Marketing voor creatieven: wat maakt jou uniek

Marketing is voor veel creatieven nog steeds een heikel punt, alsof je je ziel aan de duivel verkoopt. Best jammer, want met een beetje moeite kun je al veel bereiken. De komende weken zet ik een aantal tips op een rijtje. Vorige week schreef ik over het maken van keuzes, deze week kijken we naar wat jou uniek maakt. 

Weet jij wat jou uniek maakt? Deze vraag stel ik altijd als ik met een ondernemer begin te werken. Meestal hebben mensen geen idee. Gewoon heel goede muziek maken. Mooie voorstellingen maken. Dat soort antwoorden hoor ik dan.
Logisch, meestal begin je als creatief een bedrijf vanuit de behoefte om iets moois te maken, iets te delen, iets te vertellen. En hoewel het de basis is van je bedrijf, is het niet genoeg. „Wat maakt jou uniek” is één van de belangrijkste vragen die je jezelf kunt stellen als beginnend ondernemer.

small__2442998312

Unique Selling Point
Als jij weet wat jou uniek maakt, wat je Unique Selling Point (USP) is, weet je hoe je je onderscheidt van al die andere creatieven die mooie dingen willen maken. Niet alleen is dat voor jezelf handig om te weten, je kunt het daardoor ook overbrengen op anderen. En op die manier duidelijk maken waarom ze voor jouw voorstelling, muziek etc. moeten kiezen.

Want waarom zou ik naar jouw muziek luisteren? Als jouw muziek lijkt op die van 100en anderen is er voor mij als consument maar weinig reden om er naar te luisteren, laat staan om de cd aan te schaffen. Of waarom zou ik nieuwsgierig worden naar die voorstelling, als mij niet duidelijk wordt gemaakt wat er bijzonder aan is?

Marketing

Vanuit jouw unieke verhaal kun je gaan bouwen, aan je marketing, aan een publiek dat afkomt op jouw verhaal en dat geld over heeft voor jouw product of dienst. Bijvoorbeeld omdat ze op zoek naar een unieke ervaring, of omdat ze het belangrijk vinden wat je maakt.

Ik vind het altijd opmerkelijk dat als ik met een voorbeeld kom, bijvoorbeeld Orkater, mensen dan zeggen: “ja, maar dat zijn namen, die zijn beroemd” Dat klopt, Orkater heeft inderdaad een naam opgebouwd door de jaren heen. Maar ze zijn niet op een goede dag wakker geworden als beroemd toneelgezelschap. Ze hebben gebouwd aan een concept, aan kwaliteit en ze gaan bovendien slim om met hun marketing. Doordat ze dat zo consequent hebben gedaan is Orkater een herkenbaar en onderscheidend merk geworden. En dat is wat je wilt bereiken. Toch?

En hoe bepaal ik dan mijn USP? 

Een USP kan op verschillende terreinen liggen. Grofweg kun je zeggen dat je ofwel uniek bent in je werkwijze, ofwel in je doelgroep ofwel in je product of dienst. Nou is bij veel creatieven het product (of de dienst) al uniek:  je hebt je eigen stijl, een duidelijk handschrift  misschien. Mocht je jouw product als uitgangspunt nemen voor jouw USP, zorg er dan voor dat je heel goed weet te omschrijven wat jouw werk dan is en wat het anders maakt dan anderen. Kom je er in je eentje niet uit? Vraag eens aan mensen om je heen, die weten vaak verrassend goed te verwoorden waar het in jouw werk om draait.

photo credit: Redfishingboat (Mick O) via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.