Hoe word ik succesvol als creatief – interview met mezelf

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 15e interview, met mezelf.

Kun je jezelf voorstellen? Hoe heet je, hoe oud ben je, wat doe je?

Marca-selfieIk ben Marca van den Broek, ik ben 50 jaar, en ik coach en train creatieven//kunstenaars bij het opzetten en/of uitbouwen van hun bedrijf. Hiervoor heb ik heel lang televisie gemaakt (van prut tot mooie docu’s) als eindredacteur en uitvoerend producent. Ik heb zelf dus ook een creatieve achtergrond en gebruik wat ik in mijn werk als uitvoerend producent heb geleerd nu in mijn werk als coach. En dan heb ik het met name over het verbinden van creativiteit, het inhoudelijke met alle zakelijke aspecten.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik ben in januari 2005 begonnen met mijn bedrijf. Op zich wel grappig omdat ik nooit ondernemer wilde worden. Dat had wel heel veel te maken met de wereld waarin ik daarvoor werkte. Ik zag het niet zitten om binnen de media als zelfstandige te werken omdat ik de verwachting had dat ik dan nog harder zou moeten werken dan ik al deed. Maar toen ik het roer omgooide en als coach en trainer aan de slag wilde, bleek het ineens de meest reële optie. En eigenlijk past ondernemen heel goed bij mij. Ik ben namelijk nogal eigenwijs en eigengereid, doe de dingen graag op mijn eigen manier en daar heb je als ondernemer veel meer ruimte voor.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Ik vind het heel fijn om eigen baas te zijn, dat heeft voor mij met vrijheid te maken. Vrijheid om de dingen te doen zoals ik ze voor ogen heb. Natuurlijk werk ik met andere mensen en stem ik af met hen wat zij nodig hebben, maar binnen die kaders kan ik behoorlijk mijn eigen gang gaan. Soms botst dat wel eens, als ik eerlijk ben. Bijvoorbeeld als ik ergens volgens een vast stramien les moet geven in ondernemen. Niet dat ik me niet kan houden aan iets wat een ander uitgewerkt heeft, maar ik vind het heel lastig om dingen door te moeten geven als ik er niet achter kan staan. Ik geloof in mijn eigen visie en zie ook dat de manier waarop ik denk dat dingen aangepakt moeten worden z’n vruchten afwerpt. Zonder star te worden hoop ik, ik sta altijd open voor een zinvolle discussie. Leren, groeien en ontwikkelen zijn voor mij super belangrijk, ook dat biedt het hebben van een eigen onderneming me. Je kunt je nergens achter verschuilen en daar heb ik veel van geleerd.

Wat minder goed bevalt is de financiële onzekerheid waar ik ook nu nog (na negen jaar ondernemen) mee te maken heb. Dat komt deels omdat ik de afgelopen twee jaar niet op volle kracht heb kunnen werken omdat mijn zoon ernstig ziek was, maar die financiële onzekerheid hoort er natuurlijk ook gewoon een beetje bij. Ik moet wel zeggen dat ik er minder spastisch mee omga dan vroeger. Ik heb er vroeger echt wel wakker van gelegen, maar dat doe ik nu niet meer. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is het om vertrouwen te hebben. Het komt altijd goed, one way or the other.

Wanneer ben je succesvol als ondernemer?

Als ik voor mezelf spreek voel ik me succesvol als ik de vrijheid heb (en voel) om mijn leven in te richten zoals ik dat wil. Dat heeft met eigen verantwoordelijkheid te maken, die heb ik graag, maar ook met groei en ontwikkeling. Stilstand is achteruitgang, daar ben ik van overtuigd. Daarnaast wil ik een zinvolle bijdrage leveren aan het ondernemersklimaat voor creatieven. Daar ligt echt een missie. Ik ben ervan overtuigd dat je allerlei kwaliteiten in jezelf kunt ontwikkelen die het makkelijker maken om te bereiken wat je wilt. Die overtuiging heb ik niet alleen omdat het bij mezelf zo werkt, maar ik zie het ook om me heen. Als ik daaraan bij kan dragen ben ik gelukkig. En natuurlijk wil ik ook een prettig belegde boterham verdienen met wat ik doe.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Ik zet vooral social media en online marketing in. Ik doe bijna nooit iets aan (koude) acquisitie. Niet alleen omdat ik daar een hekel aan heb, maar ik geloof er ook niet zo in. Soms doe ik het wel, maar eigenlijk alleen als het echt heel evident voor mezelf is dat ik iets bij die opdrachtgever moet doen, dat ik er niet omheen kan zeg maar. En online marketing en social media zijn heel effectief voor mij: bijna al mijn werk komt via die kanalen binnen, ik besteed daar dan ook veel tijd aan. Ik vind het ook leuk, dat scheelt. Voor mij gaat ondernemen voor een heel groot deel om het bouwen van relaties met mensen en daar leent social media zich natuurlijk bij uitstek voor.

En daarnaast probeer ik vinger aan de pols te houden: wat speelt er, wat voor ontwikkelingen zijn er, wat doen m’n concurrenten, met wat voor vragen lopen mijn potentiële klanten rond etc.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Laat jezelf zien. Zet social media in, bouw aan relaties met mensen. Niet alleen vanuit zakelijk oogpunt, maar ook omdat het leuk is. Ik heb zo veel inspirerende mensen leren kennen sinds ik actief ben geworden op social media.

En ontwikkel je zakelijke vaardigheden. Zie jezelf als ondernemer. Natuurlijk ben je het liefste bezig met het maken van mooie dingen, maar je hebt die zakelijke vaardigheden nodig om er je brood mee te kunnen verdienen. En, laten we wel wezen, als jij een aardige boterham kunt verdienen heb je ook weer meer ruimte om te doen wat je het liefste wilt. En geloof me, je kunt een heel eind komen met het ontwikkelen van die vaardigheden.

Dit was het 15e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique Buising en Laura Stassen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.