Kunstenaar // creatief? Laat jezelf zien!

Veel ondernemers, of ze nou in de creatieve sector werken of niet, vinden het maar moeilijk om zichzelf te laten zien. “Ik heb geen zin om te roepen hoe geweldig ik ben”, “Geen idee waar ik het over moet hebben” of “Wie zit er nou op mij te wachten?” Vooral die laatste opmerking is eigenlijk best raar, want als er niemand op jou zit te wachten, waarom doe je dan wat je doet? 

Ik mag tenminste toch hopen dat je ervan uitgaat dat jouw dienst of product op de een of andere manier voorziet in een behoefte van een klant. Anders wordt het een lastig bestaan als ondernemer.

laat jezelf zienMarketing is veranderd

Het draait in online marketing meer en meer om jouw verhaal: jouw klanten willen weten met wie ze zaken doen, willen weten waarom je doet wat je doet en ze willen weten wie je bent. Dat betekent niet dat je jezelf op de borst moet kloppen en moet roepen hoe geweldig je bent. Dat is eerlijk gezegd eerder old school marketing en daar zit, daar heb je gelijk in, helemaal niemand op te wachten.

Maar mensen, zeker particulieren, willen wel weten met wie ze zaken doen. Niet alleen omdat ze hun geld maar een keer uit kunnen geven, maar ook omdat ze graag met iemand in zee gaan die ze kunnen vertrouwen. En je vertrouwt iemand nu eenmaal eerder als je een beeld hebt van die persoon, zeker als je hem of haar nog nooit irl hebt ontmoet. Jezelf laten zien heeft dus met vertrouwen winnen te maken, maar ook met sympathie en herkenning.

Er zijn verschillende manieren om jezelf online te laten zien:

Persoonlijke bio

Ik schreef er al eerder over: een persoonlijk verhaal op jouw website dat verder gaat dan een cv is echt belangrijk. Al was het alleen maar omdat je daardoor makkelijker vertrouwen krijgt, belangrijk bij online marketing. Online vertrouwen krijgen is best ingewikkeld, mensen moeten afgaan op het beeld dat jij ze laat zien. Als jij jezelf dan niet laat zien is het lastig jou te leren kennen. En dat kan mensen tegenhouden zaken met je te doen.

Een paar tips:

  • Schrijf je bio in de ik-vorm. Als je in de 3e persoon schrijft schep je afstand en dat moet je niet willen.
  • Probeer een persoonlijke anecdote of verhaal te verwerken in je bio, iets waardoor je laat zien dat je een mens van vlees en bloed bent en liefst iets waardoor in een klap duidelijk wordt waarom je doet wat je doet.
  • Beschrijf ook je ontwikkeling, zonder er een cv-achtige opsomming van te maken. Mensen vinden het namelijk wel interessant hoe je gekomen bent waar je nu bent.
  • Het hoeft niet heel lang! Lange lappen tekst lezen blijft lastig op internet. Verdeel je tekst sowieso in alinea’s en gebruik tussenkoppen, dat maakt je tekst makkelijker leesbaar.

Bloggen

Bloggen blijft natuurlijk een mooie manier om jezelf te laten zien. Zelfs als je zakelijke blogs schrijf klinkt jouw stem door, al was het alleen al in de onderwerpen die je kiest, door je invalshoek of door je manier van schrijven. Je hoeft dus niet heel persoonlijk te bloggen om een persoonlijk beeld van jezelf neer te zetten. Ik zou er overigens wel altijd voor kiezen om een persoonlijke touch of invaslhoek aan je blogs te geven, niet alleen leest dat lekkerder, ook zorgt het voor herkenning en vertrouwen bij je lezers. Daarbij, persoonlijke verhalen of anecdotes worden eerder onthouden en doorverteld.

Social Media

Ook in social media kun je natuurlijk heel goed jezelf laten zien. Betekent dat, dat je elke scheet die je laat moet delen met de hele wereld? Alsjeblieft niet. Zoek vooral naar een mix aan interessante content waarmee duidelijk wordt waar je voor staat en wie je bent. Ik lees me bijvoorbeeld helemaal suf, op zoek naar interessante artikelen voor mezelf en mijn doelgroep. Niet alleen blijf ikzelf daarmee up to date, mijn doelgroep ook. Maar wissel je zakelijke of informatieve updates ook af met wat persoonlijke posts. Als je alleen maar zakelijke en informatieve posts deelt krijg je ook niet echt een smoel op social media. En het is bovendien ook gewoon een beetje saai.

  • Je werk >> laat zien wat je maakt. Niet alleen het eindproduct, maar ook de schetsen of eerdere versies.
  • Je proces >> achter de schermen, hoe werk je, wat houdt je werk in. Een journal kan daarbij van onschatbare waarde zijn. Als je je proces voor jezelf bijhoudt, met woorden, tekeningen, fotos, filmpjes, creëer je een schat aan materiaal waar je uit kunt putten voor je updates op social media of je blogs.
  • Je inspiratiebronnen >> waar raak jij door geïnspireerd? Wat doe jij als je even bij moet tanken of inspiratie op moet doen? Niet alleen interessant omdat het een kijkje in de keuken geeft, maar het kan ook weer inspiratie zijn voor iemand anders. Als jij een geweldige tentoonstelling hebt gezien of een geweldige fotograaf ontdekt lees ik daar graag over.

Je stem laten horen

Je laat je stem natuurlijk ook met je werk horen, dat lijkt misschien een groot voordeel maar het kan ook een nadeel zijn. Omdat je je verhaal al vertelt met je werk heb je misschien niet zo’n zin om je verhaal ook nog op andere manieren te vertellen. Of je voelt je niet helemaal senang bij andere vormen. Ik zou het toch wel doen. Om bovenstaande redenen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat jouw potentiële kopers ook echt geïnteresseerd zijn in jouw verhaal. Het geeft je werk meer diepte en achtergrond en zorgt er uiteindelijk voor dat je werk beter verkocht wordt. Win win situatie dus als je het mij vraagt.

Grenzen

Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je laat zien. Er zijn dingen die mijn beste vrienden bij wijze van spreken niet eens van me weten, laat staan dat ik ze op internet deel. Maar ik deel wel steeds meer. Tot nu toe eigenlijk alleen met positief resultaat. Lezers en klanten geven regelmatig aan dat ze mijn openheid waarderen en dat het me bijvoorbeeld ook benaderbaar maakt. En daarbij krijg ik altijd veel respons op persoonlijke updates, waardoor er vaak interessante gesprekken ontstaan. Dus ik blijf het doen, hoe eng ik het soms ook vind.

Ik ben benieuwd: wat zijn jouw beweegredenen om jezelf al dan niet te laten zien online? Wat laat je wel zien, wat niet? Laat je ook de minder fraaie dingen zien? (zie ook de oproep van Xaviera Ringeling om te delen waar je bang voor bent)

photo credit: Sailing “Footprints: Real to Reel” (Ronn ashore) via photopin cc

2 antwoorden
  1. Ingrid Houtkamp
    Ingrid Houtkamp zegt:

    Hoi Marca,

    Ik maak creatieve dingen en wil ze graag laten zien. Mocht er iemand interesse hebben dan kan ik wat laten zien. Veel geld heb ik niet dus ben ik op zoek naar een gratis website of blog. Misschien is bloggen voor mij wel wat dan kan ik ook mijn proces opschrijven en foto’s er op zetten want dat wil ik juist laten zien. Heb jij voor mij een idee welke ik moet hebben, hoe ik dan begin?

    Alvast hartelijk dank voor je aandacht,
    Groet,
    Ingrid

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.