Fotograaf durf te kiezen!

Ik werk veel met fotografen (leuk volk!), met name om hun onderneming goed op poten te zetten. Wat me telkens weer opvalt, zeker bij starters, is dat fotografen het ontzettend moeilijk vinden om te kiezen voor een doelgroep. Sterker nog, ze hebben de overtuiging dat het ook niet verstandig is om te kiezen. Hun idee? Met oog op de concurrentie: risico spreiden, zo veel mogelijk producten voor een zo groot mogelijke markt.

small_3339640903

Toegegeven. De markt voor fotografen is lastig. Er is veel concurrentie, ook van ‘hobby’ fotografen. Iedereen heeft immers een camera en denkt goede foto’s te kunnen maken. Dus waarom een fotograaf inhuren als je het ook zelf kunt doen.

Is de vraag dan: hoe haal je deze mensen over om jou in te huren?

 

Nee natuurlijk niet. Dat is net zoiets als op prijs concurreren. Dat win je niet. Verspilde moeite.

Wat dan wel?

Kiezen en je specialiseren!

Of je je nou richt op particulieren of op bedrijven, klanten willen iemand die ze vertrouwen. Iemand die verstand van zaken heeft. Die als geen ander weet hoe hij jouw product//gebeurtenis//beeltenis vast kan leggen. Een specialist dus.

En een specialist kun je eigenlijk alleen maar worden als je kiest voor een bepaald product en//of doelgroep. Een klant snapt niet dat jij zowel een bruiloft als een technische installatie fotografeert. En misschien snapt hij het nog wel, maar neemt hij toch een andere fotograaf voor z’n eigen bruiloft. Omdat hij zeker weet dat zijn bruiloft bij die fotograaf in goede handen is.

Kiezen is eng…

Want hoe moet je kiezen? En waar kies je dan voor? Draai je dan wel genoeg omzet?

Erno Hannink legt in zijn boek ‘Kies je doelgroep’ haarfijn uit waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om te kiezen. Dat heeft met ons hagedissenbrein te maken (ons oerbrein zeg maar). Dat hagedissenbrein is gericht op veiligheid en overleven. Risico spreiden voelt aan als veilig. Veel ijzers in het vuur levert meer op dan 1 ijzer in het vuur. Toch?

Maar de tijden zijn veranderd en dat hagedissenbrein zit nogal eens in de weg bij het maken van bedrijfsmatige keuzes.

Maar wel heel belangrijk!

Mijn ervaring is, en ik zie het ook om me heen bij de ondernemers die ik begeleid heb, dat een bedrijf pas begint te lopen als er een duidelijke keuze is gemaakt voor een product en een doelgroep. Het geeft rust in de tent. Ook voor je klant. Die snapt waarvoor hij bij jou moet zijn.

En natuurlijk kun je meer en misschien vind je afwisseling in je werk juist wel heel belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat je dat ook uit moet dragen. Je communicatie en pr zijn veel effectiever (en simpeler) als je een éénduidige, heldere boodschap uitdraagt.

Ook kun je je product makkelijker afstemmen op de behoefte van een klant. Want laten we eerlijk zijn, de behoefte van een zakenman die een portret wil is anders dan de behoefte van een trotse ouder die een newborn shoot wil. Toch? En je wilt toch dat jouw prachtige product aansluit bij de behoefte van je klant?

En hoe kies je dan?

Kijk eerst eens waar je hart naar uitgaat: wat vind jij het allerfijnst om te fotograferen (en voor wie)? Waar word je nou echt blij van? Onderzoek vervolgens die markt. Welke behoeftes leven er bij die klanten? Is de markt groot genoeg om voldoende omzet te genereren? Wie zijn m’n concurrenten en hoe kan ik me van hen onderscheiden? En maak, als je je doelgroep helder hebt, een empathy map van je ideale klant zodat je hem (of haar) heel duidelijk voor ogen hebt.

En, ter geruststelling van je hagedissenbrein, je bedrijf gaat beter lopen. Dat durf ik je te garanderen. En die andere opdrachten? Die blijven, ook na een duidelijke keuze, nog steeds langskomen. Aan jou de keus om ze wel of niet te doen.

photo credit: tastygoldfish via photopin cc

6 antwoorden
  1. Peter van Veen
    Peter van Veen zegt:

    Inderdaad, een moeilijke keuze. Worstel daar zelf ook wel mee moet ik zeggen. Altijd maar die angstgedachte in je achterhoofd dat je doelgroep misschien wel te klein zal zijn om van te leven. Dus dan toch je aanbod maar breed houden…

    Beantwoorden
  2. Maickel Geurts
    Maickel Geurts zegt:

    Ik zit er zelf ook mee, Ik doe nu portretten, bedrijven en evenementen omdat dat de leukste onderwerpen zijn.
    Nu mijn bedrijf na een half jaar bijna tot een dead stop komt moet ik gaan kiezen. En dan nijg ik enorm naar bedrijven.
    Als jong bedrijf met iemand die keuzes maken heel erg moeilijk vindt weet ik even niet waar ik moet beginnen. bloggen doe ik, fotos posten ook. ( ook achter de schermen ) deel interessante tips maar het wil nog niet echt van de grond komen. Jouw posts doen me goed wat dieper in mijn eigen materie te kijken. En vanaf de wortel op naar boven groeien.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Kiezen voor bedrijven (en ook daar een duidelijke keuze in maken: wat voor soort bedrijven, wat voor soort fotografie?) en dat helder communiceren op je website en social media. Voor bedrijven is LinkedIn natuurlijk ook heel belangrijk en kun je ook ‘gewoon’ acquisitie doen… De andere dingen die je leuk vindt kun je natuurlijk gewoon blijven doen (zeker als je daar veel lol uithaalt), maar kun je dan beter niet communiceren, die houd je lekker voor jezelf 😉 Op die manier krijg je een duidelijk gezicht voor de buitenwereld en dat is belangrijk voor je klanten. Heel veel succes!

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.