Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze, en andere, prangende vragen leg ik de komende tijd voor aan een aantal succesvolle kunstenaars en creatieven. Vandaag het 5e interview, met Léontine van Geffen-Lamers

imageLéontine is fotograaf. Dat is ze niet altijd geweest. Weliswaar ging ze naar de kunstacademie met het idee om fotograaf te worden, maar uiteindelijk zag ze meer mogelijkheden in het werken als cameravrouw. In 2000 richt ze dan ook met een collega het bedrijf Bureau Beeldtaal Filmmakers op. Bureau Beeldtaal maakt  videoproducties, gericht op overheid en semi-overheid. Na 10 jaar gooit Léontine het roer om en stapt uit het bedrijf. In 1e instantie met het idee een Bed & Breakfast te beginnen, maar als de financiering daarvan niet rond komt besluit ze om haar passie te volgen en gaat ze naar de FotoVakSchool. Inmiddels is ze afgestudeerd als fotograaf en richt ze zich op het fotograferen van monumenten en verbouwingen.

Hoe kwam het dat je toch voor fotografie hebt gekozen terwijl je eerst geen mogelijkheden zag om er geld mee te verdienen?

Toen ik op de academie begon met fotograferen zag ik er niet zo’n toekomst in. Maar toen ik in 2010 weer begon met fotograferen realiseerde ik me hoe leuk ik het eigenlijk vond. Opeens zag ik het licht en zag ik alle kansen en mogelijkheden. Toen eenmaal die sluizen opengingen hield het niet meer op eigenlijk.

Hoe kwam dat?

Ik heb een coachingstraject gevolgd en dat heeft wel heel veel gedaan. Oude rommel opgelost, waardoor blokkades wegvielen en ik minder beren op de weg zag. Dat ik me letterlijk vrijer voelde en vrijer kon doen.

En je was natuurlijk al 10 jaar ondernemer…..

Nou, het grappige is dat ik toen, in die rol, de kansen niet zag. Of minder laat ik het zo zeggen. Mijn collega had meer de zakelijke rol en ik was eigenlijk de 2e man. Ik was meer van de achtergrond. Wel meedenken maar niet zozeer aanjagen. Maar ik heb natuurlijk in die 10 jaar wel heel goed gekeken. Ik had een medewerkster die heel goed was in marketing en in kansen zien en ik heb altijd met bewondering gekeken naar hoe zij dat deed. En ik denk dat ik onbewust toch wel opgeslagen heb van “zo pak je dat dus aan” En toen ik het zelf ging doen, toen kon ik het ook.

Waarom ben je ondernemer geworden?

Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat in dienst zijn ergens niks voor mij is, elke dag op dezelfde plek van 9 tot 5. Ik vind juist de vrijheid prettig. Dat had ik als kind al, dat heb ik altijd zo gevoeld. En dan is ondernemerschap natuurlijk een heel prettige vorm.

Wat doe je nu precies?

Ik werk als fotograaf en ik focus me met name op het fotograferen van monumenten en verbouwingen. En ik ben heel actief in het ondernemersklimaat in Brummen. Ik ben heel veel bezig geweest met het vergroten van m’n netwerk en ik krijg ontzettend veel energie van netwerken. Juist die combinatie van fotograferen en netwerken vind ik heel erg leuk.

Heb je heel bewust gekozen om te focussen als fotograaf?

Ja. Het is wat ik heel erg leuk vind, ik kan me echt verliezen in het fotograferen van een huis. Ik heb iets met huizen. Daar ligt echt mijn passie. En ik geloof dat als ergens je passie ligt, je veel sterker en krachtiger bezig bent.

En heb je onderzocht of er wel een markt voor was?

Nee eigenlijk niet. Wat ik merk, is dat het nog heel nieuw is wat ik doe en dat mensen daar nog aan moeten wennen. Dat je zo naar een huis kunt kijken en zo je eigen huis kunt laten fotograferen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een boek over monumenten in Brummen en wie ik daar ook over spreek, iedereen is razend enthousiast. Dus er is wel belangstelling voor.

Nou ben jij ook heel actief op social media, werkt dat?

Ja, absoluut. Ik merk dat mensen weten waar ik mee bezig ben en ik krijg er ook wel opdrachten door. Mensen vinden het leuk om te zien waar ik mee bezig ben, dat merk ik aan de reacties en aan de bezoekcijfers van m’n site. Mensen weten wat ik doe en dat is natuurlijk heel erg fijn.

Wat maakt jou succesvol als ondernemer?

Het moet uit mezelf komen. Het gaat niet om kunstjes uit m’n hoofd leren, het moet eerst landen. Bijvoorbeeld met marketing, mijn collega van Bureau Beeldtaal had graag gewild dat ik toen had gedaan wat ik nu doe. Maar toen zag ik het niet en voelde ik het niet. Pas toen het kwartje viel snapte ik het en dan kan ik het ook toepassen. Ik snap het nu met m’n gevoel.

Heb je tips voor andere ondernemers?

Doe vooral iets waar je passie voor hebt. Dat is voor mij wel heel belangrijk. En je hebt natuurlijk ook ondernemerskwaliteiten nodig. Als je die combinatie hebt, dan kun je echt geld gaan verdienen. Daarnaast zijn marketing en jezelf kunnen verkopen natuurlijk heel belangrijk.

Nou hoort bij marketing ook jezelf zichtbaar maken en, als je fotograaf bent, het laten zien van je foto’s. Hoe sta jij daar tegenover?

De angst dat je foto’s gejat worden ken ik wel natuurlijk, maar pas als je ziet wat ik doe weet je wat ik doe. Dus ik verklein de foto’s en zet er een watermerk in. En dat is dan misschien niet zo mooi, maar aan de andere kant: als je bij Google gaat kijken en je typt monumentenfotografie in, zie je allemaal foto’s van mij met m’n naam er in. Dus iedereen kan gelijk  zien dat ik die foto’s heb gemaakt. Er staan 10.000 foto’s van monumenten en niemand weet waar die vandaan komen, maar bij mijn foto’s is dat helder.

Een laatste tip?

Netwerken! Zorg dat je ambassadeurs hebt. Dat is heel belangrijk, zeker als fotograaf. Er is zo veel aanbod. En: ondernemerschap en kunstenaarschap zijn geen vijanden. Dat kan echt heel goed samen. Je kunt nog zulk mooi werk hebben, als niemand weet wat je maakt, heb je er eigenlijk nog niks aan. En dan kun je de wereld de schuld geven, maar eigenlijk moet je jezelf een schop onder de kont geven.

Dit was het vijfde interview in een serie interviews met succesvolle kunstenaars // creatieven. Wil jij meedoen of weet je iemand die graag geïnterviewd wil worden? Stuur me een mail en ik neem contact met je op.

Eerder interviewde ik Esther Hoogendijk, Truusje Melissen, Corine Haacke en Gabrielle Kroese

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.