Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze, en andere, prangende vragen leg ik de komende tijd voor aan een aantal succesvolle kunstenaars en creatieven. Vandaag het 6e interview met zanger en zangdocent Siebe Palmen

imageSiebe studeerde 2 jaar geleden af aan het conservatorium in Utrecht. Al tijdens zijn studie ontstond zijn voorliefde voor theater en voor het Nederlandstalige luisterlied. Hij studeerde dan ook af met een theatervoorstelling.

Waar ben je nu mee bezig?

Ik ben weer heel veel aan het schrijven nu, maar in kleinere stapjes. Ik ga niet weer een hele theatervoorstelling maken, daar zit te veel tijd in die uiteindelijk niet beloond wordt, vooral ook voor de muzikanten. Ik geef zangles, heb daarnaast een professionele coverband, wat erg leuk is om te doen, ik heb de hoofdrol in een kindervoorstelling en ik ben bezig met het opzetten van een eigen zangschool, samen met een vriendin van me, Desiree Coumans. Dat laatste begint nu echt concrete vormen aan te nemen, we zitten middenin de onderhandelingen over een pand en binnenkort geven we onze eerste workshop.

Wat is de gedachte achter de zangschool?

Ik mis veel dingen in het reguliere kunstonderwijs en dan vooral op de gesubsidieerde scholen. Voornamelijk dat er geen plan is voor de leerling. Leerling komt binnen, zingt z’n liedje, docent zegt er wat over, oefent een keer met de leerling en de leerling gaat naar huis. En de week daarop doet hij precies hetzelfde. Dat is, erg kort door de bocht, hoe het gaat. Overigens is dat geen sneer naar de docenten, ik verval zelf soms ook in die routine, maar het wordt ook niet gestimuleerd om verder te kijken dan dat. Daarnaast worden er weinig faciliteiten geboden om meer te doen dan alleen de tekstinterpretatie en de techniek. Terwijl het vak zang nog zo veel meer omvat. Denk bijvoorbeeld aan microfoontechniek of hoe je een soundcheck doet, hoe je in een band speelt. Dingen die veel meer gaan over professionaliteit, en daarvoor wordt binnen het traditionele kunstonderwijs bijna geen basis gelegd. Dat vind ik jammer.

En jullie school?

Onze zangschool is gericht op trajecten van een half jaar, je tekent dus ook een contract voor een half jaar, en voor dat halve jaar stellen we een leerplan op, gebaseerd op de wensen van de leerling en op wat hij al kan. En daar gaan we aan werken, waarbij allerlei aspecten aan bod komen. Vooral gericht op de praktijk. Uiteindelijk werken we toe naar een studio-opname en een presentatie met een band.

Wat is jullie ambitie met de school?

We willen in 1e instantie natuurlijk flink groeien. Het mooiste zou zijn als we straks een school hebben waarbij mijn collega en ik weer een klein stapje terug kunnen doen en andere docenten in kunnen huren. Vanaf de zomervakantie gaan we allebei 4 dagen les geven, dat is echt veel, maar dat moet even omdat we vooralsnog geen inkomen hebben uit de school. Dan zou het fijn zijn als het daarna zo verschuift dat we in 1e instantie volledig les kunnen geven op onze eigen school en dat het een instituut wordt met een imago in de regio. En hopelijk groeit het zo hard dat we na een aantal jaar docenten aan kunnen nemen en we ons zelf weer iets meer kunnen concentreren op eigen muziek maken. Maar dat duurt nog even, volgens ons financieel plan gaan we over een jaar of 5 pas een beetje winst maken, die overigens direct weer verdwijnt in het terugbetalen van een paar leningen.

We zijn wel ontzettend brutaal geweest bij het opzetten van de school. We hebben bijvoorbeeld een hele mooie sponsordeal met Sennheiser weten te krijgen. Die zijn heel enthousiast over ons plan en willen nog veel meer voor ons gaan doen dan ze nu al hebben gedaan. We hebben ook het geluk gehad dat we bij de Kamer van Koophandel iemand troffen die echt met ons mee wilde denken. Hij heeft ons heel erg geholpen met het realiseren van het plan en heeft ons bijvoorbeeld ook in contact gebracht met de gemeente, met de wijkmanager van Leidsche Rijn, die ons een eenmalige bescheiden subsidie heeft verleend. Dus dat is een heel fijne opstart geweest. We zijn daar vooral heel brutaal in geweest. En brutalen hebben de halve wereld, dat blijkt echt zo te zijn. Wat een heel fijn trucje is, als je een brutale vraag stelt, is om dat ook even te benoemen. Dat werkt echt heel goed!

En waarom geen eigen voorstellingen meer? 

