Storytelling voor kunstenaars // creatieven

Er zijn mensen die vinden dat je het woord ‘storytelling’ niet meer mag gebruiken, omdat het een beetje sleets is geworden. Ik gebruik het lekker toch, omdat het voor mijn gevoel duidelijk maakt waar het om gaat: het vertellen van verhalen, met als doel het aangaan van een relatie met je klanten.

En dat is belangrijk, die relatie met je klanten. Als jouw klant zich kan verbinden met jou, bijvoorbeeld omdat hij dingen herkent in jouw verhaal, of interessant vindt wat je laat zien, dan zal die klant eerder ook daadwerkelijk iets bij je kopen. Eng? Wel nee, je kiest er immers zelf voor wat je laat zien. Zoals iemand laatst mooi schreef, het is ‘gekozen persoonlijk’: je hebt zelf in de hand welk verhaal je vertelt en daarmee dus ook hoe kwetsbaar je jezelf opstelt. Over je persoonlijke bio op je site heb ik al een keer geschreven, ik wil nu vooral inzoomen op wat je kunt delen op social media.

Beeld

Beeld is in ieder geval belangrijk bij storytelling. Iemand als Gaby bijvoorbeeld is heel actief op social media, als je hem volgt krijg je een goed beeld van waar hij allemaal mee bezig is, zowel voor wat betreft zijn werk als voor z’n privé leven. Zo deelt hij op Instagram bijvoorbeeld foto’s van ‘achter de schermen’ als hij een aan een project bezig is, maar hij deelt net zo goed foto’s van zijn zoontje bij de kapper. Het maakt dat, ook al heb je Gaby nog nooit echt ontmoet, je het idee hebt dat je hem kent. En dat hij aardig is. Je gaat meeleven als klant of, zo je wilt, toeschouwer.

Gaby

Wat deel je dan?

Hou bijvoorbeeld een dagboek bij als je aan het werk bent. Schrijf over waar je mee bezig bent, de hobbels die je tegenkomt, de successen, je gedachten, inspiratie etc. Maak ook foto’s van het maakproces. Uit zo’n dagboek kun je vervolgens putten bij het schrijven van blogs en het maken van updates voor op Facebook, Twitter etc. Vergis je niet, wat jou voor misschien vanzelfsprekend lijkt (en daardoor niet zo interessant) is voor een niet-creatief fascinerend. Je geeft er inzicht mee in hoe je werkt, wat je beweegredenen zijn enz. en dat maakt ook dat je benaderbaar wordt voor mensen, je laat jezelf immers zien en dat verkleint de afstand.

Een mooi voorbeeld van iemand die (helaas maar weinig) blogt en daarin zichzelf laat zien vind ik Marije van Wieringen, ze laat in haar blogs duidelijk zien wat haar gedachtegoed is en hoe dat haar werk beïnvloedt. Of neem bijvoorbeeld de blogs van fotografe Tessa Wiegerinck, behoorlijk persoonlijk, op een goede manier. Ze laat zien wat haar bezighoudt en dat maakt dat je je (al dan niet) kunt identificeren met haar.

Filmen

Bewegend beeld wordt steeds belangrijker, slim dus om daar gebruik van te maken. En dat zeg ik ook gelijk maar weer eens tegen mezelf, want ik doe dat veel te weinig. Stom natuurlijk. Een journal bijvoorbeeld, kun je ook nog anders inzetten. Als een manier om te laten zien hoe je werkt, een mooie manier om iets van jezelf te laten zien:

Een ander voorbeeld:

Wat maakt een goed verhaal?

Een goed verhaal vertellen betekent in ieder geval NIET dat je alleen maar je successen deelt. Juist de worstelingen maken dat een verhaal aanspreekt en blijft hangen. Denk maar aan sprookjes, daar gaat het ook niet allemaal van een leien dakje. Laat dus ook de strubbelingen zien. Schrijver Kurt Vonnegut brengt het belang van die worsteling voor een goed verhaal mooi onder woorden:

Echt

Het gaat er uiteindelijk om dat je laat zien wie je ècht bent. Niet een of ander mooi opgepoetste versie van jezelf. Waarmee ik niet wil zeggen dat je àlles van jezelf moet laten zien. Exhibitionisme is dan weer niet zo heel erg interessant. Denk na over welk verhaal je over jezelf vertelt. Misschien denk ik te simpel, maar volgens mij heb je als kunstenaar // creatief altijd een interessant verhaal te vertellen. Dat doe je vaak al met je werk, met storytelling voeg je een extra dimensie toe.

Jij nog goede ideeën of voorbeelden? Deel ze hieronder in de comments, zodat andere mensen er ook wat aan hebben!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.