Maak jij je zorgen over je omzet in 2012?

Overal lees je over crisis, wordt er gespeculeerd dat de euro gaat vallen, bezuinigingen hier, bezuinigingen daar. Het houdt maar niet op. Je zou er somber van worden. Maak jij je zorgen over je omzet van 2012? Ik wel een beetje moet ik heel eerlijk zeggen, maar ik neem me voor om -tegen alle voorspellingen in- dit jaar meer omzet te gaan draaien dan in 2011.

Hoe zorg je voor meer omzet?

Even heel kort door de bocht kun je op 2 manieren je omzet verhogen:

* door je omzetmarkt te vergroten en meer mensen te bereiken

* door nieuwe producten of diensten te ontwikkelen

Omzetmarkt vergroten

Wat veel mensen geneigd zijn om te doen in tijden van crisis is hun doelgroep verbreden. Lijkt ook logisch, op die manier bereik je meer mensen en gaan meer mensen jouw product of dienst kopen. Niets is minder waar helaas. Als je je doelgroep verbreedt loop je het risico dat je je focus kwijtraakt en dat potentiële klanten ook niet meer helder voor ogen hebben waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Niet doen dus. Hoe vergroot je dan wel je omzetmarkt? Eigenlijk heel simpel: door zichtbaarder te worden en meer aan marketing, social media en acquisitie te doen. Tenminste, ik neem niet aan dat jij nu al je hele doelgroep bedient, er zijn ongetwijfeld nog steeds heel veel mensen die wel binnen jouw doelgroep vallen maar die nog geen klant bij jou zijn. Als je die nou eens zou kunnen bereiken…. Hoe? Bijvoorbeeld op deze manier

Nieuwe producten of diensten ontwikkelen

En misschien is het ook tijd om eens kritisch naar je producten of diensten te kijken. Hoe is het met je prijzen gesteld bijvoorbeeld, kloppen die nog? Zit je doelgroep nog wel te wachten op jouw producten of diensten of is het tijd om iets nieuws te gaan ontwikkelen?

Wellicht is het ook een goed idee om eens naar combinaties te kijken, je kunt bijvoorbeeld pakketten aanbieden waardoor het voor mensen aantrekkelijker wordt om iets bij jou te kopen.

Of er voor zorgen dat je naast je dure producten ook iets aan kunt bieden wat ‘affordable’ is voor een grotere groep. Op die manier leren ze jou en je werk alvast kennen en zullen mensen sneller geneigd zijn om op den duur ook dat ‘dure’ product van je te kopen.

Wat ook goed werkt is het maken van een speciaal aanbod, bijvoorbeeld een VIP treatment, voor mensen die het kunnen betalen en die geld over hebben voor iets speciaals. Een voorbeeld? Denk maar eens aan muziek die je gratis downloadt, terwijl je van je echte muzikale helden maar al te graag die speciale verzamelbox koopt. Zoiets kun je zelf ook ontwikkelen en aanbieden.

Ik hou me aanbevolen voor meer ideeën. Wie roept?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.