Online marketing, conversie en een warm bad

Naar aanleiding van een comment op een blogpost eerder deze week ben ik eens in de laatste theorie over conversie gedoken. Want laten we wel wezen, delen van kennis is fijn en leuk (althans dat vind ik), maar je wilt ook klanten. Toch?

Conversie is niet meer zo makkelijk één op één te meten. Het is niet zo simpel als: ik schrijf een artikel of blog en daar krijg ik per direct klanten door. Althans, ik zie het niet op die manier werken. En druist onmiddellijke conversie ook niet in tegen de ‘nieuwe’ manier van marketing, waarbij uitwisseling en het contact met (potentiële) klanten centraal staan?

Maar hoe kom ik dàn aan klanten? Zorg dat je online marketing een warm bad is!

Je site moet bijvoorbeeld echt in orde zijn. Dat wil zeggen, dat ie snel laadt, dat de ‘af te leggen’ route duidelijk is en je informatie snel te vinden. Is dat niet het geval, dan raak je sowieso heel rap je bezoekers kwijt.

Besteed ook niet al te veel aandacht aan het mooi maken van je site. Natuurlijk moet je site er aantrekkelijk uit zien, maar het gaat uiteindelijk niet om de plaatjes maar om de inhoud. Kijk maar eens naar heel succesvolle sites, die zijn meestal lelijk maar wel heel functioneel!

Zorg er bovendien voor dat je klant jou kan vertrouwen en weet wat ie aan je heeft. Testimonials kunnen hier goed bij helpen. Ook een snelle reactie bij vragen helpt. Je kunt het je echt niet meer veroorloven om langer dan een dag te wachten met reageren op een mail.

Realiseer je dat internet een koopomgeving is en geen verkoopomgeving (althans volgens online marketing goeroe Gerry McGovern) Jouw online inspanningen moeten er dan ook meer op gericht zijn je bezoeker te helpen snel aan informatie te komen, dan om hem iets te verkopen.

In het verlengde hiervan:

Geef regelmatig informatie gratis weg (of in ruil voor inschrijving op je nieuwsbrief), bijvoorbeeld in de vorm van e-books, webinars, gratis telefonisch advies e.d.

Laat trouwe klanten jouw ambassadeur zijn (en beloon hen daarvoor)

Zorg dat bezoekers makkelijk met je in contact kunnen komen. Voeg bijvoorbeeld een chat functie aan je site toe of een ‘ik bel direct terug button’

En een laatste tip

Installeer alsjeblieft Google Aanalytics op je site, zodat je precies kunt nagaan hoe jouw bezoekers zich gedragen op jouw site. Als je geen inzicht hierin hebt kun je nooit je site optimaliseren!

Als je de theorie mag geloven werkt conversie dus inderdaad behoorlijk secundair. Dat is ook mijn ervaring en het is ook de reden dat ik mensen altijd aanraad om veel aan hun zichtbaarheid en reputatie (personal branding) te werken. Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om duidelijk te zijn in wat je wilt. Wil je dat mensen je nieuwsbrief gaan lezen? Vraag het ze! Een product of dienst bij je kopen? Aanbiedingen werken altijd goed. We blijven gek op koopjes!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.