Storytelling voor kunstenaars en creatieven
Storyteling kan een belangrijk onderdeel zijn van hoe je jezelf in de markt zet als kunstenaar of creatief. Het maakt dat jouw klanten een beeld krijgen van wie je bent en waarom je de dingen doet die je doet. En dat is belangrijk, zeker als creatief!
En daar bedoel ik dus niet mee dat je je werk uit moet leggen. Het gaat om een persoonlijk verhaal waar mensen zich in kunnen herkennen en dat ze door kunnen (en willen) vertellen. Ik werk hier veel mee en merk vaak dat kunstenaars of creatieven het moeilijk vinden om een verhaal over zichzelf te maken, vaak wordt het in 1e instantie een ‘braaf’ verteld chronologisch verhaal. Dat is beter dan niks, maar er valt zo veel meer uit een goed verhaal te halen!
Een goed verhaal:
* vertelt zichzelf verder
* is origineel en inspirerend
* sluit aan bij je kernwaarden
* is authentiek
* heeft een duidelijke opbouw, met een spanningsboog
Opbouw
Sterke verhalen bestaan meestal uit een aantal componenten. Een goed verhaal heeft een spanningsboog, die aan het eind ingelost wordt. Zo is er vaak een held in het verhaal die allerlei moeilijkheden moet overwinnen. Ook zijn er dan mensen of gebeurtenissen die hem tegenwerken. En uiteindelijk komt natuurlijk altijd alles goed. Neem bijvoorbeeld Sneeuwwitje, het arme meisje heeft het niet makkelijk. Gelukkig komt ze zeven dwergen tegen (samenwerking) die haar een handje verder helpen. En laten we vooral de prins niet vergeten.
Goede verhalen zijn vaak opgebouwd rond 7 archetypen:
- Overcoming the Monster
- Rags to Riches
- The Quest
- Voyage and Return
- Comedy
- Tragedy
- Rebirth
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!