Dat is echt heel lastig. De impresariaten zitten op slot en theaters boeken eigenlijk alleen via een impresariaat. En, als ik terug kijk op die voorstellingen, dan is het ook goed dat ik nu eerst ervaring op ga doen met m’n eigen liedjes en het publiek ga leren kennen, dat soort dingen. Ik heb nog steeds wel die ambitie, maar ik ga het in kleine stapjes doen. Eerst liedjes schrijven en spelen, gewoon in cafès en luisterpodia en dan hoop ik dat zich over 5 jaar de mogelijkheid voordoet om weer een voorstelling te maken die ik ergens kan spelen. Op wat voor manier dan ook. Mijn grote helden waren ook allemaal een jaar of 40 voordat ze de erkenning kregen waar ze naar op zoek waren, dus ik heb nog even.

Zie jij jezelf als ondernemer?

Steeds meer. Ik vind het lastig omdat ik helemaal niet zakelijk ben ingesteld. Ik ben creatief ingesteld en ik maal ook echt niet om geld. Ik vind het wel eng dat we met best veel geld in die school gaan zitten, daar heb ik een verantwoordelijkheid voor, maar op dit moment geldt eigenlijk vooral: als ik het leuk vind pak ik het aan. Als het gaat om les geven merk ik dat ik zakelijker ben geworden, omdat ik iets te veel klussen heb gehad waarbij ik onderbetaald (en voor mijn gevoel dus ondergewaardeerd) werd. Maar uiteindelijk is het volgens mij het belangrijkste dat je welwillend bent naar je klanten toe. Of dat nou leerlingen zijn of opdrachtgevers die je boeken voor een optreden. Gewoon niet al te moeilijk doen, dat is het voornamelijk.

En om meer geld vragen voelt als moeilijk doen?

Ja, soms voel ik me daar wel eens bezwaard door.

Waarom?

Omdat ik geld zelf dus helemaal niet belangrijk vind en omdat ik weet dat het voor de rest van de samenleving wel geldt. Dat staat dus een beetje haaks op elkaar. Hang wel af van de klus trouwens en voor wat voor organisatie het is. Wat ik wel lastig vind, is dat er heel veel beunhazen rondlopen. En een opdrachtgever ziet vaak niet wat het verschil is. We krijgen voor de coverband bijvoorbeeld aanvragen voor een feest en dan sturen we een offerte voor 1500 of 1800 euro, wat heel goedkoop is voor een coverband, maar mensen schrikken daar oprecht van en denken dat ze voor 300 euro een bandje kunnen boeken. Dat is prima, maar dan moet je een amateurbandje hebben.

Je bent redelijk actief op de social media. Wat levert dat je op?

Ik denk dat het, als muzikant, vooral goed is om een publiek op te bouwen. In mijn ervaring is het minder waardevol als het gaat om het verkopen van je diensten of producten. Dat komt pas nadat je publiek hebt opgebouwd. Voor de school gaan we natuurlijk flink inzetten op social media. We zijn al een half jaar geleden begonnen met het teasen dat er iets aan zit te komen. Verder hebben we posters en flyers klaar liggen die we overal in Utrecht en Leidsche Rijn gaan verspreiden. En gaan we flink adverteren op de verschillende platforms voor vocalisten. Op 26 mei geven we onze 1e workshop in Utrecht, ook om onszelf in de markt te zetten. Workshops doen uberhaupt heel veel voor je onderneming.

Heb je tips voor andere ondernemers?

* Wees brutaal!

* Denk vooral niet in onmogelijkheden. Natuurlijk zijn er beren op de weg, die kom je vanzelf tegen. Maar die moet je tegenkomen, die moet je niet van tevoren al op de weg plaatsen. En de minst grote beer op de weg is eigenlijk, stiekem, geld. Die is er, maar die hoeft je absoluut niet te beperken.

* Denk in mogelijkheden: wat kan ik opbouwen. Ik ben begonnen met werken in de crisis, op een minimum, en ben nu alleen maar bezig met opbouwen. Het is heel vervelend dat mensen nu de broekriem aan moeten halen, maar ik denk dat het begint bij acceptatie “okee, dan is dit nu mijn minimum en wat kan ik vanuit hier weer proberen op te bouwen” Het slechtste wat je kunt doen is thuis gaan zitten!

* Zoek bij grote plannen een partner in crime. Zonder mijn zakelijk en creatief partner Desiree Coumans was ik al lang gestopt met het opzetten van de school. We hebben elkaar daarin gemotiveerd.

Meer weten over Siebe? Kijk op zijn site, volg hem op Twitter of luister naar zijn liedjes op SoundCloud. Zijn nieuwe school kun je hier vinden.

Dit was het zesde interview in een serie interviews met succesvolle kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle Kroese en Leontine van Geffen-Lamers

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.