Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik elke maand voor aan een succesvolle kunstenaar // creatief. Vandaag het 7e interview, met Maarten Stevens. Hij maakt games op maat.

maarten stevensMaarten heeft jaren in de psychiatrie gewerkt als creatief therapeut. In de avonduren schreef hij toneelstukken. Zijn 1e stap als ondernemer zette hij in 2005, toen hij een online uitgeverij voor toneelstukken opzette. Inmiddels telt zijn uitgeverij zo’n 500 titels. Niet allemaal van hem natuurlijk.

En hoe ging het toen verder?

“Ik kreeg de vraag of ik ook een moordspel kon schrijven.  Dat had ik, toevallig, een paar jaar daarvoor al eens gedaan voor een feest en daarnaast intrigeert het onderwerp me ook. Als je naar mijn boekenkast kijkt, staat die voor de helft vol met misdaad en dat soort onderwerpen. Eerste spel geschreven en dat beviel goed, mensen helemaal tevreden. En toen dacht ik, als ik er nou een paar spellen bijmaak, dan kan ik daar een nieuwe website voor bouwen, net zoals bij de toneelstukken eigenlijk. En waar ik denk ik één van de eerste mee was, en nog steeds wel ben, is dat mensen direct kunnen downloaden. Mensen krijgen hun producten direct. Voor mij betekent dat natuurlijk lage opstartkosten, ik heb geen voorraad, geen opslag. En ik benaderde concurrenten met het voorstel om hun spellen ook via mij te verkopen, waardoor mijn aanbod veel groter werd. Ik heb nu denk ik zo’n 50 moordspellen, waarvan de helft ongeveer van mij is”

Ben je ook fysiek betrokken bij het uitvoeren van de scripts?

“In eerste instantie niet, maar dat was natuurlijk wel de volgende stap. Er kwamen acteurs met de vraag of ze voor me konden werken en er kwamen klanten die een acteur zochten voor in hun spel. Dat was nog best lastig, ik deed nog steeds alles in de avonduren en was overdag niet bereikbaar omdat ik therapie gaf. Toch geprobeerd en sinds 2008 werk ik samen met een paar vaste acteurs. En ook daar heb ik weer een website voor opgezet, voor moorddiners. Dat is eigenlijk altijd wel mijn strategie geweest: breed inzetten. En die site werd ook snel populairder. Daar had ik al wel concurrentie in, maar dat waren vooral mensen die een vaste locatie hadden. Wij hebben geen locatie, we hebben geen diner, maar je kunt ons overal bij vragen.

De stap daarop was eigenlijk dat het zo groot begon te worden dat ik mezelf de vraag ging stellen: wil ik hier van leven? Dan moet ik minder gaan werken. Dat was een lastig punt, want ik verdiende nog niet genoeg met de spellen. Maar ja, in de gezondheidszorg zijn heel veel bezuinigingen en toen moest ik er uit. De keus werd dus voor mij gemaakt. Toen heb ik ook nog een event bureau opgezet, waarin ik bijvoorbeeld ook andere spellen aanbied, met acteurs, met catering. Dat was eigenlijk gewoon een zet om meer geld binnen te krijgen, het is niet wat ik graag wilde doen. Het is een hoop geregel, terwijl ik graag creatief bezig wil zijn”

Inmiddels richt Maarten zich meer en meer op spellen op maat, die hij bijvoorbeeld maakt voor bedrijven. Zijn ervaring als creatief therapeut komt hier goed van pas, omdat hij ook daar altijd bezig was met het vertalen van de doelstelling van een cliënt naar een werkvorm.

Wat is nu je volgende stap?

“Ik wil eigenlijk steeds meer games op maat gaan maken. Serious gaming, het gebruiken van games als middel om een boodschap over te brengen. Dus niet alleen een game voor het plezier, maar je hebt bijvoorbeeld games waarin je gewaarschuwd wordt voor loverboys, dat soort dingen. En zo zijn er ook games mogelijk binnen organisaties, bijvoorbeeld als er een nieuwe managementfilosofie in een bedrijf moet worden ingevoerd. Je kunt dan ook meten wie het snapt, omdat mensen die nieuwe principes in die game toe moeten passen. Dat kan ook online, maar ik zit zelf meer in de hoek van de live games. Hoewel ik nu ook met een aantal online games bezig ben. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig voor een zorgverzekeraar, die een game wil waarin gezond leven gestimuleerd wordt”

Hoe heb jij het zakelijk aangepakt?

“In de tijd dat ik hulpverlener was, wilde ik niet dat mijn cliënten wisten dat ik moordspellen schreef. Alles ging bijna alleen via websites en niemand wist wie daar achter zat. Dus toen ik voor mezelf begon had ik helemaal geen zakelijk netwerk, daar ben ik de laatste jaren heel actief in geworden. En wat ook wel echt in me zit is het snel willen leren, dus ik had bijvoorbeeld snel in de vingers hoe je een website moet bouwen en hoe je dat dan doet met Google. Ik had bij wijze van spreken meer moeite met bellen dan met het uitzoeken van zoekmachines. En ik heb altijd heel lage risico’s genomen”

En dat ondernemende, waar komt dat vandaan?

