Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze, en andere, prangende vragen leg ik de komende tijd voor aan een aantal succesvolle kunstenaars en creatieven. Vandaag deel 3: Corine Haacke van Cavalier

Na een carrière als model is Corine Haacke nu zo’n 5 jaar bezig met het ontwerpen van tassen en assecoires voor haar bedrijf Cavalier. In juli 2007 heeft ze haar 1e collectie gepresenteerd en in 2008 lag deze collectie in de winkels. Daarnaast ontwerpt ze ook wenskaarten.

Je hebt natuurlijk een vak waarbij je heel veel moet investeren. Hoe doe je dat?

“Toen ik net begon heb ik een investeerder gezocht, maar sinds 2009 doe ik het op eigen kracht. Door mijn andere werkzaamheden kan ik zelf blijven investeren. Dat is heel fijn! En daardoor ben ik ook veel bewuster A. waar het geld vandaan komt en B. waar ik het in stop. Dus eigenlijk heb ik heel veel mazzel, dat ik dit kan doen met heel veel dingen die ik ontzettend leuk vind. En daarnaast gewoon door heel hard te werken natuurlijk.”

Hoe werk jij? Heb je een meerjarenplan gemaakt?

“Die heb ik meerdere keren gemaakt, maar ook meerdere keren weg gegooid. En keer op keer veranderd. Net zoals nu, het is een moeilijke markt, dus je past het steeds weer aan. Ik kan wel zeggen “ik wil er volgend jaar zo veel retailers bij hebben”, maar het werkt gewoon niet zo.” Toch is het belangrijk om die plannen te maken “het geeft me een bepaalde focus, ook al denk ik achteraf vaak dat ik het niet had hoeven doen. Maar op het moment dat je er van afdwaalt doe je dat bewust, omdat je dat plan had. Je moet het dan ook aan jezelf uitleggen en verantwoorden en dan maak je denk ik toch bewustere keuzes.”

Waar heb jij leren ondernemen? Kon je dat altijd al?

“Ik was wel een vrij ondernemend kind denk ik, ook wel oplossingsgericht en bovenal altijd al wel creatief. Volgens mij is ondernemen vooral heel veel creativiteit. Misschien niet met een kwast en verf persé, maar gewoon creativiteit in de zin van: okee, nou kom ik iets tegen, nou moet ik dus iets bedenken om het op te lossen, om iets te repareren, om te groeien of wat dan ook. Je moet gewoon.”

En zakelijk inzicht?

“Ik vind het moeilijk om me niet altijd te laten leiden door mijn creativiteit. Dat is wel iets wat ik heb moeten leren, eigenlijk toen ik als freelancer voor andere tassenmerken werkte. Op een gegeven moment, als je als creatief ook zakelijk wilt zijn, moet je in ieder geval kijken naar “wie wil hebben wat ik maak?” Dat is denk ik de belangrijkste vraag. Je kunt wel zeggen “ik vind het heel leuk om alleen maar foto’s van takken te maken”, maar wie wil dat hebben? Als jouw eigen antwoord daarop is “Waarschijnlijk niemand” dan wordt het moeilijk. Ik vind dat je als creatief of kunstenaar zeker ook ondernemer moet zijn.”

Maar pas je je product dan ook aan aan de doelgroep? Of richt je je met je marketing heel duidelijk op een bepaalde doelgroep?

“Een beetje van allebei. Sowieso in m’n marketing natuurlijk. Maar het uitgangspunt is dat ik tassen maak die ik zelf heel mooi vind, die ik zelf zou dragen. Vervolgens kijk ik naar bepaalde basisprincipes waarvan ik weet dat ze belangrijk zijn voor de consument. Ik vind zelf bijvoorbeeld een tas met alleen een handvat het allermooist, maar ik weet dat mijn doelgroep er het liefst ook een langer hengsel bij heeft. Dus daar pas je je product dan uiteindelijk op aan. Waar ik echt zakelijker in ben geworden, is dat ik in het begin wel 120 tassen ontworp. Nu focus ik me veel meer op een collectie. Ik weet nu wel dat ik mijn tijd niet te veel moet besteden aan gewoon lukraak tekenen van mooie dingen.”

