Hoe word ik succesvol als creatief?

Gabrielle Kroese, profielHoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze, en andere, prangende vragen leg ik de komende tijd voor aan een aantal succesvolle kunstenaars en creatieven. Vandaag het 4e interview, met Gabrielle Kroese.

Gabrielle is in 1986 afgestudeerd als beeldend kunstenaar aan Minerva. Ze schildert, meestal autonoom, soms in opdracht. Ze heeft inmiddels een vaste galerie in Leeuwarden, waar ze van 9 februari t/m 31 maart een solo tentoonstelling heeft : A Girl a Gun.

Ik sprak met haar over ondernemen en over haar crowdfunding project het AngelMecenaat. Het idee achter het Mecenaat is simpel:

 

[quote]Het Angel Mecenaat is een nieuw crowdfunding project waarbij u op een unieke wijze betrokken wordt bij mijn werk als kunstenaar. Als Angel krijgt u een kijkje in de keuken en geeft u me de vrijheid en de ruimte om te werken. Als dank ontvangt u een origineel schilderijtje en andere extra’s. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Angel worden kan al vanaf €20 per maand.[/quote]

Wanneer ben je met het Angel Mecenaat begonnen?

“Vorig jaar rond deze tijd heb ik de eerste gesprekken gehad. Ik heb eerst gesprekken gevoerd met een aantal mensen over hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken. En een beetje wat tips en trucs. Daarnaast heb ik een coachingstraject hiervoor gevolgd bij Cultuur en Ondernemen, via Stichting Stokroos. Op 1 april heb ik het echt in de markt gegooid, de eerste dingen verstuurd.” De kiem van het idee lag bij een financieel probleem “ik kon m’n atelier bijna niet meer betalen en als ik geen atelier heb, dan kan ik niet meer werken. Dan ben ik weg. Dus dat atelier is ontzettend belangrijk. En ik dacht: als ik nou iets van 10, 11 mensen heb, ik heb helemaal niet zo veel mensen nodig, en die betalen elke maand gewoon 20 euro, dan is dat gewaarborgd. Dus is het eigenlijk heel simpel vanuit dat idee ontstaan. Heel praktisch. Maar toen ik er mee was begonnen bleek het zo veel meer te zijn. Het levert zo veel meer op. Het groeit bijna als vanzelf. Ik hoef maar een heel klein zetje te geven en dan gebeurt er weer van alles omheen.”

Kun je uitleggen wat het je, behalve financiële ondersteuning, nog meer brengt?

“Tijdens het coachingstraject ontdekte ik eigenlijk dat ik het heel erg leuk vind om interactie te hebben met een publiek. Dat had ik nooit verwacht. Dat is echt een ontdekking die ik gaandeweg heb gedaan. Dat is waar de grote winst zit, naast natuurlijk de financiële basis. En als het goed is levert het me uiteindelijk ook een groep mensen op die gewoon bij me blijft.”

Want daarvoor was je meer naar binnen gericht?

“Je werkt toch heel vaak alleen, op je atelier. Of als je een opdracht hebt, dan werk je natuurlijk in een team, maar verder qua managen van je bedrijf, dat doe je eigenlijk heel veel alleen. Wat ik nu om me heen krijg is echt een ondersteunende groep, heel prettig. Half november heb ik bijvoorbeeld de 1e ontmoeting georganiseerd voor de Angels en dat was ontzettend leuk. Zodoende kom je steeds weer verder. Want zij reageren ook weer op je werk en op waar je mee bezig bent. Het is ook voor jezelf goed om je werk te moeten omschrijven of om er over te praten. Daardoor ben je je veel bewuster van waar je mee bezig bent.”

Heeft dat ondernemende er altijd al in gezeten bij jou?

“Op de academie was er nauwelijks aandacht voor ondernemen, maar ik ben eigenlijk gelijk daarna een training gaan volgen. Dat was een zakelijke training voor kunstenaars. Ik ben wel altijd daarmee bezig geweest, vanuit het besef dat ik gewoon een eigen bedrijf heb. En dan wil ik het ook graag begrijpen. Dan wil ik belastingen begrijpen en nou ja, gewoon, al die zakelijke en praktische dingen. Dat zal wel in me zitten. Ik ben het ook altijd blijven doen. Regelmatig een training of scholing volgen. Vind ik ook heerlijk moet ik zeggen. Want het is altijd goed om weer even ergens op gezet te worden. Bijvoorbeeld social media of crowdfunding, dat moet je ook allemaal weer leren.”

“Ik denk wel dat ondernemen onder kunstenaars een soort ‘not done’ is. Daar hoor je je helemaal niet mee bezig te houden, want de autonomie van kunst haal je onderuit met een soort zakelijk belang. Er is een wrijving en dat merk ik zelf ook wel. Maar ik heb zoiets gedacht van ‘Ja maar, eigenlijk zou je die wrijving om moeten kunnen zetten in een soort positieve energie’ Dat je ‘m kunt gebruiken. Het gaat er om dat je dicht bij jezelf blijft, bij je eigen werk.”

En vind je het ook leuk dat ondernemende gedeelte?

“Wisselend. Het is gewoon veel. Dat merk ik vooral de laatste tijd, het is gewoon veel om alles tegelijk te moeten doen in je eentje. Lijkt me heerlijk om wat zaken uit te kunnen besteden! Of dat je meer in een soort team werkt, dat je het samen doet. Maar een galerie neemt natuurlijk ook al veel weg.”

Heb je nog tips?

• Blijf bij jezelf, juist nu -in deze moeilijke tijden- is het belangrijk om bij je idealen te blijven. Behoud je authenticiteit!

• Blijf je bijscholen, op wat voor manier dan ook.

• Geniet van je werk

Wil je werk zien van Gabrielle? Vanaf 9 februari t/m 31 maart is er een solo tentoonstelling in de galerie Roos van Tudor.  En je kunt natuurlijk ook Angel worden, via de site kun je je aanmelden.

 

Dit was het vierde interview in wat een serie interviews moet worden met succesvolle kunstenaars // creatieven. Wil jij meedoen of weet je iemand die graag geïnterviewd wil worden? Stuur me een mail en ik neem contact met je op.

Eerder interviewde ik Esther Hoogendijk, Truusje Melissen en Corine Haacke

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.