Wat de nieuwe Google Search voor jou gaat betekenen

Google voert een grote verandering door in de manier waarop ze websites beoordelen. Was het ‘vroeger’ zo dat ze de desktop versie van je website als uitgangspunt namen, nu wordt dat de mobiele versieNog geen mobiele versie van je website? Geen paniek, het wil niet zeggen dat je meteen je positie in de zoekresultaten kwijt bent, maar het wordt nu wel echt tijd om ervoor te zorgen dat je website responsive is (m.a.w. dat je website zich aanpast aan het scherm waarop hij bekeken wordt)

Is Google gek geworden?

Waarom doet Google dit? Heel simpel: omdat meer en meer mensen vanaf hun telefoon websites bekijken. En dat moet ook de reden voor jou zijn om ervoor te zorgen dat je website daarvoor geschikt is. Laten we eerlijk zijn, als jouw website niet responsive is, kost dat je bezoekers. In- en uitzoomen om überhaupt iets te kunnen zien op een website is niet de bedoeling. Mensen hollen hard weg als het te ingewikkeld wordt om iets te bekijken of te vinden.

Twee manieren

Grofweg heb je twee manieren om je website geschikt te maken voor mobieltjes:

  • Je zorgt ervoor dat je website responsive is, m.a.w. je website blijft hetzelfde, maar wordt anders getoond al naar gelang de grootte van het scherm waarop hij bekeken wordt. Werk je met WordPress, dan is het een kwestie van een thema kiezen dat responsive is.
  • Je maakt een aparte website voor mobiel gebruik. Vaak wordt er bij deze optie minder tekst gebruikt en wordt de website echt anders opgebouwd. De mobiele versie wijkt dus in meerdere opzichten af van de desktop versie. Kan een goed idee zijn (optimale beleving op mobiel), behalve als je inderdaad minder tekst gebruikt. Nu Google je mobiele website als uitgangspunt neemt, is minder tekst niet zo’n goed idee. Daar kijkt Google immers naar bij het beoordelen van je website.

Nog even de basics van Google op een rijtje

Google wil de best mogelijke zoekresultaten leveren als iemand een vraag of een zoekwoord intypt. Jij wil dat jouw website bij de eerste zoekresultaten komt als iemand zoekt op een woord of vraag waar jij op gevonden wilt worden. Gemeenschappelijk belang dus, maar dat wil nog niet zeggen dat het appeltje – eitje is. Hoog scoren is hard werken. Laten we voor het gemak even uitgaan van een zoekwoord. Dat zoekwoord moet:

  • In de url van de desbetreffende pagina staan
  • In de intro van je tekst staan
  • In de tussenkoppen (H2) terugkomen
  • Een paar keer in de tekst voorkomen (ook niet te vaak, een tekst die uit een opsomming van zoekwoorden bestaat, scoort juist slecht)
  • Als naam meegegeven worden bij eventuele foto’s
  • In de meta-omschrijving staan

Werk je met WordPress? Gebruik dan vooral de SEO plugin van Yoast. Niet alleen scant deze al je pagina’s en komt hij met verbeterpunten voor je teksten, ook leer je door Yoast heel snel hoe je je pagina’s kunt optimaliseren. Handig!

Verse content

Verder houdt Google erg van verse content. Dat is niet voor niets. Als jij regelmatig blogt op je website lever je, als het goed is, elke keer informatie die waardevol is voor jouw (potentiële) klanten. Bijkomend voordeel is, dat je de zoekwoorden en vragen van jouw klanten op regelmatige basis terug kunt laten komen in je blogs. En daarmee veel meer mogelijkheden krijgt om goed te scoren in Google dan wanneer je het allemaal af laat hangen van de pagina’s van je website. Ga maar na, je website bestaat meestal uit een pagina of zes, zeven. Terwijl je tot in het oneindige kunt bloggen. Op mijn site staan nu bijvoorbeeld bijna 700 blogs, reken maar dat dat scheelt in mijn vindbaarheid.

Oftewel…

Om een goede mobiele versie van je website kun je niet meer heen. Als je ervoor kiest om echt een andere versie op mobieltjes te laten zien, zorg er dan voor dat die mobiele versie niet onderdoet voor de desktopversie. Zowel in tekst als in beeld.

Kies je voor een responsive design, of heb je dat al gedaan, dan loop je geen risico. Overigens is het wel handig om af en toe je website -ook op je mobieltje- goed door te lopen. Dingen als de snelheid waarmee je website op mobieltjes laadt worden waarschijnlijker ook belangrijker dan ze nu al zijn.

Tot slot, wil je testen of je website goed wordt bevonden door Google? Voer dan de url van je site in op deze pagina en kom er direct achter of Google jouw website mobielvriendelijk vindt.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.