mens durf te kiezen!

Geïnspireerd door @ernohannink die een nieuw boek aan het schrijven is over het belang van kiezen hier wat tips & tricks.

Veel mensen die een bedrijf beginnen vinden het moeilijk om een keuze te maken voor een product/dienst en voor een doelgroep. Dat het daardoor slecht af kan lopen met je bedrijf heb ik helaas aan den lijve ondervonden toen ik nog in de media werkte en de nieuwe directie geen keuzes durfde te maken. Het resultaat? Binnen de kortste keren was het bedrijf failliet. Niet alleen daardoor natuurlijk, maar het bedrijf had geen smoel naar buiten toe. Het was voor potentiële klanten niet duidelijk waarom ze nou net bij dat bedrijf hun tv programma’s moesten laten maken.

Keuzes maken dus. Keuzes maken is moeilijk en misschien ook wel een beetje eng. Je zegt immers ook nee tegen andere mogelijkheden. En dat terwijl je omzet wilt draaien. Ik zie dan ook bij veel mensen die ik begeleid een huivering om te kiezen en de neiging om juist steeds meer producten/diensten te willen voeren.

Wat zijn de voordelen van het maken van een keuze?

* je kunt specialist worden op dat ene onderwerp en dat is aantrekkelijk voor potentiële opdrachtgevers
* je bent makkelijker vindbaar voor je doelgroep als je heldere keuzes maakt en die vertaalt naar je communicatie (site, blog, twitter, linkedin etc.)
* het is voor je doelgroep helder waarom ze bij jou moeten zijn, je weet immers waar je het over hebt
* een duidelijke keuze voor een doelgroep maakt dat je die doelgroep veel gerichter kunt benaderen (met scherp schieten ipv hagel).

Hoe maak je nou zo’n keuze?
Vaak weet je diep in je hart wel wat je zelf het liefste doet en is het ‘alleen’ maar een kwestie van naar jezelf luisteren. Maar wat nou als je het echt niet weet?
* kijk eens kritisch naar je leven tot nu toe: wat heb je allemaal gedaan (zowel op werk als privé gebied, waar kreeg je het meeste energie van?
* vraag aan mensen die jou goed kennen wat zij als meest logische product/dienst/doelgroep voor jou zien. Probeer verschillende mensen te vragen, niet alleen vrienden of familie, maar ook (ex)collega’s en klanten.
* waar ben jij beter in dan 10.000 anderen? Wat zijn jouw USP’s?
* schakel een coach in 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.