Instagram voor creatieven

Instagram wordt steeds interessanter om zakelijk in te zetten, zeker als creatief // kunstenaar. Het is nl. al lang niet meer zo dat er alleen maar jongeren actief zijn op Instagram en ook opdrachtgevers weten er steeds beter hun weg te vinden. 

Misschien ben je al actief op Instagram, ik wel in ieder geval. Vooral eigenlijk omdat ik sowieso veel fotografeer en het leuk vind om een aantal van die foto’s te delen. Wat me opvalt, is dat er steeds meer kunstenaars // creatieven actief zijn die Instagram op een heel leuke manier inzetten en die bovendien enorme hoeveelheden volgers hebben (en veel interactie). Een paar van mijn favorieten? Luke Chueh, redhongyi, zarias, andrewknapp en humansofny.

En wat deel je dan?

Als kunstenaar // creatief liggen een aantal dingen voor de hand:

  • foto’s van je werk
  • foto’s van achter de schermen
  • persoonlijke gebeurtenissen

Maar denk ook eens aan een meer dagboekachtige manier om Instagram in te zetten, als een soort visual journal. Immers, wat voor jou heel normaal is, je creatieve proces, is voor niet-creatieven fascinerend en interessant. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: je brengt je werk onder de aandacht en je zorgt voor betrokken volgers, die jou en je werk goed leren kennen.

Nog een paar tips:

Gebruik hashtags #

Als je wilt dat je updates ook buiten je huidige groep volgers worden gevonden, gebruik dan hashtags. Hashtags werken bij Instagram als zoekwoorden bij Google, je zult verbaasd staan hoeveel mensen hashtags gebruiken om naar foto’s te zoeken op Instagram.

Optimaliseer je profiel

Je profiel op Instagram is niet doorzoekbaar, maar het is evengoed belangrijk dat je in je profielomschrijving duidelijk maakt wat je doet en wat mensen kunnen verwachten. Verder zou ik er altijd voor kiezen om een foto van jezelf in het profiel te zetten. En logo voelt onpersoonlijk en afstandelijk aan en dat is nu net niet wat je wilt. En vergeet de url van je website niet!

Perfect-Instagram-Profile11

(bron: Marketingthink)

Interactie

Interactie lijkt misschien minder voor de hand te liggen op Instagram, het leent zich immers niet echt voor lange discussies of gesprekken. Maar interactie blijft natuurlijk wel belangrijk. Je kunt interactie op een paar manieren bevorderen:

  • door vragen te stellen
  • door zelf te reageren op foto’s
  • en natuurlijk door te reageren op reacties op jouw foto’s
  • door mensen te taggen in jouw reacties, foto’s of omschrijvingen
  • door mensen direct berichten of foto’s te sturen

Dat laatste doe je door rechtsboven op het laatje te klikken, je krijgt dan de mogelijkheid om je volgers rechtstreeks een foto te sturen. Leuk voor bijvoorbeeld een sneak peek. Ik zou het overigens niet al te vaak inzetten, het wordt anders misschien al snel als spam gezien.

Tools

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om Instagram te monitoren:

  • Iconosquare: een tool die inzicht geeft in je volgers, de likes die je krijgt, statistieken etc.
  • Repost: deze App maakt het mogelijk om content van anderen te reposten.
  • Postso: met Hootsuite kun je helaas geen updates op Instagram inplannen, mocht je dit toch willen, dan kun je Postso gebruiken. Kost wel 15 dollar per maand.
  • Justunfollow: voor het managen van je volgers, bijvoorbeeld om bij te houden wie je volgen en/of ontvolgen.

En voor wie meer wil weten, Instagram houdt een eigen blog bij over het zakelijk gebruiken van Instagram. Handig!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 + twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.