Hoe word ik succesvol als creatief? – Monique Anker
Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik wekelijks voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 17e interview, met beeldend kunstenaar Monique Anker.
Kun je jezelf even voorstellen?
Ik ben Monique Anker, 37 jaar en eigenaar van mijn bedrijf Autre Fille.
Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?
Op mijn 26e ben ik weer begonnen met het schilderen actief op te pakken. Tekenen, graffiti, decoratief schilderen op meubels, muurschilderingen, workshops, eigenlijk alles wat creativiteit vergt vind ik leuk en doe ik met liefde!
In januari 2013 heb ik me ingeschreven bij KvK, omdat ik steeds meer werk ging verkopen en ook opdrachten kreeg. Ik werk daarnaast in loondienst en probeer het zo goed als ik kan te combineren. Ondernemer zijn is voor mij iets wat past bij mijn karakter en wat ik heb meegekregen van huis uit. Mijn vader (kunstenaar) en moeder (ondernemer).
Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?
Het fijne aan ondernemen is dat je alles naar eigen inzicht kunt doen en je eigen indeling maakt qua tijd. Een nadeel is dat je echt overal aan moet denken, maar dat is ondernemen! Ik ben nog maar net gestart met mijn bedrijf en waar ik tegenaan loop of wat mijn grootste “vijand” is, is tijd.
Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?
Wanneer je vindt dat je hebt bereikt wat je hebt nagestreefd, als je een glimlach of een traan ziet op het gezicht van een koper of een toeschouwer? Als je bankrekening voorziet in een onafhankelijk leven zonder zorgen? Wanneer iedereen je kent? Deze vraag is te complex en een eenduidig antwoord van mijn kant zal ik je dan ook niet kunnen geven. Ik denk dat het ook een momentopname is. Zelfs al zou je alles bereikt hebben wat je graag wilt, ben je dan gelukkig of wil je dan nog meer?
Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?
Ondernemen voor een creatief iemand kan anders zijn dan voor een niet-creatieveling, uiteraard. Elk mens is verschillend. Een creatief iemand is misschien niet heel commercieel, maar kan daar hele goede creatieve oplossingen voor hebben die wel leiden tot een (onbewust) commercieel resultaat!
Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?
Social media kan een bron zijn van netwerken en zeker in het begin is het een manier om je werk zichtbaar te maken aan de buitenwereld. Toch gaat mijn voorkeur uit naar mond-tot-mond reclame. Aquisitie neemt veel tijd in beslag, maar mag zeker niet onderschat worden, succes komt je niet aanwaaien. Dit jaar heb ik besloten om mijn rijbewijs te gaan halen, zodat ik meer kan netwerken en onafhankelijker ben.
Heb je tips voor je collega ondernemers?
Luister naar je gevoel, je kunt risico’s nemen, maar gezond verstand is ook altijd een verademing!
Ondernemen is iets op langere termijn, dus bedenk goed wat op langere termijn positief is, voor zowel je klant/koper als voor jezelf!
Is er nog iets dat je kwijt wilt?
Ja, dat kunstenaars geen vrijwilligers zijn, maar hard werken met liefde voor hun werk om een glimlach, een traan of een blik van herkenning in een mens te doen ontwaken!
[new_royalslider id=”20″]
Wil je meer weten over Monique of in contact komen met haar?
De site van Monique
Monique op Facebook
Dit was het 17e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther Hoogendijk, Truusje Melissen, Corine Haacke, Gabrielle Kroese, Leontine van Geffen-Lamers, Siebe Palmen, Maarten Stevens, Rosanne Raubun, Paul van Bueren, Johan Hovinga, Jacco Boomsma, Irene Schildkamp, Monique Buising, Laura Stassen, mezelf en Marloes de Vries
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!