Hoe je je Facebook Page succesvol maakt en het nog leuk gaat vinden ook

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik heb een haat-liefde verhouding met de zakelijke pagina’s van Facebook. Ik vind het naar dat er zo weinig interactie mogelijk is en nog naarder dat maar zo’n 20% van de mensen, die jouw pagina liken, je updates daadwerkelijk te zien krijgt. Maar goed, een mens moet wat: 12 tips om je Page mee te krijgen in de vaart der volkeren!

small__60170127711. Wat is je doel

Waarom heb je een Page. Omdat het ‘moet’? Geen goede reden. Denk na waarom je een Page hebt en wat (en wie) je ermee wilt bereiken. Een Page die verkoop moet genereren richt je anders in dan een Page waarmee je wilt amuseren of informeren. Wat je ook wilt bereiken, uiteindelijk is één van de doelen van een page natuurlijk ook altijd dat je veel bezoekers hebt en dat er veel interactie is, anders is het weinig zinvol om er een te hebben.

2. Content

Als je je doel hebt bepaald kun je na gaan denken welke content daarbij past. Het ligt als creatief so wie so voor de hand om foto’s van je werk te plaatsen. Maar denk ook eens na over andere dingen die je kunt delen met je volgers. Jouw volgers willen misschien ook wel zinvolle info over mooie tentoonstellingen, of links naar artikelen die er voor hen toe doen. En vergeet niet om je content een persoonlijke touch te geven. Een foto met een, kort, persoonlijk verhaal zegt veel meer dan wanneer je alleen die foto plaatst. En laat ook eens wat van het maak-proces zien, daarmee betrek je mensen in wat je doet. En alsjeblieft: zie je pagina niet als een veredelde commercial. Niemand zit te wachten op reclameboodschappen in zijn of haar timeline.

3. Foto’s en video’s

Mensen delen graag foto’s en video’s, dus het is slim om daar veel gebruik van te maken!

4. Post regelmatig

Als je wilt dat jouw pagina voor je gaat werken zul je er in moeten investeren. In tijd bedoel ik dan. Probeer elke dag in ieder geval één update te plaatsen. Meer hoeft niet, sterker nog: te veel is te veel. Dan ga je mensen irriteren en laat dat nou net niet de bedoeling zijn.

5. Deel je updates

Uiteindelijk hebben jij en facebook hetzelfde doel: zo veel mogelijk bezoekers en zo veel mogelijk interactie. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is door er voor te zorgen dat veel mensen je updates onder ogen krijgen. Helaas werkt Facebook daar zelf dan weer niet zo heel goed aan mee, maar als je ook actief bent op andere social media kun je daar zelf ook wat aan doen. Dus ben je ook actief op andere social media? Deel dan je updates, bijvoorbeeld op Twitter, maar ook op je persoonlijke facebook profiel.

6. Interactief

Interactiviteit is best lastig om voor elkaar te krijgen op een page. Je ziet immers niks van de mensen die jou volgen, dus je kunt niet op hen reageren. Wat je wel kunt doen, is je content zo verpakken dat mensen reageren. Bijvoorbeeld door een vraag te stellen, of door een discussie uit te lokken. Zelf heb ik ook een tijdje een spreekuur gehouden op m’n page, mensen konden dan live vragen stellen die ik ter plekke van een antwoord voorzag. Nogal arbeidsintensief, maar het werd heel erg gewaardeerd en het deed wonderen voor mijn bezoekersaantallen.

Laat ook zien dat jij betrokken bent bij de mensen die jou volgen. Reageer op hun reacties (liefst dezelfde dag nog, een paar dagen later is te laat), stel vragen waar je echt het antwoord op wilt weten en doe vervolgens ook iets met die antwoorden. Post niet alleen updates over jezelf, maar deel ook info van anderen. Laat zien dat je openstaat voor interactie en dat je uit bent op een gesprek, niet op het verspreiden van reclame.

7. Het uiterlijk van je Page

Beauty sells. Zorg er dus voor dat je Page er goed uitziet. Een mooie afbeelding (851 bij 315 pixels) , een goede profielfoto (180 x 180 pixels)  en denk ook eens na over de tabs die bovenaan je pagina staan. Standaard staan daar natuurlijk het aantal volgers en je foto’s, maar je kunt nog meer content toevoegen, bijvoorbeeld je Pinterest, Instagram of tweets.

Ook kun je voor jou belangrijke updates highlighten. Dat betekent dat ze, visueel gezien, een heel prominente plek innemen op je timeline. Liefst combineren met een goede foto (843 x 403 pixels).

8. Prijsvraag

Love them or hate them, maar een prijsvraag kan een goede manier zijn om veel bezoekers naar je Page te krijgen. Moet je ze daarna natuurlijk wel vast zien te houden. Overigens is het organiseren van een prijsvraag aan regels gebonden, je mag niet zo maar alles doen op facebook. Ben je van plan om een wedstrijd te organiseren lees dan eerst even de regels goed door.

In het verlengde van een prijsvraag: je kunt je volgers een voordeeltje geven als ze jouw pagina liken. Iets gratis weg geven of korting geven werkt natuurlijk altijd.

9. Mensen uitnodigen

Nodig so wie so je vrienden en familieleden uit om je pagina te liken. De meeste mensen zullen dat doen en je vrienden zullen bovendien eerder geneigd zijn om je updates te liken en er op te reageren, dan iemand die jou niet kent. Daarnaast is het slim om overal kenbaar te maken dat je een Facebook page hebt: zorg voor een Facebook volg button op je site, onderaan je mail, in je nieuwsbrief etc.

10. Gebruik de insights

Kijk regelmatig hoe je posts het doen: wat wordt goed bekeken, gedeeld. Op welke posts krijg je veel reacties? En stem je strategie daarop af.

11. Boosten

Facebook wil ook graag aan jou verdienen. Je kunt er dan ook voor zorgen dat jouw updates wel door al je volgers gezien worden als je je portemonnee trekt. Ik zou dat zelf niet zo snel doen, maar ik kan me voorstellen dat het interessant kan zijn wanneer je een heel speciale actie in de markt aan het zetten bent. Dan is het de investering misschien wel waard. Ook kun je, tegen betaling, ervoor zorgen dat jouw pagina onder de aandacht komt van een veel breder publiek.

12. Plezier

En, alsjeblieft, heb er een beetje lol in! Als Facebook voor jou alleen maar aanvoelt als moeten, moet je misschien overwegen om het gewoon niet te doen. Enthousiasme werkt aanstekelijk, maar het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar. Als jij zonder enige lol er aan te beleven bezig bent met je Facebook page kan ik je op een briefje geven dat het niet gaat werken. Dat voelen de mensen die jou volgen namelijk ook.

Ik ben benieuwd: heb jij een Facebook page? En werkt het voor je? Wat zet jij in om je pagina succesvol te maken? Heb je nog goede tips? 
photo credit: newdavich via photopin cc

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.