Hoe word ik succesvol als creatief? – Norma van der Horst

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik wekelijks voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 19e interview, met fotograaf Norma van der Horst

imageKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Norma van der Horst, sinds deze maand 47 en ik ben verhalend- en illustratief fotograaf.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Na mijn opleiding aan de KABK in de jaren negentig ben ik eerst gaan werken bij bedrijven die direct of indirect te maken hadden met fotografie, omdat ik geen flauw idee had hoe ik als freelancer moest beginnen. Op de Academie werd destijds vrijwel geen aandacht besteed aan de zakelijke kanten van het vak en dat is iets wat ik tot op de dag van vandaag betreur. In die periode was ik natuurlijk in mijn vrije tijd wel serieus met fotografie bezig en had ik hier en daar wel een opdracht.

Ik verhuisde een paar jaar later naar Groningen en toen ik mijn baan verloor, en het nogal lastig bleek iets te kunnen vinden in mijn nieuwe woonomgeving, leek de tijd daar om mijn fotografie weer (serieuzer) op te pakken. Dit was in 2006. Het was dus een bewuste keuze maar tegelijkertijd voor mijn gevoel ook de enige optie.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Wat ik het fijnst vind aan het ondernemerschap is de vrijheid. Gezien mijn erfelijke belasting (mijn ouders komen beiden uit het onderwijs) heb ik nogal moeite met autoriteit en daar heb je als ondernemer niet veel mee te maken. Natuurlijk moet je soms werken met klanten die zich wel autoritair opstellen maar hoe je daarmee omgaat is geheel aan jezelf; in het uiterste geval kun je ervoor kiezen niet met die klant verder te gaan. Het indelen van je uren en het hebben van eigen verantwoordelijkheid zijn ook twee grote voordelen voor mij, daarnaast werk ik, als zzp-er, graag zelfstandig.

Wat minder goed bevalt is het telkens bij (nieuwe) opdrachtgevers aan moeten kloppen voor werk. Het gevolg daarvan is natuurlijk ook dat je je behoorlijk zorgen kunt maken over je (toekomstige) inkomen. Er zijn tijden geweest dat je als fotograaf werd gebeld voor een opdracht; in mijn geval zijn die tijden zeker voorbij.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Hindernissen kom je als ondernemer altijd tegen. Het is de kunst daar toch iets positiefs uit te halen en ook op dat vlak creatief te handelen. Natuurlijk hebben creatieven op dit moment last van de crisis en voor veel fotografen is de digitalisering van de fotografie een ramp gebleken omdat ineens iedereen aan het fotograferen is geslagen. Ik probeer in elk geval mijn eigen koers te varen en mij daar niet mee bezig te houden. Met cursussen en seminars probeer ik mezelf constant te ontwikkelen zodat ik mij beter kan onderscheiden. Daarnaast zoek ik contact met andere creatieven voor samenwerking; niet alleen is dat erg leuk en inspirerend, samen sta je in mijn ogen ook sterker.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

In mijn ogen ben ik pas succesvol als ik volledig kan leven van werk dat ik het liefste maak, zonder dat ik concessies hoef te doen. Als daar nog een stukje erkenning bij zou komen zou me dat natuurlijk wel extra gelukkig maken. Ik heb dus nog wel wat werk te verzetten ; ) .

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Als ik van mezelf uitga denk ik zeker dat ondernemen anders is voor een creatief persoon. Ik wilde fotograaf worden; ik heb niet gekozen voor het vak van ondernemer en ik neem aan dat andere creatieven dat ook niet doen. Een ondernemer wil zijn/haar product/dienst verkopen en -als het goed is- daar op een leuke manier veel geld mee verdienen. Ik wil echter het liefst mijn vak uitoefenen maar moet ondernemer zijn om dat te kunnen doen. Daar zit dus een verschil in.

Dat ik ondernemer ben is een gevolg van een aantal zaken (o.a. dat er zeer weinig fotografen tegenwoordig worden gevraagd om in loondienst te komen werken) maar ik vind het wél leuk om ondernemer te zijn. Naast de zelfstandigheid die je hebt doet het ook een beroep op je creativiteit buiten je vak en geen dag is hetzelfde. Daardoor heb je dus nooit een saaie baan.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Via Linkedin, Facebook (een eigen pagina naast mijn privépagina) en Twitter leg ik, en onderhoud ik, contact met anderen. Ik laat me niet gek maken door te denken dat ik aan alle social media op elk tijdstip van de dag moet meedoen maar post wanneer heb mij uitkomt en denk iets interessants voor mijn volgers te melden heb. Via social media kom ik wel aan allerlei informatie over mijn vak en vergaar ik nieuws dat voor mij van belang (kan) zijn. Ik verkoop echter geen werk via deze kanalen. Door netwerken en het plegen van acquisitie bereik ik mijn meeste klanten. En ik exposeer af en toe.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Houd vast aan wat jou bevrediging schenkt en probeer aan de hand daarvan verder te komen in plaats van (te)veel concessies te doen aanje klanten, om maar je boodschappen te kunnen betalen.

Nog iets dat je kwijt wilt?

Sta open voor samenwerking met anderen in plaats van hen als concurrent te zien.

image

image

image

 

Wil je meer weten over Norma of in contact komen met haar?

De site van Normafotografia

Norma op Facebook 

Norma op Twitter

Dit was het 19e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique Anker en Marzena Sokolowska

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.