Hoe word ik een personal brand?

Vandaag een gastblog van Corrie Oppeneer, over personal branding

Waarom is het zetten van je personal brand als ondernemer zo belangrijk?

Personal branding is een manier om jouw talenten zichtbaar te maken in directe relatie tot het leveren van een toegevoegde waarde bij klantvraagstukken. Het bouwt zich voort op je reeds aanwezige competenties en persoonlijke kracht. Het gaat er om deze juist expliciet te maken, zowel voor jezelf als voor collega’s en klanten. Alleen dan kan personal branding samengaan met de authenticiteit die jij wil uitstralen.

De vijf condities van personal branding

1. vakinhoudelijke drive
Dit staat in verbinding met je enthousiasme voor het oplossen van vraagstukken bij klanten en je gedrevenheid om daarbij vakinhoudelijke expertise toe te passen. Dit is de basis voor elke personal brand.

2. Niet verkoopgedreven

Personal branding is niet een nieuwe en snelle manier om jezelf te verkopen. Het zijn de inhoudelijk-professionele activiteiten die leiden tot de opbouw van je merknaam. Daar komen mensen op af die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

3. Herkenbaar zijn en blijven

Personal branding heeft niets te maken met kopieer- en goeroegedrag dat creativiteit en authenticiteit in de weg staat. Naarmate jij jezelf en je merk ontwikkelt, zien je klanten dat ook en merk dat je op een gegeven moment je eigen personal brand bent geworden.

4. Zelfsturend vermogen
Zelfsturing is belangrijk. Dat betekent dat je moet leren vasthouden aan je eigen leerroute. Zet je eigen koers uit en bedenk een goede strategie als het gaat om je persoonlijke en professionele ontwikkeling.

5. Marktgeoriënteerd

Een personal brand beweegt mee met de (vraag in) de markt. Je blijft dus steeds op zoek naar de meest passende combinatie wat je als professional te bieden hebt en de omgeving op klanten waar dat het beste tot zijn recht komt.

Hoe bouw ik nu een goede personal brand op?

De eerste stap is dat je je opdrachten onderwerpt aan een kritische analyse om te ontdekken waar je passie ligt en waar je echt energie van krijgt. Het antwoord op de vraag waar je als professional voor wilt gaan, ligt ergens op de weg tussen wat je tot nu toe hebt gedaan en waar je naar toe wilt. Wat vind jij nu belangrijk, welke problemen wil je oplossen en hoe ligt dit in verhouding met je talenten, ervaring en competenties. Het maken van duidelijke keuzes bij het zetten van een branding in de markt is hierbij essentieel, want je kunt niet de hele markt bedienen, maar slechts een deel daarvan. Jouw deel…

Toegevoegde waarde versus unieke talenten

Het zetten van een personal branding is naast het maken van de juiste keuzes als professional direct gekoppeld aan je unieke talenten. Het is dat wat klanten moeten zien in je opdrachten en waaruit duidelijk jouw toegevoegde waarde moet blijken. Het is antwoord op de vraag: “waar ben ik nu echt goed in en welke meerwaarde heb ik als professional te bieden”.
Dat hoeft dus zeker niet te zijn wat je tot nu toe deed, maar de juiste (her)overweging maken welke meerwaarde jij jouw klanten te bieden hebt. Maak de vertaalslag naar je (toekomstige) klanten en geef antwoord op de vraag: “waar worden mijn klanten gelukkig van”? Denk eens buiten de kaders en kijk op welk vraagstuk of probleem jij met jouw unieke talenten op in kunt haken. Bedenk ook voor jezelf hoe jij bekend wil staan in de markt. Wat wil je dat klanten over jou zeggen, over je dienst, over jou als persoon of bedrijf.

Waar kies je voor?

Kiezen voor een personal branding betekent kleur bekennen op diverse fronten. Het gaat er uiteindelijk om dat uit je profiel duidelijk wordt bij wat voor vraagstukken, welke klanten , in elk welke rol en met welke expertise je op de markt herkenbaar wil zijn.

Vijf invalshoeken om te kiezen

Vakexpertise: Je onderscheiden door op een bepaald vakgebied een topexpert te worden.
Stijl: Herkenbaar zijn met een geheel eigen stijl die bij jou hoort en die je uniek maakt
Rol: Bekend zijn vanwege de specifieke rol die je voor klanten vervult
Methode of aanpak: Beschikken over een unieke vorm van dienstverlening of methode die je maar weinig tegenkomt en die bij jou als persoon hoort
Branchekennis: Op grond van specifieke kennis van een branche of deelmarkt een naam in de markt hebben

Met je eigen gezicht de markt op en nu?

Voor veel mensen is het erg lastig om zaken concreet te maken, om echt onderscheidende kernmerken te vinden of om de juiste keuzes te maken. Je wilt natuurlijk als professional ook weten of je een realistisch beeld van jezelf hebt in een profiel dat herkenbaar en haalbaar is. Neem hier dan ook de tijd voor of vraag eventueel hulp van een personal brand adviseur die je hierbij kan helpen. Onthoud dat “als jij niet weet hoe jouw personal brand er uit ziet, hoe moeten je klanten jou dan uit de vijver vol met vissen zien te hengelen”?

Door Corrie Oppeneer personal brand adviseur, ondernemerscoach, loopbaanadviseur en trainer op het gebied van social media en personal branding

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.