Hoe zet jij Cavalier als merk neer?

“Ik ben qua branding heel sterk begonnen met het idee dat Cavalier op honden geïnspireerd is en dat elke tas bijvoorbeeld een roze voering heeft. Een heel gericht verhaal. Maar op een gegeven moment merkte ik dat al mijn inspiratie uit honden halen voor mij wel leuk was, maar voor de consument niet altijd helemaal duidelijk. En toen heb ik besloten om een beetje af te stappen van dat verhaal. En zijn het eigenlijk ”gewone’ tassen geworden. Daarna ben ik nog iets verder van het pad afgedwaald, o.a. onder invloed van een aantal samenwerkingen die ik was aangegaan. En op een dag zat ik op m’n kantoor en toen dacht ik: “Het is mijn merk niet meer, het is niet wat ik wilde”  Geen van mijn kernwaarden kwam er meer in terug. Dus toen ben ik me, vanaf die dag, weer helemaal gaan focussen op branding. En heb ik er heel bewust voor gekozen om Percey, mijn hond, weer in beeld te brengen. Gelukkig was er gelijk respons. Op Facebook bijvoorbeeld kreeg ik direct ontzettend leuke reacties. Mensen snappen weer waar het merk vandaan komt. Ik heb in mijn tassen en branding inmiddels weer meer kleur, vrolijkheid en een tikkeltje humor terug gebracht.”

Je zet social media in, is dat belangrijk voor jou?

‘Het is heel belangrijk voor mij. Maar wees er wel voorzichtig mee. Als je een kunstwerk op internet zet is het voor iedereen te bekijken en te kopiëren, daar moet je wel rekening mee houden. Aan de andere kant ben je ook gek als je er geen gebruik van maakt, want het is een kosteloze manier om te communiceren met je doelgroep, om ideeën te delen. Het is veel laagdrempeliger dan alle andere manieren van adverteren of consumenten benaderen. Mensen kijken op je social media omdat ze ervoor kiezen om dat te doen. Het is een heel makkelijke manier om mensen te laten weten waar je mee bezig bent. En om af en toe eens een vraag te stellen. Voor je eigen groei is het ook belangrijk, omdat je feedback krijgt van mensen. Plus ik kan op social media veel meer met beeld doen, ik kan veel regelmatiger nieuwe foto’s erop zetten dan je met advertenties zou kunnen doen. Het maakt alles, simpel gezegd, leuker. Dus maak het onderdeel van je strategie, dan maak je er ook tijd voor! En ook al maak je een heel über exclusief iets wat maar heel weinig mensen kopen, dan nog is het leuk om dat met heel veel mensen te delen.”

Ter afsluiting, heb je nog tips voor creatieven?

“Leef je uit en zorg dat je altijd je creativiteit kwijt kan, maar besef gewoon wel dat er bij het ondernemen en bij de creatieve vakken ook een kant is die je niet leuk vindt en dat is je administratie, of je marketing, dat soort zaken. Er zijn maar heel weinig mensen die de hele dag bezig kunnen zijn met hun  creatieve werk zonder ook bezig te zijn met de andere dingen die daarbij horen. Dat moet je accepteren.”

“En laat je niet te snel uit het veld slaan. Want als jij creatief bent, dan maak of ontwerp je dingen en niet iedereen vindt dat leuk. Een ander onderdeel van marketing en social media is ook ‘Putting yourself out there’ en dan stel je je ook bloot aan negatieve reacties. Leer daar mee omgaan. Blijf dicht bij waar je zelf in gelooft, vertrouw daarop. Neem alleen dingen aan van mensen die je serieus neemt en waar wederzijds respect is. Laat je niet uit het veld slaan door elke negatieve opmerking.”

Meer tassen kun je vinden op de site van Cavalier

Dit was het 3e deel in wat een serie over succesvolle kunstenaars // creatieven moet worden. Ken (of ben) jij een kunstenaar // creatief die je graag in deze serie wilt zien? Stuur me een mail en ik neem contact met je op.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.