Hoe kom je aan klanten als je net voor jezelf bent begonnen?

Ben jij net voor jezelf begonnen en vraag je je af hoe je aan klanten gaat komen? Eigenlijk verloopt dat bij (bijna) elk startend bedrijf op dezelfde manier.

De eerste kring

Leeg Skitch Document

Je eerste klanten komen meestal uit je eigen netwerk, de 1e cirkel. Je vrienden, je familie en je (ex)collega’s. Mensen die jou kennen, die weten wat je kunt en wat je waard bent. En die, niet onbelangrijk, jou een opdracht gunnen. Hartstikke fijn natuurlijk, je doet zo al wat ervaring op, bouwt aan je portfolio etc. Maar er kleven ook nadelen aan klussen doen voor mensen uit je directe omgeving. Zeker als je net voor jezelf begint kan het bijvoorbeeld lastig zijn om professionele prijzen te vragen. En misschien moet je dat in dit stadium ook wel nog helemaal niet doen en het zien als een investering in de toekomst van je bedrijf. Maak dit dan wel expliciet, benoem dat je een vriendenprijs rekent. Zeker met oog op de klanten die zij aan gaan brengen is dat belangrijk.

De tweede kring

1 en 2De volgende opdrachten (of aankopen, ligt aan je bedrijf) komen namelijk binnen via mond tot mond reclame, de 2e cirkel. Jouw vrienden, kennissen en familieleden vertellen enthousiast over jou aan hun vrienden, familie etc. Hartstikke fijn, je bedrijf begint te groeien en de opdrachten komen schijnbaar als vanzelf binnen. Als je je werk goed doet blijft die 2e ring van klanten groeien, want die klanten vertellen het ook weer aan hun netwerk en die vertellen het weer aan hun netwerk etc. etc. Daar gaat vaak wel wat tijd overheen.

In dit stadium is het belangrijk dat je je zakelijk gezien echt professioneel neer gaat zetten. Realistische prijzen vragen, je sales vaardigheden aanscherpen, een duidelijk verhaal formuleren (marketing). Heel belangrijk! Want je wilt uiteindelijk nog een andere groep klanten aanboren. Mensen die jou niet kennen en die ook niet via via van jou gehoord hebben.

De derde kring

1,2,3Oftewel, de 3e cirkel. Je zou kunnen zeggen dat je pas écht aan het ondernemen bent als je mensen weet aan te trekken die jou niet kennen. Beetje flauw misschien, want je bent natuurlijk ook aan het ondernemen als er via via klanten op je af komen, maar je bereik (en je omzet) wordt vele malen groter als je buiten die 1e en 2e cirkel klanten gaat aantrekken. Maar klanten aantrekken die jou niet kennen is best lastig en gebeurt in ieder geval niet vanzelf.

 

Doelgroep

Het eerste waar je over na moet denken is je doelgroep, zijn dat bijvoorbeeld particulieren of wil je je gaan richten op bedrijven? Waar je ook voor kiest, maak een duidelijke keuze en definieer je doelgroep zo specifiek mogelijk. Een mooi hulpmiddel daarvoor is het maken van een empathy map.

Stap niet in de valkuil om geen duidelijke keuze te maken vanuit de gedachte dat je voor iedereen wilt werken. De ervaring leert dat je bedrijf past gaat lopen als je een duidelijke focus kiest. Al was het alleen al omdat elke doelgroep een andere behoefte heeft en een andere benadering vraagt.

En dan?

Dat is dan ook de tweede stap: nadenken over hoe je je klanten kunt bereiken en hoe je ze moet benaderen. Acquisitie, marketing en social media gaan nu een cruciale rol spelen. Bedenk  goed hoe je dat wilt doen en zorg voor een helder verhaal. Zodat jouw klanten snappen waarom ze bij jou moeten zijn, wat jouw toegevoegde waarde is en wat jij voor hen kunt betekenen.

Bij het aantrekken van klanten die jou (nog) niet kennen staan volgens mij het bouwen van relaties en het winnen van vertrouwen centraal. Uiteindelijk doen mensen namelijk toch het liefst zaken met iemand die ze kennen. En gelukkig hebben we ‘tegenwoordig’ legio mogelijkheden om met potentiele klanten in gesprek te komen. Ga dus de boer op, ga netwerken en ga het gesprek aan met mensen. Daar kun je social media prima voor inzetten, maar vergeet vooral ook niet de netwerkbijeenkomsten die overal worden georganiseerd.

Wil jij gericht werken aan de toekomst van je bedrijf en jezelf succesvol in de markt zetten als ondernemer in de creatieve sector? Dan kun je bij mij de online training ‘Hoe zet ik mezelf goed in de markt als creatief // kunstenaar‘ volgen. In 30 modules leer je alles wat je wilt weten over ondernemen. Met persoonlijke feedback!

7 antwoorden
  1. Willjan
    Willjan zegt:

    Hoi Marca,

    Goed artikel. Ben het zeker met je eens dat er veel klanten kunnen komen uit je kring. De leads die uit je kring komen zijn meestal het makkelijkst te benaderen. Ook heb je het over mond-tot-mond-reclame. Zeker de beste reclame die er is.

    Wat ik mis is marketing kanalen inzetten. Je zou bijvoorbeeld online marketing in kunnen zetten zoals Google Adwords. Voor een relatief lage klikprijs en laag budget kun je hier toch klanten door realiseren.

    Natuurlijk zouden wij als online marketing bureau daar elke ondernemer graag in willen bijstaan. Je merkt namelijk dat elke online markt meer competief wordt omdat steeds meer bedrijven ontdekken dat online marketing echt werkt. Vaak beter dan de traditionele marketing.

    Wellicht kunnen we ook wat betekenen voor Angel Coaching? 😉

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      online marketing heb ik hier alleen aangestipt, dat klopt. In m’n andere blogs schrijf ik daar vaak wel uitgebreid over. Adwords is voor mijn doelgroep niet interessant (en voor mij ook niet), vandaar dat dat nooit aan bod komt in wat ik schrijf…

      Beantwoorden
  2. Chris
    Chris zegt:

    Beste Marca,

    Ik ben onlangs gestart met mijn onderneming op het gebied van Web applicaties, Apps en Software ontwikkeling en heb nu een grote opdrachtgever waarvoor ik een project ga doen. Ik zal meerdere opdrachten aan kunnen want werk met meerdere mensen, echter zit ik nu met de vraag, Hoe trek ik andere klanten het beste aan? Misschien heb jij een tip voor me.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Chris,

      Dat kan ik je niet zo 1, 2, 3 zeggen. Dat hangt van zo ontzettend veel factoren af…. Bijvoorbeeld van je doelgroep, van je product etc. Als je weet wie je doelgroep is, kun je ook gaan bepalen hoe je die het beste kunt bereiken. Ik kan je in ieder geval aanraden om daar goed over na te denken en bijv. een business model canvas te maken. Heel veel succes!

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.