Help! ik zoek een klant – vijf tips om aan klanten te komen als creatief

Wil jij geld verdienen met wat je het liefste doet? Je dromen waarmaken en een bestaan opbouwen met je creatieve werk? Het kan, echt! Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het is wel degelijk mogelijk. Dat vraagt wel om actie, je moet aan de bak als je wilt ondernemen als creatief.

1. Denk heel goed na over wat jouw product of dienst is.

Je kunt niet ‘alles’ maken voor ‘iedereen’. Het is echt belangrijk om keuzes te maken. Veel creatieven vinden dat moeilijk (waar moet ik dan voor kiezen?) en zijn bang omzet en klanten mis te lopen als ze een duidelijke keuze maken. Niets is minder waar, zodra je een keuze maakt wordt het voor die potentiële klant helder waarom hij bij jou moet zijn. Klanten zoeken namelijk iemand die verstand heeft van zaken en verstand hebben van alles, dat komt nou eenmaal ongeloofwaardig over. En dat geldt ook voor creatieven! Een klant zoekt geen fotograaf die alles doet, een klant zoekt een fotograaf waarvan hij zeker weet dat zijn zuurverdiende centjes in goede handen zijn.

2. Kies een doelgroep

Ook als creatief is het belangrijk om een doelgroep te kiezen. Als je je doelgroep helder voor ogen hebt (het maken van een empathy map kan daarbij helpen) kun je je marketing en communicatie beter focussen. Als ik even mezelf als voorbeeld mag nemen, toen ik begon als coach had ik nog geen duidelijke keuze voor een doelgroep, ik deed alles voor iedereen. Ik wilde wel het liefst voor en met creatieven werken, maar was bang omzet mis te lopen. Maar wat bleek? Niets was minder waar, zodra ik besloot me alleen nog maar op creatieven te richten ging mijn bedrijf lopen. Hoe dat komt? Enerzijds omdat je je marketing heel gericht kunt doen zodra je je ideale klant voor ogen hebt, anderzijds omdat jouw klanten zich graag thuis voelen bij jou en in vertrouwde handen willen zijn. En dat zijn ze als jij je doelgroep door en door kent.

3. Maak een merk van jezelf

Waarom? Omdat mensen gebombardeerd worden met informatie en in dat bombardement moet jij op zien te vallen. Dat kan door een consistent en helder beeld van jezelf neer te zetten. Hoe je dat doet? Door een merk van jezelf te maken. Bij personal branding staan jouw kernwaarden centraal: de waarden van waaruit jij handelt. Die kernwaarden komen als het goed is overal in terug: in je gedrag, in je logo, in de kleuren die je op je site gebruikt, in de tweets die je op Twitter zet etc. etc. Als je dat goed doet en consequent volhoudt, snapt een klant direct waar jij voor staat en gaat hij jou herkennen in die kakafonie van informatie.

4. Maak jezelf zichtbaar

Als niemand weet dat jij er bent wordt het heel lastig om aan klanten te komen. Lijkt misschien een open deur, maar te veel kunstenaars en creatieven maken nog niet of onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van online marketing en social media. En dat is, en dat meen ik oprecht, ontzettend jammer! Als je het goed aanpakt kun je namelijk jezelf heel goed profileren en ontzettend veel mensen bereiken. Elke potentiële klant zoekt op Google. En wat als hij jou dan niet vindt? Juist.

5. Ontwikkel je zakelijke vaardigheden

Als die klant dan bij je op de stoep staat en geïnteresseerd is in wat je doet, dan is het aan jou om hem te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst. Zonder waarde geen verkoop. Maar verkoop wordt ook lastig als je onzeker bent over je prijzen of als je niet zo goed weet hoe je een zakelijk gesprek moet voeren. Het goede nieuws? Al die zakelijke vaardigheden kun je leren. Je financiën regelen, prijzen bepalen, onderhandelen, een administratie bijhouden, het valt allemaal wel mee. Het worden misschien niet je favoriete bezigheden, maar ze zijn wel essentieel als jij wilt kunnen bestaan van je creatieve werk.

Wil jij serieus aan de slag met je bedrijf en geld (gaan?) verdienen met wat je het liefste doet? Je droom waarmaken en een bestaan opbouwen waarin je creatieve werk centraal staat? Volg dan de online training ‘Hoe bouw ik een succesvolle business op als creatief’ In 30 modules leer je alles wat je moet weten om succesvol te ondernemen. Van personal branding tot het voeren van zakelijke gesprekken, van online marketing en social media tot het bepalen van je prijzen, alles komt aan bod. Zodat je daarna precies weet wat je moet doen en succesvol kunt worden met wat jij het liefste doet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.