Sponsor 1 minuut

De crowdfunding platforms schieten als paddestoelen uit de grond, het sponsorproject ‘Sponsor1minuut’ van Ilse van Kollenburg valt op omdat het net een andere benadering heeft. Het uitgangspunt is simpel: sponsoren kunnen 1 minuut van de 45 minuten durende voorstelling kopen en krijgen daarvoor in ruil exposure terug. Ilse heeft verschillende pakketten gemaakt, met verschillende prijzen, en inmiddels kunnen ook particulieren een bijdrage leveren.

Het project is 21 april gestart en loopt tot 21 juni 2012, Ilse van Kollenburg heeft dus ruim de tijd om haar voorstelling gesponsored te krijgen. Het gaat om de voorstelling ‘Omdat ik de beste ben’, een monoloog (gespeeld in een zwembad) waarvan het idee geboren is tijdens haar afstuderen.

Ilse heeft er heel bewust voor gekozen om geen subsidie aan te vragen voor deze voorstelling. Deze manier van financiering geeft haar meer vrijheid, “aan een fonds moet je toch altijd meer verantwoording afleggen.” Bovendien “er is zo veel negativiteit in de kunstsector op dit moment, ook door al de bezuinigingen, je kunt dan wel bij de pakken neer gaan zitten maar zo ben ik niet, zo sta ik niet in het leven. Ik heb dit project dan ook opgezet met heel veel positiviteit en vertrouwen. Ik ben er van overtuigd dat het op deze manier kan!”

Ilse heeft er ook bewust voor gekozen om bedrijven te benaderen, vrienden en familie vindt ze lastiger, met name als je naar de toekomst kijkt, “het moet geen hobby worden, ik moet niet elk jaar weer aan moeten kloppen bij vrienden en familie.”

Ilse heeft ervaren hoe belangrijk het is om goed te kijken naar wat het belang is van sponsoren om aan te haken “het gaat niet alleen om exposure, bijvoorbeeld op de flyer, ik ga ook niet keihard reclame maken. Je moet goed nadenken over de meerwaarde die jouw project heeft voor de sponsoren. Als je daar over nadenkt en pas bedrijven benadert als je een goed beeld van hen hebt, heb je een veel grotere kans van slagen dan wanneer je lukraak 100 bedrijven aanschrijft.” Voor veel sponsoren is netwerken bijvoorbeeld interessant, er wordt dan ook een besloten voorstelling georganiseerd voor de sponsoren met een borrel van tevoren.

Dat crowdfunding, of het zoeken van sponsoren, hard werken is ondervind ik zelf aan den lijve met Voor de Kunstenaar en ook Ilse bevestigt dit. “Je bent er niet met een berichtje op Facebook of Twitter. Social Media werkt wel, maar je moet verder ook ondernemend zijn.” Daarnaast: “je moet doorzetten, de aanhouder wint! En het geeft ook wel echt een kick. Alles is echt van jou, niet alleen de voorstelling, straks heb ik echt alles zelf voor elkaar gekregen.” Ilse wordt blij van deze manier van werken ‘er zijn zo veel mensen die willen helpen, die het bijvoorbeeld zonde vinden wat er nu gebeurt met de kunst & cultuursector”

De voorstelling wordt inmiddels gerepeteerd en binnenkort gaat Ilse de eerste try-outs spelen. Niet dat de voorstelling klaar is, maar als een soort voorproefje op hoe de voorstelling er volgend jaar uit gaat zien, als alle sponsoring binnen is. Ilse: “als theatermaker en actrice ben je natuurlijk ook ineens met een hele andere kant bezig. Is heel dubbel allemaal. Aan de ene kant wil ik ook liever gewoon theater maken en spelen. Maar aan de andere kant, dit hoort er gewoon bij en dat is ook goed. Ik vind wel dat er op opleidingen meer aandacht moet komen voor ondernemen. Als je van school komt en je hebt geen idee, je weet niet hoe je het aan moet pakken, dan heb je een probleem. Je kunt moeilijk op de bank gaan zitten wachten tot ze je bellen.” En dat geldt natuurlijk niet alleen voor acteurs!

Voor meer info over het sponsorplan kijk op de site van ‘Sponsor1minuut

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.