Lees jij nog wel eens een nieuwsbrief?

Ik bijna nooit moet ik heel eerlijk zeggen. Niet alleen krijg ik dagelijks een bombardement aan nieuwsbrieven binnen, ook zijn ze te vaak oninteressant met alleen maar reclame boodschappen. De meeste klik ik dus direct weg. Toch zegt alle literatuur op dit gebied dat je een nieuwsbrief MOET hebben. Ik ben zelf, na lang wikken en wegen, er toch ook maar mee begonnen. Bevalt eigenlijk best goed!

Klanten

De gedachte achter een nieuwsbrief is op zich best logisch: je stuurt regelmatig je trouwe klanten (en hopelijk wat nieuwe mensen die zich ingeschreven hebben op je nieuwsbrief) een update met voor hen interessante info. Niet alleen bindt je daardoor je klanten aan je (je biedt ze iets waardevols), je komt ook regelmatig op hun netvlies waardoor ze eerder aan je zullen denken als ze je nodig hebben.

Een goede nieuwsbrief moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

* Zorg voor nieuwe content in je nieuwsbrief, zet er geen oude blogpost o.i.d. in. Daarnaast is het belangrijk dat de inhoud van je nieuwsbrief ook echt iets te bieden heeft aan je klanten. Iedereen heeft het druk, je leest een nieuwsbrief alleen als er iets in staat waar je wat aan hebt.

* Maak een nieuwsbrief niet te lang. Zorg ook hier voor duidelijke tekst met koppen en tussenkoppen.

* De belangrijkste informatie moet bovenaan in de nieuwsbrief staan.

* Denk van tevoren goed na over het doel dat je wilt bereiken met je nieuwsbrief: wil je informeren, verkopen, je klanten aan je binden, amuseren?

* Verstuur je nieuwsbrief regelmatig, maar ook weer niet te vaak. Die regelmaat is belangrijk, je lezers vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Dinsdag en woensdag schijnen trouwens in Nederland de beste dagen te zijn om een nieuwsbrief te versturen!

Tools

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je een programma als Mail Chimp inschakelt voor je nieuwsbrieven. Je kunt hier niet alleen een mooie opmaak maken, ook kun je alle gegevens analyseren. Hoeveel mensen lezen bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief? Handig om te weten! Ook je adressenbestand wordt beheerd door Mail Chimp, als mensen zich uitschrijven voor je nieuwsbrief wordt dat bijvoorbeeld automatisch verwerkt.

Tot slot

Voor alle zekerheid toch nog maar even: je mag niet zo maar mensen een nieuwsbrief versturen, daar moeten ze expliciet toestemming voor hebben gegeven! Dus mocht je met een nieuwsbrief willen beginnen, stuur hem niet naar je hele bestand, daar kun je gedonder mee krijgen. Beter is het om op je site de mogelijkheid te bieden om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ook moet elke nieuwsbrief de mogelijkheid bieden je uit te schrijven. En dan moet het ook werken! (wat maar al te vaak niet het geval is)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.