Telefonische acquisitie


De meeste mensen die ik ken zien huizenhoog op tegen telefonische acquisitie, oftewel iemand (meestal iemand die je niet kent) bellen en proberen hem/haar iets te verkopen.

Een paar tips om het wat makkelijker te maken:
* zoek een actuele aanleiding om het bedrijf/de persoon te bellen. Zo kom je veel makkelijker binnen
* sowieso is het belangrijk om zo veel mogelijk af te weten van het bedrijf/de persoon die je gaat bellen. Op die manier kun je niet alleen je eigen boodschap/product/dienst afstemmen op de behoefte van je klant, ook geef je blijk van interesse en professionaliteit.
* het helpt ook enorm als je weet wie je aan de telefoon wilt hebben.
* kijk altijd goed in je eigen netwerk, is er iemand die een ingang heeft bij je potentiële klant zodat hij jou door kan verwijzen?
* ga er niet van uit dat je met 1 telefoontje een opdracht binnen haalt. Dat is niet alleen niet realistisch, het maakt ook de druk veel te groot als je gaat bellen. Het helpt als je je realiseert dat er over het algemeen zo’n 12 contactmomenten (telefoon, brief, mail, afspraak e.d.) nodig zijn voordat je überhaupt iets verkoopt
* plan een campagne voor elke klant. Verplaats je in je klant, sluit zo veel mogelijk aan bij hun behoefte, en plan je contactmomenten. Misschien wil je wel eerst een mail sturen en de week daarna bellen. Of andersom.
* zorg dat je het initiatief bij jezelf houdt, niets is vervelender dan wachten op een telefoontje.
* soms kan het helpen om moeilijke telefoontjes te oefenen met vrienden.
Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.