Hoe word ik succesvol als creatief? – Lj van Tuinen

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik wekelijks voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 21e interview, met beeldend (straat)kunstenaar Lj van Tuinen

imageKun je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Lj van Tuinen. Ik ben 34 jaar oud en zie mijzelf als beeldend (straat)kunstenaar. Ik maak wandschilderingen, decoratieve- en trompe-l’oeil–schilderingen, schilderijen en objecttransformaties. Vaak in de openbare ruimte.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik voel mij in de eerste plaats kunstenaar en zie het ondernemerschap als een noodzakelijke bijkomstigheid. Ik doe mijn belastingaangiftes, boekhouding etc. sinds ik mijn studie Autonome Beeldende Kunst aan Academie Minerva te Groningen heb afgerond. Dat was in februari 2012. Deze droom heb ik lang gekoesterd, maar is pas in vervulling gegaan nadat ik op latere leeftijd mijn baan in de detailhandel had opgezegd, mijn huis verkocht en de rest van mijn leven omgooide. Ook al wist ik niet precies wat er allemaal op mij af zou komen: Ik heb destijds heel bewust voor die studie gekozen en van daaruit ook voor mijn huidige bestaan.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Ik voel mij verantwoordelijk voor de ingreep die gepleegd wordt in de openbare ruimte, omdat deze daardoor van kwaliteit verandert. Het is steeds weer een hele uitdaging om de juiste balans te vinden tussen de beeldende, inhoudelijke en technische kwaliteit van het werk zelf en zijn omgeving. Een beeld liegt nooit. Een disbalans hierin is zichtbaar en dat maakt het eerlijk werk. Ik verkoop geen rotzooi en maak veel mensen blij. Dat maakt het ook nog eens dankbaar werk. Ik werk het liefst alleen en draag daarom dus ook de volledige verantwoordelijkheid. Dit geeft mij een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.

Aan de andere kant is een kunstenaarsbestaan niet zo vrijblijvend als men misschien in eerste instantie vermoed. Het vergt ook veel discipline, doorzettingsvermogen, toewijding en je moet jezelf echt blijven ontwikkelen en vernieuwen, Het is niet meer die creatieve hobby waar je vrijblijvend wacht op je inspiratie: Het is nu een vak waarin je jezelf af en toe ook echt moet pushen om het uiterste uit jezelf te halen.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Ik ben in financieel opzicht vaak op mijn bek gegaan door veel te weinig geld te vragen voor mijn werk. Dit kwam eerst vooral door mijn onzekerheid: Was ik wel goed genoeg? Later maakte ik vaak inschattingsfouten met betrekking tot de kosten voor materialen of de hoeveelheid tijd die aan een werk besteed werd. Om dat te voorkomen laat ik mij tegenwoordig bijvoorbeeld op technisch gebied beter adviseren door experts waardoor ik niet voor verrassingen kom te staan.

Ik vind een uurloon niet passen bij dit beroep. Dat komt omdat ik niet van negen tot vijf werk. Toch hou ik sinds een tijdje mijn uren bij waardoor ik meer inzicht heb verkregen in de tijd die ik spendeer aan een werk zodat ik voor mijzelf toch een redelijkere prijs kan maken. Ik word namelijk niet gesubsidieerd en krijg geen aanvullende uitkering of iets dergelijks. Een kunstenaar heeft net als ieder ander beroep recht op een fair inkomen.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Ik vind mezelf redelijk succesvol. Ik krijg, met name in mijn thuishaven Leeuwarden, veel kansen om mij te ontwikkelen en ik grijp deze met beide handen aan. Ik leer nog elke dag en voel en zie dat ik de potentie heb om nog veel verder door te groeien. Succes is voor mij een proces van vooruitgang.

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Creativiteit is altijd en overal aanwezig. Het is een levenshouding die niet exclusief is toebedeeld aan kunstenaars etc. Iedereen bezit het vermogen om oplossingen te bedenken en keuzes maken en heeft wel eens een innovatieve gedachte. Een ‘niet-creatieve ondernemer’ zal voortdurend in moeten spelen op de behoeftes van zijn (potentiële) klanten zonder daarbij zijn unieke identiteit te verliezen. Hij wil zich onderscheiden van zijn concurrentie en zichzelf zo zichtbaar mogelijk maken voor deze groep. Ook dat vraagt een flinke dosis creativiteit. Er zijn dus veel overeenkomsten tussen beide soorten ondernemers. Het grootste verschil is alleen dat bij succes een kunstenaar geen kunstenaar meer is en dat een ‘niet creatieve ondernemer’ de creatieve ondernemer wordt.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Ik gebruik sinds kort een facebookpagina en ben bezig mijn website online te zetten. Ook heb ik veel free publicity gekregen in diverse kranten en op televisiezenders en blogs. Daarnaast is er een boekje uitgebracht van een mooi project dat ik samen met Pieter de Groot heb uitgevoerd. Dit is gefinancierd met het geld van de wijkideeprijs die aan dit project werd toegekend werd door de Gemeente Leeuwarden.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Ik lees wel eens dat bij sommige ondernemers dat alles mogelijk is. Dat is per definitie klinkklare onzin en suggereert dat je geen unieke onderscheidende kwaliteiten hebt. Wees daarom niet bang om nee te verkoppen en wees duidelijk in wat je wel of niet doet en bent.

[new_royalslider id=”25″]

Wil je meer weten of in contact komen met Lj van Tuinen?

Lj van Tuinen op facebook 

De site van Lj van Tuinen (nog under construction)

Dit was het 21e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der Horst en Harke Broersma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.