Kunstenaar // creatief, wat is jouw verhaal?

Afgelopen zondag was ik op de opening van de expositie van fotograaf en vriend Francois Hendrickx. Hij begon zijn, zeer persoonlijke verhaal, met een anekdote uit zijn jeugd, toen hij op 11 jarige leeftijd voor het eerst een schilderij van Karel Appel zag. Wat dat met hem deed legde de basis voor zijn latere werk als fotograaf. 

Die, eigenlijk heel simpele, anekdote maakte voor mij maar weer eens voelbaar hoe belangrijk het is om een persoonlijk verhaal te vertellen als kunstenaar // creatief. Natuurlijk doe je dat al met je werk. Maar het kan nog op zo veel andere manieren en plekken!

small__8502985005 (1)Personal Branding

Personal Branding heet dat dan in marketing termen: je maakt van jezelf een herkenbaar verhaal. Een verhaal waardoor mensen zich kunnen relateren aan jou en een verbinding kunnen leggen. Mensen, en dus ook potentiële klanten, vinden het fijn om te weten waar je vandaan komt en waar je voor staat.

Hoe dat komt?

• je geeft ze een verdieping (of als je wilt een houvast) in de manier waarop ze naar je werk kunnen kijken

• je zorgt er met een verhaal voor dat je eerder in de herinnering van mensen blijft ‘plakken’

• je legt een verbinding met mensen, iets waar ze zichzelf in kunnen herkennen

Wat levert het jou op?

Los van de dingen die ik hierboven noem, en die me ook belangrijk lijken voor jou als kunstenaar// creatief,  zorgt een persoonlijk verhaal er voor dat:

• mensen jou sneller vertrouwen en iets gunnen. En dat is dan weer belangrijk bij het verkopen van je werk.

• je een consistent en sterk beeld van jezelf neerzet. Je maakt als het ware je eigen hokje. Mensen doen niets liever dan andere mensen in hokjes stoppen, met een persoonlijk verhaal (dat je consistent overal gebruikt), maak je je eigen hokje.

Jouw verhaal

En hoe ‘moet’ dat verhaal er dan uitzien? Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Een paar voorbeelden die je misschien kunt gebruiken als uitgangspunt:

•  een anekdote die veel zegt over jou

•  een passie, iets waar je echt voor gaat

•  iets waar je je oprecht druk over maakt

•  iets waaruit blijkt wat jouw drijfveer is als kunstenaar // creatief

•  iets uit je verleden

En als je een verhaal hebt, is het wel handig om het overal door te voeren. Geef het een plek op je site, vertel het aan mensen die je ontmoet, noem het in presentaties etc. etc.

Kwetsbaar?

Zeker! Maar is dat erg?

Waarom zou je niet jezelf mogen laten zien en daarmee de verbinding aan gaan met de mensen om je heen? En dus ook met je klanten?

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

photo credit: Ángel Román via photopin cc

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − vijftien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.