Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik elke maand voor aan een succesvolle kunstenaar // creatief. Vandaag het 9e interview met fotograaf Paul van Bueren.

Me_as_dylan_smallPaul van Bueren is 34 jaar en werkt sinds 2008 zelfstandig als fotograaf. Hij deed twee jaar fotoacademie in Rotterdam en besloot daarna voor zichzelf te beginnen. Op de fotoacademie was vooral veel aandacht voor de vakinhoudelijke en technische kant van fotografie, niet voor ondernemen. Ondernemen was dus onontgonnen terrein voor Paul.

En toen begon je voor jezelf, hoe ging dat?

Ik werkte toen nog in de horeca, dat heb ik zo’n 7 jaar gedaan, daar heel veel mensen leren kennen en eigenlijk vanaf het moment dat ze wisten dat ik met fotograferen bezig was kwamen de opdrachten vanzelf. Wel heel breed, van bruiloften tot feestjes in de kroeg, van alles en nog wat. Aanvankelijk was mijn doel dat ik er van wilde kunnen leven. Niet zo zeer van “over 5 jaar wil ik daar staan of over 10 jaar wil ik in een museum hangen”

Had je toen al gekozen voor een bepaalde richting?

Nee, daar had ik jouw cursus voor nodig om dat te beseffen. Aanvankelijk pakte ik eigenlijk alles aan wat ik aan kon pakken. Dat ging vier jaar goed, het werk kwam vanzelf binnen, en toen opeens zakte het in. Gezocht naar het waarom, maar daar kom je gewoon niet achter dus toen op zoek gegaan naar “wat wil ik verder, wat moet ik, wat kan ik, wat zijn mijn opties?” En toen kwam ik jouw cursus tegen en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Daar leerde ik bijvoorbeeld dat ik toch wel echt keuzes moest gaan maken. Sinds ik die keuzes heb gemaakt  en naar buiten toe heb uitgedragen, “vanaf nu ga ik me richten op portret fotografie”, zit er weer een stijgende lijn in. Heel fijn! En daarbij ben ik ook echt actief gaan acquireren. Dat is belangrijk om te doen, ook al levert het niet altijd direct wat op.

Leg eens uit?

Op het moment dat ik daarmee bezig ben dan weet men dat je op zoek bent naar opdrachten en dan komen de opdrachten naar je toe. Het is belangrijk om dat te doen, echt op zoek te gaan naar bedrijven, instellingen en mensen die bij mij passen en die bij mijn werk passen. Die aan te schrijven zodat ze in ieder geval weten wie ik ben en wat ik doe.

Ik doe het als volgt, ik stuur eerst een mail waarin ik mezelf voorstel, waarin ik iets over over m’n bedrijf vertel en over wat ik doe. En dan zet ik er in dat ik graag een contactafspraak wil en een datum waarop ik die mensen ga bellen. Meestal is dat een weekje later. En dan is het wel heel belangrijk dat je echt belt! Daarna kan het eigenlijk alle kanten op: soms is alleen even kennis maken via de telefoon voldoende, andere keren kan je op gesprek en je portfolio laten zien, soms heb je nog een 2e gesprek nodig. Eigenlijk zijn de vervolgstappen moeilijker dan het zetten van die 1e stap.

Veel mensen vinden koude acquisitie doodeng….

Ik vind het ook niet makkelijk, maar die vervolgstappen vind ik eigenlijk lastiger. Wat daar lastig aan is? Laat ik het zo zeggen: ik wil wat van die persoon, maar dat wil ik ook niet al te duidelijk maken.

Hoe zet jij social media in?

Social Media is mijn voordeur. Ik probeer om niet al te veel na te denken over wat ik ga vertellen. Dat is bij Twitter wel wat veranderd trouwens omdat ik daar een beetje te vrij werd en dingen ging zeggen die mij als ondernemer meer kwaad dan goed zouden kunnen doen, even heel zwart wit gezegd. Bijvoorbeeld als ik me ergens boos over maakte, dat is niet zo slim.

Op Facebook ben ik ietsje vrijer en dan laat ik gewoon zien wat ik mooi vind en waarvan ik denk dat mensen dat ook mooi kunnen vinden. En ik probeer ze er wel bij te betrekken, bijvoorbeeld door een foto te laten zien en te vragen wat de voorkeur heeft: een zwart-wit bewerking of een kleurenbewerking. Maar het is best lastig om mensen er echt bij te betrekken omdat de aandachtsspanne op internet heel erg kort is.

Krijg je opdrachten via social media?

Social Media is wel echt een goede manier om werk te laten zien. En het werkt, er komen opdrachten binnen via Facebook, via Linkedin, via Twitter. Eigenlijk komen overal wel aanvragen en informatievragen vandaan.

Mijn ervaring is ook wel dat je mensen soms een handje moet helpen, dat ze niet vanzelf vragen om een portret. Als mensen veel op de like knop van facebook klikken, dan wil ik nog wel eens vragen “wat vind je er mooi aan en wat kan ik voor je doen?” Zo kan het ook werken.

Heb je tips voor andere fotografen?

Blijf altijd openstaan voor feedback van anderen

Een andere tip, en dat zeg ik ook gelijk tegen mezelf, is dat als je iets op social media plaatst je daar niet gelijk de hoofdprijs van moet verwachten. Het duurt vaak langer dan je zou willen voordat er resultaat uit komt.

Blijf jezelf altijd uitdagen, zowel binnen een opdracht als op de lange termijn. Af en toe moet je iets doen wat buiten je comfort zone ligt. Altijd je techniek blijven verbeteren, aanpassen. Kijken naar andermans werk: waarom is iets goed? En misschien ook wel: wat heeft die persoon er voor moeten doen?

Tot slot, ben jij bang voor de concurrentie van mensen die met een smartphone foto’s maken?

Ik probeer dat niet als concurrentie te zien, omdat ik heb gemerkt dat als ik iemand als concurrent zie, dat dat mezelf af kan remmen en afvlakken. Ik probeer altijd de meerwaarde te laten zien van iemand die 24 uur per dag met fotografie bezig is. Ik heb wel eens gelezen dat een amateur problemen geeft en een professional problemen oplost. Ik weet niet of dat waar is, maar ik kan me dat wel voorstellen!

[new_royalslider id=”11″]

Wil je meer weten over Paul van Bueren of in contact komen met hem? 

Pauls site

Paul op Twitter

Paul op Facebook 

Dit was het 9e interview in een serie interviews met succesvolle kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten Stevens en Rosanne Raubun

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.