Hoe zet je social media in om jouw verhaal te vertellen?

Als je het mij vraagt, is jouw verhaal als kunstenaar // creatief het hart van je online marketing. Jouw verhaal maakt dat potentiële klanten echte klanten worden. Het is het verhaal dat (meestal) terugkomt in je werk, maar dat je ook op andere manieren kunt (en moet) vertellen. 

Storytelling is alleen niet iets wat je even 1, 2, 3 doet. Het heeft tijd nodig, een lange adem. Om herkenbaar te worden en een (nieuw) publiek aan te boren is het belangrijk om actief te zijn op meerdere platforms en om op al die platforms, op verschillende manieren, jouw verhaal te vertellen.

social media, verhaalBloggen en jouw verhaal

Je kunt niet om bloggen heen als je het hebt over storytelling. Het is het middel bij uitstek om jouw verhaal te vertellen! Je kunt op 100 verschillende manieren bloggen: lange verhalen, korte verhalen, met beeld, met film, met foto’s, tekeningen etc. En, heel belangrijk, voor wat voor vorm je ook kiest: blog op je eigen site. En graag minimaal één keer per week. Dat lijkt misschien veel, maar het mes snijdt aan meerdere kanten als je minimaal één keer per week blogt. Niet alleen krijg je sneller het bloggen in je vingers, ook krijgen je lezers vaker iets van jou onder ogen wat zorgt voor een grotere herkenbaarheid en betrokkenheid. En, last but not least, Google vindt het geweldig als je regelmatig blogt.

Blogideeën:

  • Houd een journal bij van je werkproces en put daaruit bij het schrijven van je blogs.
  • Laat je inspiratiebronnen zien
  • Vertel jouw persoonlijke verhaal: wie ben je, waarom doe je wat je doet

Content van anderen

Wat ook tijd kost, maar veel op kan leveren, is content curatie zoals dat met een duur woord heet. Het verzamelen en delen van artikelen en blogs die jij belangrijk vindt is een mooie manier om te laten zien waar je voor staat. Het laat tegelijkertijd zien dat je serieus met je vak bezig bent en op de hoogte bent van alles wat er in jouw interessegebied speelt. Daarbij is het voor jouw lezers prettig: jij maakt immers een schifting in wat belangrijk is en wat niet. Ik gebruik zelf Feedly en Flipboard om op de hoogte te blijven van alles wat interessant is voor mij en mijn doelgroep. Om je verzamelde content te verspreiden kun je gebruiken van social media, Flipboard, je blog, een nieuwsbrief etc.

Twitter

Om een herkenbaar beeld van jezelf neer te zetten op Twitter heb je een helder verhaal nodig. Doe je dat niet, dan snappen mensen niet waar je mee bezig bent en kunnen ze zich moeilijker aan jou verbinden. En daar gaat Twitter in mijn ogen om: je netwerk uitbreiden en aan relaties bouwen. Eén manier om herkenbaar te worden is het inzetten van hashtags (#) Ik maak er veel te weinig gebruik van als ik eerlijk ben. Stom, want een hashtag die je consequent inzet kan veel voor je zichtbaarheid en herkenbaarheid betekenen. Kiezen voor een hashtag is nog niet zo simpel. Hij moet herkenbaar zijn, onderscheidend, niet te lang (anders zijn je 140 tekens zo op). Iets om op te broeden dus.

Verder:

  • Delen van jouw verhaal door foto’s, filmpjes, korte observaties, persoonlijke ervaringen // verhalen etc
  • Delen van je blogs
  • Delen van interessante content van anderen

Facebook

Je hebt op Facebook wat meer mogelijkheden voor het delen van je verhaal dan op Twitter. Al was het alleen al omdat je niet gebonden bent aan 140 tekens. Qua inhoud geldt eigenlijk hetzelfde als voor Twitter (zie hierboven). Facebook voelt voor veel mensen wat dichterbij dan andere platforms, daar kun je gebruik van maken door ook wat meer van jezelf te laten zien. Ik ben zelf niet zo’n fan van Pages en zou in ieder geval altijd aanraden om ook vanuit je persoonlijk profiel je verhaal te vertellen. Denk ook eens aan het starten van een groep, dat levert vaak grote betrokkenheid op van de leden.

Google+

In Nederland een beetje het stiefkind van de social media, maar misschien toch een platform om niet helemaal over het hoofd te zien. Al was het alleen maar om de hangouts, die een prachtige manier zijn om contact te maken en jouw verhaal of boodschap te vertellen. Je kunt met een hangout privé kletsen met maximaal 10 man, maar je kunt een hangout ook openbaar maken zodat iedereen mee kan genieten. Mocht je voor dat laatste kiezen, dan heb je daarna automatisch ook een opname van je hangout die je weer kunt delen op je blog, Facebook, Twitter etc.

Instagram

Instagram is bij uitstek geschikt om op een visuele manier je verhaal te vertellen en te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Je kunt foto’s plaatsen van je werk, van work in progress, van jezelf, van persoonlijke momenten die betekenisvol zijn etc. etc. Maak gebruik van hashtags om je foto’s ook onder ogen te brengen van een grotere groep

Veel tijd?

Ik ben de 1e om toe te geven dat het consequent vertellen van je verhaal veel tijd kost. Eén geruststelling: je hoeft niet alles in één keer in te zetten. En wat scheelt is dat, als je eenmaal helder hebt voor jezelf wat je verhaal is en hoe je dat wilt delen, dat veel dingen in elkaar grijpen. Alle content die je maakt en verzamelt kun je immers op verschillende platforms kwijt. Misschien in een andere vorm, maar toch.

photo credit: giulia.forsythe via photopin cc

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.