“Ik kom niet uit een ondernemersnest, totaal niet. Het is bij mij echt stap voor stap gegaan, ik ben met 100 euro begonnen. Het werd steeds groter. In één keer beginnen had ik, denk ik, niet gedurfd. En waar het vandaan komt? Als ik zelf spelletjes speel ben ik echt van de strategiespelletjes. Ik heb wel steeds bij mijn bedrijf gedacht: hoe kan ik zo veel mogelijk met zo min mogelijk doen. Op heel veel van mijn webshops staat bijvoorbeeld geen telefoonnummer, mensen kunnen me mailen want dan kan ik zelf bekijken wanneer ik die mails beantwoord. En ik ben ook wel een paar keer op m’n neus gegaan natuurlijk, bijvoorbeeld met het verkopen van banners. Dat is gewoon echt niet mijn ding. Het is ook belangrijk om te weten wat je niet kunt of niet wilt”

Waar werk je naar toe?

“Ik wil eigenlijk dat de games op maat eind dit jaar zo’n 30-40% van mijn omzet vormen, dus dat dat veel groter is geworden. Bij de events is de omzet veel hoger al dan vorig jaar en ik heb net weer een website opgezet met andere spellen. Het is soms wel een beetje een spagaat tussen kiezen voor je financiële zekerheid en je creatieve ruimte. Ik probeer wel voor financiële zekerheid te gaan,  ik wil daar ook niet van wakker liggen want daar word ik ook minder creatief van. Maar ik hoef er ook weer niet rijk van te worden, dus als ik m’n basis binnen heb kan ik weer meer tijd aan m’n creativiteit besteden”

Wat is voor jou de rol van marketing?

“Ik gebruik social media, met name Linkedin en Twitter, vooral om contacten te leggen. Niet zozeer om er sales uit te halen, ik wil gewoon een breder netwerk. Ik geloof er heel erg in dat als je goed contact hebt met mensen dat dat op den duur iets goeds oplevert. En ik geloof heel erg in mond-op-mond reclame, dat tevreden klanten mij weer aanbevelen bij anderen. Dat is misschien wel mijn onderhuidse marketing. En het meeste, 80% eigenlijk, gaat nog steeds via Google.

Ik heb zo’n 6, 7 handelsnamen waarmee ik actief handel en die hebben allemaal een eigen Twitter en Facebook account. Ik post elke dag 1 of 2 keer op Facebook en dat wordt automatisch gelinkt naar Twitter. Meestal neem ik daar tussen de middag tijd voor. En dan richt ik me het meest op de games op maat en de moordspellen, omdat ik daar de meeste omzet mee wil halen.

Wat ik wel heb geleerd de afgelopen tijd, is dat ik mezelf belangrijker moet maken. Ik moet me zakelijker opstellen, dat is natuurlijk ook de transitie die ik maak van hulpverlener naar meer zakelijk. Dat zijn nog wel eens dingen waar ik tegen aanloop. Wat ik zelf heel belangrijk vind, is dat ik op de langere termijn mijn relaties goed houd, ik wil niet dingen doen ten koste van een ander. Ik heb liever dat ik quite speel en dat ik me goed voel en dat de klant zich goed voelt, dan dat ik winst draai en de klant denkt: dat was één keer en nooit meer”

Wat is jouw ambitie?

“Ik ben vooral een bedenker en in mijn droom zou het wel zo zijn dat ik een programmeur in dienst heb. Nu heb ik wel eens, dan heb ik een spel bedacht en dan moet ik het nog gaan maken, terwijl het bedenken mijn Eureka moment is. En het lijkt me ook leuk om op een gegeven moment leiding te geven aan een team, dat je concepten neerzet en dat andere mensen die uitwerken. Maar daarvoor moet ik echt wel iemand naast me hebben die de zakelijke kant onder zijn of haar hoede neemt. Ik ben dan ook om me heen aan het kijken, op zoek naar zo’n zakelijk iemand. Iemand die pro-actief meedenkt en die mij ook op scherp zet”

Heb je tips voor andere ondernemers?

* Wat ik zelf heel erg ontdekt heb is dat, om je bedrijf zakelijk succesvol te krijgen, een netwerk echt heel belangrijk is. En niet alleen in de zin van opdrachtgevers, maar ook van toeleveranciers. Ik denk dat je product daardoor veel groter wordt. En ik ben altijd op zoek naar een soort win-win situatie, wat schiet jij er mee op en wat schiet ik er mee op. Ik denk dat dat het beste werkt.

* En begin met laag risico. Maar dat zegt ook heel veel over mij. In die zin vind ik internet gewoon ideaal, omdat je voor heel weinig geld bijvoorbeeld kunt testen of er vraag is naar jouw product.

* Heel veel praten met mensen die dezelfde dingen doen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

* En ga er gewoon voor, ondernemen is echt heel erg leuk! Je moet ook leren leven met de leegte die zich vanzelf opvult. Soms weet je niet wat je in augustus gaat doen, maar vertrouw er maar op dat er in augustus iets is. En niet in de zin van ‘ga op de bank zitten wachten’, maar ga gewoon je dingen doen. Dat vind ik spannend, maar het is ook een enorme uitdaging, je bent steeds aan het scheppen.

Zidion Code
relatiegame
map mysteriespel
koningvanhetdierenrijk
foto1kopie

Meer weten over of in contact komen met Maarten?

Maarten op Twitter

Maarten’s site

Dit was het 7e interview in een serie interviews met succesvolle kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-Lamers en Siebe Palmen

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + veertien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.