Hoe ziet jouw merk er uit?

Een sterk merk maken van je bedrijf heeft met veel aspecten te maken. Eén van die aspecten is hoe het merk beleefd wordt (je imago) en om dat in kaart te brengen kun je je merk personaliseren. Is je merk een man of een vrouw? En hoe oud is je merk?
Je kunt verder denken aan zaken als: Single of met partner, uiterlijk, opleiding, hobby’s, werk, welke muziek, welk tijdschrift etc.
Lastig om te doen? Vraag eens aan klanten hoe ze jouw merk zien of aan mensen die jou en je plannen goed kennen.

Heb je je merk eenmaal op deze manier in kaart gebracht, dan kun je dit soort aspecten gebruiken in het naar buiten brengen van je merk. Het is immers belangrijk dat de beleving van je merk aansluit bij het product dat je brengt. Als jouw merk geassocieerd wordt met ouderdom of wijsheid, dan is het onlogisch om met een heel jong product te komen. Het kan ook zinvol zijn om op deze manier over bekende merken na te denken, hoe oud is Coca Cola bijvoorbeeld? Is het een man of een vrouw? Ik associeer Coca Cola met jonge mensen, maar of het nou om een man of een vrouw gaat? Mijn eigen merk vind ik ook lastig om in deze termen te omschrijven. Ik denk aan een dertiger, HBO+, single. Maar is mijn merk mannelijk of vrouwelijk?

Overigens kun je ook je doelgroep personaliseren. Het kan heel handig zijn om je favoriete klant tot in detail te beschrijven en bijvoorbeeld ook een naam te geven. Het is echt een stuk makkelijker om je marketing af te stemmen op een persoon die je voor je ziet, dan op een abstracte doelgroep.
Ook de drive van je doelgroep speelt een rol, wat wil jouw favoriete klant. Gelukkig worden? Zichzelf ontwikkelen? Jong blijven? Creativiteit ontplooien? Als je weet wat de drive is van je doelgroep kun je daar op aansluiten. En met dat voor ogen een sterk, consistent merk bouwen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.