Gedwongen rust

Meestal word ik ziek als ik vakantie heb. Te hard gewerkt en met de ontspanning komt de griep. Dit jaar voel ik me echter prima en is m’n zoon geveld door de griep. Het effect is hetzelfde: gedwongen rust. Met dit verschil dat ik dingen wil doen, de deur uit, de wereld in. Maar dat gaat dus niet gebeuren, ik blijf ‘lekker’ thuis.

Volgend jaar

Automatisch gaan m’n gedachten uit naar volgend jaar: wat staat er op het program, wat wil ik gaan doen? De eerste paar maanden worden heel erg druk, daar zie ik zelfs een beetje tegen op. Daarna wil ik eigenlijk weer met een nieuwe groep kunstenaars en creatieven beginnen met ‘Voor de Kunstenaar’. Maar dan? Ik realiseer me dat ik op het moment geen bigger picture heb voor m’n bedrijf. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en het verklaart misschien ook wel het vage onrustige gevoel dat ik heb. Zo op het oog gaat het prima, de doelen die ik mezelf een aantal jaar geleden had gesteld zijn inmiddels bereikt. Maar nu? Misschien moet ik daar deze gedwongen rust maar eens mee in gaan vullen: de toekomst van m’n bedrijf dromen.

De weg naar de toekomst

Van Martin Buursen leerde ik een mooie oefening om er achter te komen wat je doel is en hoe je dat doel kunt bereiken. De oefening gaat als volgt:

  • Je begint met je voor te stellen wat je ultieme droom is. Neem daar de tijd voor en teken of schrijf op een vel papier hoe je ultieme droom er uit ziet. No limits, geen beren op de weg. Voel hoe het voelt als je je ultieme droom hebt bereikt, zie wat je ziet als je je ultieme droom hebt bereikt.
  • Daarna ga je terugkijken: wat waren de obstakels die je onderweg bent tegen gekomen? Wat stond er in de weg? Wees je er van bewust dat je terugkijkt, je hebt immers je ultieme droom al bereikt. Teken en beschrijf de obstakels.
  • Dan ga je kijken welke oplossingen je hebt gekozen om de obstakels op te ruimen. Ook hier kijk je weer terug, je hebt immers de obstakels overwonnen anders had je je doel niet bereikt. Ook de oplossingen teken of beschrijf je
  • In de laatste stap maak je alles concreet. Je stelt je voor de dat je je ultieme doel binnen één jaar hebt behaald en je gaat – in periodes van 3 maanden- bepalen wat je moet doen om over een jaar je doel te behalen. Je kunt de periode ook korter maken, maar langer is niet zo’n goed idee omdat je een langere periode niet goed kunt overzien. Dus concreet: ik heb mijn doel op 28-12-12 behaald, daarvoor moet ik tot 28-3-12 de volgende acties ondernemen, tot 28-6-12 moet ik deze acties ondernemen enz. tot aan 28-12-12 Schrijf of teken ook deze acties op papier, zet ook je doel er op. Wees zo concreet mogelijk en hang het resultaat ergens op waar je het regelmatig ziet. Op die manier wordt je herinnerd aan je doel en aan je acties.

Ik heb deze oefening inmiddels met flink wat cliënten gedaan, met mooie resultaten. Ik hoor eigenlijk iedereen zeggen dat het helpt, tijd dus om er zelf ook een te gaan maken! Ik hou jullie op de hoogte….

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.