Een goede titel voor je blog- tips van de experts

Het schrijven van een goede titel voor je blog is nog niet zo makkelijk. Tenminste, ik vind van niet. Schrijven gaat steeds soepeler, maar die titels….. En dat terwijl titels zo belangrijk zijn. Niet schrikken, maar het schijnt dat van de 10 mensen die de titel van je blog lezen er maar 2 de moeite nemen om de rest te lezen. 

Ga maar bij jezelf na, je ziet zo veel voorbij komen op een dag. Je kunt niet alles lezen! Een goede titel moet dus prikkelen, opvallen, nieuwsgierig maken, uitnodigen om te lezen. Dat lijkt me duidelijk, maar hoe doe je dat? Ik ging te rade bij de experts.

large_24561348631. de vier U’s

Copywriter Bob Bly zweert bij de vier U’s. Volgens hem zit je goed als je titel minimaal aan drie van de vier de volgende punten voldoet:

  1. Urgent
  2. Usefull
  3. Unique
  4. Ultra -Specific

Nu kun je over bepaalde punten natuurlijk best twisten (wat is uniek? wat is urgent), maar het idee is duidelijk denk ik.

Volgens  de vier U’s van Bly zou de titel ‘5 marketingtips zodat je geen omzet misloopt’ hoog scoren. Hij is specifiek, urgent en usefull. Alleen misschien niet zo uniek, je ziet wel meer titels met cijfers (understatement)

2. Formules

Volgens Copyblogger schrijf je met behulp van deze 7 templates altijd goede titels:

1. Give me [….] and I’ll give you [..]

Voorbeeld: In vijf minuten goede titels schrijven voor je blog

2. If you don’t […] now, you’ll hate yourself later.

Voorbeeld: Als je nu niet gaat bloggen, krijg je daar later spijt van

3. The lazy [..] way to […]

Voorbeeld: De makkelijkste manier om goede titels voor je blogs te schrijven

4. Do you recognize the [number] early warning signs of […]

Voorbeeld: herken jij de 4 vroege waarschuwingssignalen dat het de verkeerde kant opgaat met je bedrijf?  ( <— die blog zou ik lezen. Jij?)

5. See how easily you can [desirable result]

Voorbeeld: Zo makkelijk is het om lezers voor je blog te krijgen

6. You don’t have to be [something challenging] to be [desired result]

Voorbeeld: Je hoeft geen professioneel schrijver te zijn om goede blogs te schrijven

7. Do you make these mistakes?

Voorbeeld: Maak jij deze fouten bij het schrijven van titels?

En als je nog even doorzoekt vindt je op internet nog veel meer van dit soort templates.

Ik weet het niet. Ik kan me voorstellen dat het werkt om zo’n formule te gebruiken, maar het lijkt me toch ook niet de bedoeling dat straks alle titels op elkaar lijken!

3. Wat zegt Problogger?

Problogger heeft er ook het nodige over geschreven en komt onder meer met deze aanbevelingen:

  1. Communiceer een voordeel
  2. Creëer een debat of poneer iets controversieels
  3. Stel een vraag
  4. Maak je titel persoonlijk (door er Je of Jouw in te zetten)
  5. Maak gebruik van zoekwoorden
  6. Maak gebruik van zogenaamde ‘power’ woorden (bijvoorbeeld: gratis, ontdek, verrassend, makkelijk)
  7. Maak een grote belofte (graag wel waarmaken in de blog!)
  8. Gebruik humor

4. Titel generator

Als je het echt niet meer weet kun je altijd nog de hulp inroepen van een titel generator. Echt, ze bestaan. Wel in het Engels natuurlijk, maar met een beetje inventiviteit maak je daar zo een Nederlandse titel van.

titels blog

5. Mijn tips?

>> Schrijf je titel achteraf. Mijn blogs starten meestal met een onderwerp en een (vaag) idee voor een titel. Naarmate de blog vordert verandert die titel altijd nog. Ik spaar mezelf nu de moeite en schrijf de titel pas achteraf.

>> Besteed tijd en aandacht aan je titel. Wees niet te snel tevreden. Het schrijven van een goede titel is lastig, en geloof me, dat weet ik uit ervaring. Er wordt wel gezegd dat het verzinnen van een goede titel net zo veel tijd kost als het schrijven van de blog zelf. Lijkt me een beetje overdreven, maar er zit misschien wel een kern van waarheid in.

>> Zoekwoorden. Zorg dat de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw doelgroep in je titel terugkomen.

>> Wees origineel. Ik denk dat dat nog wel m’n grootste bezwaar is tegen al die voorschriften: dat alle titels zo langzamerhand op elkaar beginnen te lijken.

>> Onderzoek. Kijk op welke titels jij klikt, wat kun je daarvan leren? Als ik naar mezelf kijk: er zijn titels die ik gewoonweg MOET lezen. Waardoor komt dat? Schrijf eens een tijdje de titels op die jou opvallen en zoek de gemene deler.

>> Meerdere titels. Verzin meerdere titels, wees niet te snel tevreden en denk // associeer door.

Heb jij nog goede tips? Deel ze hieronder zodat iedereen er wat aan heeft! 

photo credit: Eric.Parker via photopin cc

1 antwoord
  1. Janine
    Janine zegt:

    Die titelgenerator is geweldig! Ik zie ook steeds meer blogs die allemaal dezelfde formules lijken te gebruiken, en ik krijg steeds meer zoiets van – oh zo doet iedereen dat? Mooi, dan ga ik het precies niet zo doen! Ik hou zelf vooral van humor en absurditeit in de titels (silliness).

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.