Storytelling: wat Aristoteles ons nog kan leren

Ik schreef al eerder over Storytelling (hier en hier bijvoorbeeld), maar er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Storytelling kan een belangrijk onderdeel uitmaken van jouw ‘personal branding’, van de manier waarop jij je aan de buitenwereld presenteert. En bovendien, een goed verhaal vertellen is leuk!

Vaak draait het in een verhaal om een conflict. Denk maar aan Sneeuwwitje (die ruzie had met haar stiefmoeder) of aan de drie kleine biggetjes (conflict met de grote boze buitenwereld in de vorm van een wolf) Die conflicten staan vaak voor een thema. De strijd om liefde, de strijd tussen goed en kwaad etc. Mensen lezen graag over een conflict. Je herkent er altijd wel iets in, als lezer kun je partij kiezen, meeleven of je inleven in de personages.

Aristoteles

Goede verhalen zijn bovendien vaak volgens een ‘beproefd’ stramien opgebouwd. Dat stramien is eigenlijk al heel oud, want al ontwikkeld door Aristoteles (384 tot 322 voor Christus). Hij onderscheidt in zijn Poëtica vijf belangrijke fasen:

1. De exposé: de inleiding waarin de belangrijkste ingrediënten van het verhaal verteld worden. Tijd en plaats, (een aantal) personages worden hier geïntroduceerd

2. Het motorisch moment: het verhaal begint, er gebeurt iets dat opgelost moet worden

3. De climax: de centrale vraag van het verhaal wordt ingelost, het probleem opgelost

4. De afloop: het verhaal is nog niet klaar, als lezer wil je weten hoe het nu verder gaat met de hoofdpersonen, wat voor invloed heeft de gebeurtenis gehad op het leven van de hoofdpersoon

5. Het einde: de conclusie van het verhaal (al dan niet moralistisch)

En als je denkt: “het lijkt wel een Hollywood film”, dat klopt, veel Hollywood films zijn volgens dit ‘recept’ opgebouwd. Maar laat dat je niet beletten om deze fases in je achterhoofd te houden als je zelf een verhaal schrijft. Bijvoorbeeld over wie jij bent en waarom je de dingen doet die je doet. En zet dat verhaal rustig op je site onder het kopje ‘Over mij’ Potentiële klanten vinden het namelijk ook leuk om een (goed) verhaal te lezen. Ze zullen zich al snel betrokken bij jou voelen. En dat is goed!

photo credit: 2009-03-22 03-29 Sizilien 496 Syrakus, Duomo via photopin (license)

2 antwoorden
  1. Luc Tijssen
    Luc Tijssen zegt:

    Interessant artikel. Ik was toevallig bezig met een beschrijving te maken voor mijn Twitter Bio. Ik las jouw tip om Storytelling toe te passen op de Over mij pagina op een website/blog. Ik zal dat eens op die manier gaan aanpakken voor mijn blog.

    Luc Tijssen
    newmind4u.wordpress.com

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.