Sneak Preview Dag 3: Wat maakt jou uniek als fotograaf?

Vandaag, in de sneak preview van mijn online training voor fotografen, staan jouw zogenaamde USP’s centraal, oftewel jouw Unique Selling Points. Het is heel belangrijk om in deze overvolle markt te weten wat jou uniek maakt, waarin jij je onderscheidt van je collega’s. Er zijn immers wel meer fotografen die, om maar eens wat te noemen, portretten maken.

small_1084349065Waarom kiest een klant dan voor jou en niet voor je collega? Dat zit ‘m (vaak) in je onderscheidend vermogen.

Veel fotografen laten dit aspect liggen. Soms omdat het lastig is om van jezelf te vinden dat je uniek bent, soms omdat je het gewoon echt niet weet. Maar het is zonde om er niks mee te doen. Want, laten we wel wezen, als jij al niet weet waarin je je onderscheidt van je collega’s, hoe zouden klanten dat dan wel moeten weten? En op basis waarvan moeten ze dan hun keuze maken voor jou?

Een mooi voorbeeld van een fotograaf met een duidelijk USP is bijvoorbeeld fotograaf Pieter Henket (beroemd geworden met zijn foto van Lady Gaga) Zijn USP zit, zoals hij zelf zegt, in de manier waarop hij met licht omgaat. “Ik kan een heel team van mensen belichting op laten zetten, maar als ik er dan nog 20 minuten doorheen ga, de kleinste details verander -het gaat om milimeters- wordt het ineens een Pieter Henketfoto” (uit een interview met het Parool)

Wat jou uniek maakt kan op verschillende terreinen liggen:

* in je product of dienst. Je verkoopt iets wat echt uniek is en waarmee je je kunt onderscheiden.

* in je werkwijze. Misschien werk je op een bepaalde manier? Als je bijvoorbeeld beleving een belangrijke rol kunt geven in je fotografie, kun je je daarmee onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan niet alleen een fotoshoot, maar ook gelijk visagie, kapper etc.

* in je doelgroep. Als je je richt op een heel specifieke doelgroep (een zogenaamde niche) kun je je daar ook mee onderscheiden. Als je je bijvoorbeeld richt op portretten van 65+ ers onderscheidt je je duidelijk van fotografen die portretten van zakenmensen maken.

* in je stijl van fotograferen. Uiteindelijk is dat vaak waar mensen je op uitkiezen, eventueel gecombineerd met een expertise die je hebt opgebouwd in een bepaald product of dienst.

Drie tips om je USP te bepalen:

Tip 1: Kijk goed naar je producten//diensten

Breng je producten//diensten in kaart. Is daar een rode draad in te ontdekken? Voorzien jouw producten of diensten bijvoorbeeld duidelijk in een specifieke behoefte van jouw klant? Heb je een bepaalde werkwijze? Biedt je je producten//diensten op een bijzondere manier aan?

Tip 2: Wat doen je collega’s?

Van je collega’s kun je leren. Wat doen zij? Wat doe jij anders dan je collega’s?

Tip 3: Wie is je doelgroep?

Ook in de doelgroep die je kiest kun je je onderscheiden. Wie is jouw ideale klant? Zit daar misschien jouw onderscheidende factor?

Bij fotografen zit het unieke vaak al in je product. Er zal immers niet snel iemand zijn die precies hetzelfde maakt als jij. Probeer dat unieke dan wel zo goed mogelijk te beschrijven. Als jij bruidsreportages maakt, waarin verschillen die dan bijvoorbeeld van de reportages van je collega’s?

En stap niet in de valkuil om algemene kenmerken te noemen, zoals dat je creatief bent of klantvriendelijk. Dat zijn eerder basisvoorwaarden waar een professioneel fotograaf aan moet voldoen, dan iets waarmee je jezelf duidelijk onderscheidt.

Denk bij het bepalen van je UPS’s ook eens vanuit je klant, het gaat er uiteindelijk om wat hij/zij uniek aan jou vindt. Waarom zijn jouw bestaande klanten naar jou gekomen?

Als je dat (nog) niet weet, vraag het dan gewoon eens. Dat kun je op verschillende manieren doen. Gewoon face-to-face of bijvoorbeeld met een korte enquete (via SurveyMonkey)

Vraag 1: Wat zijn jouw USP’s en op welk vlak liggen die? Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk!

Vraag 2: Waarom zijn jouw bestaande klanten klant bij jou? Als je dat nog niet weet, plan dan binnenkort een gesprek met één of meer van je klanten of maak een korte enquete en verspreid die onder jouw klanten. Als je het wel weet beschrijf het dan zo specifiek mogelijk.

Dit was een sneak preview van dag 3 uit de individuele online training Hoe overleef ik als fotograaf? waar je vandaag nog mee kunt starten. Meer info of wil je je opgeven? Dat kan!

photo credit: solidether via photopin cc

2 antwoorden
  1. Boukje Canaan
    Boukje Canaan zegt:

    Hoi Marca, Wat goed dit blog!. Jaren geleden zou ik elke opdracht aannemen die ik dacht te kunnen doen. Nu ben ik gespecialiseerd en heb een niche. Als afscheidsfotograaf ben ik vaak op uitvaarten te vinden. Jammer is wel dat het nog zo onbekend en ongewoon is voor mensen om een fotograaf te zien rondlopen tijdens zo’n happening. Nabestaanden die wel een mooie reportage hebben laten maken zijn zeer te spreken over wat het voor hun aan waarde brengt, zeker achteraf wanneer het verwerken van een verlies begint. Het is fantastisch dat deze ambassadeurs hard voor me werken… zonder dat ze het weten; ze delen het album met hun familie en vrienden.

    Beantwoorden
  2. Marca Van den Broek
    Marca Van den Broek zegt:

    Hoi Boukje,

    wat goed dat je je niche hebt gevonden. Best een lastige niche nog, maar ik zie wel dat er steeds meer aandacht voor komt (en dus ook meer fotografen die zich er op richten). Mooi ook hoe je beschrijft dat je klanten je ambassadeurs zijn. Heel veel succes en leuk dat we elkaar nu volgen op Twitter 🙂

    Groet & fijne dag, Marca

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.