Het nieuwe ondernemen in de creatieve sector

Waar oude structuren niet meer werken of ontmanteld worden, wordt naar nieuwe wegen gezocht. Langzaam begint er dan ook een nieuwe manier van ondernemen te ontwikkelen binnen de creatieve sector. Alleen daaruit al blijkt, wat mij betreft, dat de creatieve sector een gezonde sector is! En het lijken succesvolle wegen, er zijn steeds meer mensen die op deze nieuwe manier ondernemen en die daarin slagen. Die niet meer mee willen doen met de oude structuren, maar die een en ander op hun eigen manier vormgeven.
Volgens mij zijn er een aantal elementen die een belangrijke rol spelen binnen deze nieuwe manier van ondernemen.

Positie in de markt
Delen is vermenigvuldigen. Waar je vroeger kennis, beeld, geluid etc. angstvallig voor jezelf hield (in het verspreiden ervan lag immers je verdienmodel) gaat het nu juist om delen. Er zijn legio voorbeelden van mensen die hun product (boek, foto’s, muziek etc.) op internet gratis weg geven, daar een naam mee bouwen en later geld verdienen aan bijvoorbeeld exclusieve uitgaven, live optredens of merchandising.

Marketing
Ook marketing begint er heel anders uit te zien. Waar je ‚vroeger’ als marketeer zo specifiek mogelijk inzette op een bepaalde doelgroep, gaat het nu veel meer om het bouwen van een community. Consumenten willen tegenwoordig contact, dialoog, transparantie. Je kunt als kunstenaar niet meer eenzaam en alleen in je atelier zitten, je zult het gesprek met de mensen om je heen aan moeten gaan. Een community bouwen, die jou steunt en in jou gelooft. En natuurlijk definieer je nog steeds een doelgroep voor wie je je producten maakt, zodat je je communicatie daar zo goed mogelijk op af kunt stemmen (theater voor kinderen bijvoorbeeld is echt anders dan theater voor volwassenen) Maar waar bejaarde dames tattoos laten zetten en jongeren Shakespeare lezen moet je niet raar opkijken als je ook heel andere klanten aantrekt.

Wat is jouw verhaal
Mensen willen zich identificeren, zich bijvoorbeeld verbinden aan iets waarin ze zich herkennen, wat ze emotioneert of waar ze zich goed door gaan voelen. Jouw verhaal, waarom jij maakt wat je maakt, bent wie je bent, wordt daardoor steeds belangrijker. Natuurlijk heeft jouw werk ook een stem en moet je werk ook goed zijn wil het aanspreken, maar dat is niet genoeg. Maar goed, met dat laatste vertel ik niks nieuws, want dat was natuurlijk altijd al zo.

Verdienen
Crowdfunding inzetten om een project gefinancierd te krijgen, (micro) mecenassen, sponsoring, het zijn allemaal manieren om geld te verdienen met wat je doet. Maar ook dit vraagt een andere benadering van jou als creatief. Je zult mensen actief moeten betrekken bij jou en jouw product, ze enthousiast maken en ze overtuigen van het belang om in jou te investeren. En dan gaat het dus vaak om mensen die niet persé verstand hebben van kunst, er spelen andere zaken dan bij het aanvragen van een subsidie.

Do it yourself
Als je het mij vraagt, vraagt deze nieuwe manier van ondernemen een ‚do it yourself’ mentaliteit. Het heft in eigen hand nemen, zelf een community bouwen, je eigen marketing uitzetten en uitvoeren, naar geld zoeken etc. Best lastig als je daarnaast ook nog tijd wilt overhouden om met je creatieve werk bezig te zijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat het juist heel inspirerend werkt om het allemaal zelf te doen. Vrijheid te voelen, omdat je het zo veel mogelijk op je eigen manier doet. Zelf je boek uit te geven, zelf die expositie regelen. Niet meer afhankelijk te zijn van partijen die jou allereerst ‚goed moeten keuren’ en die ook geld aan jou willen verdienen.

Duurzaam
Ook zie ik een soort vanzelfsprekende manier ontstaan van duurzaam ondernemen. Zeker de jongere generatie vindt het volgens mij niet meer dan normaal om hun bedrijf duurzaam te voeren, met oog voor milieu, mens etc. Niet meer als iets waarmee je te koop loopt (kijk mij eens goed bezig zijn), maar gewoon omdat het vanzelf spreekt.

Iemand nog aanvullingen? Kritiek? Commentaar? Ik ben heel benieuwd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.