; het was natuurlijk altijd al zo dat je makkelijker iets aan iemand verkoopt die jou kent en die het jou gunt. Dat is niet veranderd. Wat wel is veranderd, is dat je de mensen die niet in jouw  netwerk zitten op een andere manier benadert dan ‘vroeger’. Het gaat nu heel duidelijk om tweerichtingsverkeer: je gaat het gesprek aan met potentiële klanten en je laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Social Media kun je daar natuurlijk heel goed voor inzetten, maar denk ook eens aan een persoonlijk verhaal op je site. Ga bloggen, laat je struggles zien, je leven, waar je mee bezig bent, je manier van werken. Op die manier kunnen potentiële kopers zich met jou verbinden en dat maakt verkoop makkelijker.

4. Denk na over je prijzen

Je prijzen vormen een belangrijk onderdeel van je marketing. Even heel simpel gezegd: je kunt met lage prijzen de markt op, als een echte prijsvechter, je kunt je aanpassen aan wat je concurrenten vragen of je kunt hoog in de markt gaan zitten. Ik heb daar verder geen waarde oordeel over, maar het is wel goed om je te realiseren dat elke  keuze consequenties heeft. Niet alleen op praktisch vlak. Als je bijvoorbeeld lage prijzen vraagt voor je werk, zul je ook veel productie moeten draaien en veel moeten verkopen om in je levensonderhoud te voorzien. Dat ligt anders als je hoog in de markt gaat zitten met je werk. Nadeel daarvan is wel natuurlijk, dat je afzetmarkt kleiner is. Er zijn nu eenmaal in Nederland niet zo heel veel mensen die (veel) geld uitgeven aan kunst.

Commercieel gezien lijkt het misschien aantrekkelijk om, zeker als je net begint, met lage prijzen de markt op te gaan. Dat zie je veel kunstenaars dan ook doen. Het idee is vaak om dan, na verloop van tijd, met je prijzen omhoog te gaan. Van oudsher werkt dat natuurlijk ook zo in de kunstwereld. Kijk maar naar de gebruikelijke manier om de prijs van een schilderij te bepalen (lengt + breedte x factor, waarbij je begin met factor 4 tot 6, oplopend tot ergens achter in de 20 als je gerenommeerd kunstenaar bent) Maar in deze tijd, waarin transparantie en persoonlijk contact steeds belangrijker worden, is het maar de vraag of dat zo blijft werken. Er even vanuit gaand dat je nog niet heel veel bekendheid hebt, is het voor kopers toch moeilijk te verteren dat je na een jaar veel meer vraagt voor een nieuw doek dan een jaar geleden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Als jouw werk bijvoorbeeld heel gewild is, kun je er ook meer voor vragen.

En, tot slot, er zitten ook allerlei psychologische aspecten aan prijzen. Kort door de bocht geformuleerd: als het goedkoop is zal het wel niet veel zijn en als iets duur is heeft het kwaliteit. Niet iedere koper is zich daar even bewust van, en je hebt natuurlijk ook calculerende kopers die heel goed weten dat iets veel meer waard is, maar onbewust speelt het zeker een rol. Ik denk bijvoorbeeld niet dat er iemand is die denkt dat de Ikea echte kunst verkoopt.

Ik ben benieuwd: hoe zet jij jezelf commercieel in de markt? Wat zet je in en wat niet? Wat zijn je ervaringen?

photo credit: appelogen.be via photopin cc

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.